Skorr på bara en ton!?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Skorr på bara en ton!?

Inlägg av Dramo »

Tjenis.

Köpte en Hohner B2A "dansbandspinne" igår, och har upptäckt en underlig grej med den.

Den skorrar, men bara på en ton. Bess, alltså 6:e bandet på E-strängen.
Det jag tycker är konstigt är att övriga strängar på samma band låter bra, och E-strängen i allmänhet inte skorrar särskilt mycket. Bara på Bess.

Vad kan vara fel?

I annat fall hade jag inte brytt mig så mycket. Men en av bandets låtar går i Bess, så då är det ju bra om just den tonen låter bra. :P
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Bandstaven kan kanske behöva slipas eller så har den rest sig lite? :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem

Inlägg av zackeeee_ »

eller så kan du helt enkelt spela ditt bess på första bandet på A strängen istället =)
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

zackeeee_ skrev:eller så kan du helt enkelt spela ditt bess på första bandet på A strängen istället =)
Men... då blir det ju fel! :shock:

Det får vara plan B(ess).
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Dramo skrev:
zackeeee_ skrev:eller så kan du helt enkelt spela ditt bess på första bandet på A strängen istället =)
Men... då blir det ju fel! :shock:

Det får vara plan B(ess).
Göteborg!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

testa att knacka försiktigt på bandet(antagligen band nr. 7) med en hammare. om det inte fixar steken så kan man ju höja strängen en aning - eller om man är seriös, slipa bandet
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Kolla också så att strängen i sig inte är defekt. Det har hänt mig någon gång att jag tagit av en sträng efter att ha spelat på den ett tag och sen satt på den igen då detta hänt på en specifik ton. Strängar kan bli ojämna. Framförallt precis över bandstavarna. Vet inte om detta kan vara fallet nu men det kan åtminstone vara värt att titta lite på. Men det är vanligare att en bandstav rest sig. Kolla i halsens längdriktning om du ser några ojämnheter i halsen, på band eller på strängen......

//J
tc
Medlem

Inlägg av tc »

Det är ibland svårt att se om banden är ojämna. Det behövs inte så mycket om strängarna är lågt inställda.

Ett tips om hur du kan kolla:
- Använd nånting som du vet är helt rakt och som är lagom långt för att passa över tre band i det aktuella området på halsen (t ex en bit av en linjal).
- Lägg den över banden i området tre åt gången (5-6-7, 6-7-8, 7-8-9, o s v).
- Om det går att "vicka" har du hittat en ojämnhet.

/TC
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Visar sig att 6:e bandet var slitet på något sätt. En slags repa mitt i bandstaven just där.

Hur som helst så skrapade jag bort ett lager med en kniv så nu är den plan där och skorrar mindre.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

criss skrev:testa att knacka försiktigt på bandet(antagligen band nr. 7) med en hammare. om det inte fixar steken så kan man ju höja strängen en aning - eller om man är seriös, slipa bandet
Så gör jag med, alltså knackar på bandet. Men jag brukar göra det på alla band när jag har köpt mig en bas. Det är vanligt att banden på en bas som har varit ospelad en längre tid höjer sig upp från greppbrädan.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar