kvalitén på nya Fender-basar?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
miker
Medlem

kvalitén på nya Fender-basar?

Inlägg av miker »

Köpte precis en "ny" Fender precision "mike dirnt"(ser ut som telecaster bass eller så som precision såg ut i begynnelsen), mexico tillverkad, i 10 000 kr-klassen Rosewood-bräda och badass-stall. I väskan låg ett dokument(blivit kvar i väskan av misstag) som förtäljde att basen haft en ägare tidigare och att halsen blivit utbytt. Vilket serienumret på halsen ochså pekar på. När jag skulle hämta basen i affären, påpekade jag att halsen var lite väl böjd. Lämnade kvar instrumentet för genomgång. Några dagar senare när jag hämtade basen var halsen fortfarande lika böjd. Jag ringde upp killen som justerat basen och fick ett ärligt svar: halsen stod ej att rikta(vilket jag ochså redan misstänkte efter en närmare undersökning) halsen skulle böja sig nedåt vid 3:dje bandet om man spände "trussen" ytterligare. Resultatet en "S"formad hals! På måndag ska instrumentet skickas iväg för att granskas av Fender och en eventuell 3:dje hals. Har jag otur eller är detta verkligheten om Fender-kvalité anno 2009? :S
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Du hade oturen att få ett dåligt ex skulle jag tro. Från 2000-2008 har det varit lite si och så med kvalitetskontroll hos Fender, speciellt på Highway One-serien. Av de från 2008 och framåt jag testat har de hållit bättre/jämnare kvalitet
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Otur, skulle jag säga. Köpte du den av en affär? Om den såldes som ny så ska du häva köpet, eftersom den inte var ny.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

köpte basen i en affär som ny, men med en rejäl rabatt, pga att där fanns några repor på baksidan. Egentligen spelar det ingen roll eftersom instrumentet är i nyskick fö och om jag får en ny hals är jag nöjd. Detta återstår att se...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

miker skrev:köpte basen i en affär som ny, men med en rejäl rabatt, pga att där fanns några repor på baksidan. Egentligen spelar det ingen roll eftersom instrumentet är i nyskick fö och om jag får en ny hals är jag nöjd. Detta återstår att se...
Fenders support är rätt tragisk, så det kan nog dröja innan du får en ny hals av dem. Men lycka till! Jag skulle iaf häva köpet, även om du fick ett bra pris så är det inte lagligt av butiken att sälja begagnade grejer som nya. Har dessutom garantin gått ut så får de själva stå för kostnaden för en ny hals, vilket inte är helt gratis från Fender. Lär kosta mer än vad du gav för hela basen.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Tack! Uppskattar råden! Jag ska se vad dom säger på måndag. Om det finns garanti kvar står juh Fender för fiolerna. Jag får se till att vara helgarderad för alla eventualiteter så jag inte står där med krokig hals... Vill juh ha basen men bara med en ny och framförallt rak hals :)
Autodidakt
Medlem

Inlägg av Autodidakt »

Du ska nog lämna tillbaka basen och häva köpet direkt tycker jag det låter som. Usch, känns typiskt musikaffärer att göra en sån grej. Samma sak skulle ju knappast hända i andra typer av affärer.

"Naeä... dom e som nya de här jeansen, vi har bara sytt på ett nytt ben och bytt ena bakfickan"
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Inga problem med Fender i mitt fall..
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=7325 ... nshistoria
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

miker skrev:Tack! Uppskattar råden! Jag ska se vad dom säger på måndag. Om det finns garanti kvar står juh Fender för fiolerna. Jag får se till att vara helgarderad för alla eventualiteter så jag inte står där med krokig hals... Vill juh ha basen men bara med en ny och framförallt rak hals :)

Om du köper en NY bas så är det ALLTID garanti kvar!
Din garanti börjar gälla det datum du köper basen!!
Så om butiken försökt med en fuling och säljer basen som "ny" fast den är beggad så är det butiken som ska stå för kalaset helt klart. Dvs om det inte fortfarande kanske finns garanti kvar, men du ska ju ändå ha 1 eller 2 års garanti som Fender lämnar.

Jag blir riktigt irriterad när jag läser om sådana här saker.
Flera gånger när man hört liknande historier så har det dessutom blivit riktigt långkörare där kunden fått vänta flera månader på att det ska hända något.

Häv köpet!
Köp en annan Dirnt-bas om det är det du vill ha, men börjar de konstla och säga: "kom tillbaka i slutet på nästa vecka".
Då ska du häva köpet direkt....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Jag har redan börjat blicka över havet och ringer snart Tysken! Om jag lägger 600 till har jag en splitter ny likadan! Jag tycker modellen är så jäkla skön att jag måste ha just en sån, what to do? :D

Ps Hellish har rätt, det här är världens bästa forum! :)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MattH
Medlem

Inlägg av MattH »

Du kan köpa en likadan av mig utan repor och med bra hals. Den är "vit".
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

miker skrev:Jag har redan börjat blicka över havet och ringer snart Tysken! Om jag lägger 600 till har jag en splitter ny likadan! Jag tycker modellen är så jäkla skön att jag måste ha just en sån, what to do? :D

Ps Hellish har rätt, det här är världens bästa forum! :)

Ah!

Dåså!
Do it!
Alt. häv köpet och se om du kan tjäna ytterligare flis på att köpa Gullans?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

PM till Gullan skickat :P
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Hävde köpet idag. Tack för alla råd! :) ska titta på gullans bas. Blir kanske ett köp där :P
Autodidakt
Medlem

Inlägg av Autodidakt »

Vilken musikaffär är det?

( Ja, det är OK att prata högt om sånt )
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Hävde köpet idag. Tack för alla råd! :) ska titta på gullans bas. Blir kanske ett köp där :P
Användarvisningsbild
Pinge
Medlem

Inlägg av Pinge »

Hej

Med risk för att bli halshuggen men det här visar vell att Fender är precis lika dåligt/bra som vilket märke som helst det finns guld-fender och det finns kass-fender som med alla andra märken :P (då inte tio-öres instrument inräknat men det är under förståt).

Lev väl
Pinge
Användarvisningsbild
Pinge
Medlem

Inlägg av Pinge »

edit: dubbel inlägg Sorry :oops:
Senast redigerad av Pinge den tis 06 okt 2009, 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Man blir inte halshuggen då man berättar det uppenbara.

Endast handgjorda instrument där materialurval, hantverk och kontroll är hundraprocentiga slipper måndagsexemplar.
Eftersom det är människor som väljer, hantverkar och kontrollerar händer det säkert då och då att även de instrumenten har inbyggda fel nån gång då och då, men inte lika ofta som serietillverkade grejer.
Och så blir det ju lite annan prislapp...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Jag tror att det stora problemet är materialet, dvs träet. Dagens instrument byggs inte längre av trä som legat av sig i 100 år, man använder snabbtorkat virke. Trä är juh "levande" men blir allt stummare med tiden, när det fått ligga. Då passar det till ex gitarr-bygge.

Men, men såhär ser det juh ut på alla områden idag. Ingen framförhållning.

Jag åker å tittar på gullans bas idag. En likadan som jag lämnade tillbaka till musikbörsen. Fender Precision "mike dirnt"
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

dubbel post... 8)
Senast redigerad av miker den tis 06 okt 2009, 22:36, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

miker skrev:Jag tror att det stora problemet är materialet, dvs träet. Dagens instrument byggs inte längre av trä som legat av sig i 100 år, man använder snabbtorkat virke. Trä är juh "levande" men blir allt stummare med tiden, när det fått ligga. Då passar det till ex gitarr-bygge.

Men, men såhär ser det juh ut på alla områden idag. Ingen framförhållning.

Jag åker å tittar på gullans bas idag. En likadan som jag lämnade tillbaka till musikbörsen. Fender Precision "mike dirnt"
Bra jobbat! Man ska alltid reklamera om man inte är nöjd.

Det med träets fuktighet är inte allt, problemet med billiga instrument är att träets ådring inte följer halsens riktning och träet vill gärna böja sig efter ådringen. Då kan det bli krokigt.

Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Ja, så är det juh ochså! Fast det var inte det jag syftade på utan just att träet blir stabilare med tiden. Men säkert används "olämpliga" delar av träet för att spara pengar.
Gibsons trädlager brann ner -68. Där fanns 100år gammalt virke. Tror att dom fick problem med kvalitén efter denna ytterst sorgliga händelse.
Användarvisningsbild
miker
Medlem

Inlägg av miker »

Jag köpte en bas av gullan. Fender precision "mike dirnt" butterscotch. Väldigt fint exemplar. Hästlängder bättre än den jag lämnade tillbaka till affären!

Slutet gott, allting gott! :)
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Grattis!
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Skriv svar