Hals dilemma.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Hals dilemma.

Inlägg av John_D »

Hej och tjenamoss :)

Jag har precis börjat jobba med att byta bort min Plywood kropp och slänga på en något bättre kropp på den hals jag har.

Mina problem so far:

1. Halsen är för smal ca 1,5mm totalt vilket jag antagligen kan lösa med hjälp utav lite träfanér (om jag hittar nåt i någon gömma).

2. Hålbilden på halsen är åt helskotta fel.

Nu till den frågorna.
Skall jag placera Fanéren åp båda sidorna om halsen eller på bara en sida?

Och nästa fråga.
Behöver jag plugga alla 4 hålen eller räcker det att plugga de två som är närmast de nya hålen?

Bild

Bild

Kan det stämma att hålbilden blir så här sned som på denna bild?
(de mörka fläckarna är det jag har märkt upp hittills för de nya skruvhålen)

Bild

Tacksam för all hjälp jag kan få, och även om någon har en billig hals att använda istället ;) så slipper jag att borra ;)

/John
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag tycker definitivt att du ska ha fanér på båda sidorna. En halv millimeter "fel" kan vara tillräckligt irriterande.
Ska du plugga två hål tycker jag du lika gärna kan plugga alla fyra och göra nytt, det blir bättre. Vill du ha en annan hals kanhända jag har en liggande...
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

200071 skrev:Jag tycker definitivt att du ska ha fanér på båda sidorna. En halv millimeter "fel" kan vara tillräckligt irriterande.
Ska du plugga två hål tycker jag du lika gärna kan plugga alla fyra och göra nytt, det blir bättre. Vill du ha en annan hals kanhända jag har en liggande...
Låter bra det.

Vad har du för hals i så fall? Och vad skulle du vilja ha för den då?
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Fast jag har en liten fråga. Är det verkligen värt besväret att fixa springan mellan hals och kropp? Som jag fattar det är det 1.5mm totalt, alltså 0.75mm på varje sida. Jag tror ärligt att fanér blir fulare än att ha kvar springan.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Det är mer stabiliteten och att få in halsen så att strängarna går rätt över halsen och så.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

På en bas som jag byggt så vart det rejäla glipor på varje sida, men den halsen sitter som den ska. Har då aldrig haft stabilitetsproblem. Kolla hur du vill ha halsen med strängarna på, fast inte stämda. Vrid halsen tills du tycker att strängarna är centrerade, och följer kanten på greppbrädan bra. Vill inte verka otrevlig, men ditt liv blir nog mycket lättare om du kan leva med glipan.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:På en bas som jag byggt så vart det rejäla glipor på varje sida, men den halsen sitter som den ska. Har då aldrig haft stabilitetsproblem. Kolla hur du vill ha halsen med strängarna på, fast inte stämda. Vrid halsen tills du tycker att strängarna är centrerade, och följer kanten på greppbrädan bra. Vill inte verka otrevlig, men ditt liv blir nog mycket lättare om du kan leva med glipan.
Nja.. det är möjligt men neje

Jag satte in trä i glipan på en av mina basar med för smal hals.. Glasspinne :tummenupp:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Haha ghetto-lagning!

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Haha ghetto-lagning!
Japp.. fast funkade rätt bra måste jag säga :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Jamen dåså! Alla sätt är bra förutom dom dåliga ;)

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

JonasBygdemo skrev:På en bas som jag byggt så vart det rejäla glipor på varje sida, men den halsen sitter som den ska. Har då aldrig haft stabilitetsproblem. Kolla hur du vill ha halsen med strängarna på, fast inte stämda. Vrid halsen tills du tycker att strängarna är centrerade, och följer kanten på greppbrädan bra. Vill inte verka otrevlig, men ditt liv blir nog mycket lättare om du kan leva med glipan.
Ingen fara. JAg har ju redan fått tag på en träbit. Jag skall bara ha tid att montera dit den :)
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Okej! Hoppas det går bra!

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Det gör det säkert ;)
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Lägg upp bilder när du är klar, vart riktigt nyfiken nu :D

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Jag skall göra mitt bästa ;)
Skriv svar