Får inte till halsen riktigt!
-
- Medlem+
Får inte till halsen riktigt!
jag har pillat med dragstången och stränghöjden, men hur jag än gör så blir det inte riktigt bra. är halsen rak så skorrar det som fan, även om jag höjer stränghöjden rejält. släpper jag på dragstången lite så blir stränghöjden så jäkla hög vid ungefär 10 bandet. även när halsen är relativt rak så är stränghöjden efter 10 bandet väldigt hög.
vad finns det mer för faktorer? dåliga bandstavar? ser ut som dom bytts fast att det gjorts ganska dåligt typ, kan det vara "sadeln" uppe vid huvudet som är för låg? kan jag skaffa en annan som är lite högre och därmed motverka skorrandet?
borde jag kanske lämna in den till ett proffs?
vad finns det mer för faktorer? dåliga bandstavar? ser ut som dom bytts fast att det gjorts ganska dåligt typ, kan det vara "sadeln" uppe vid huvudet som är för låg? kan jag skaffa en annan som är lite högre och därmed motverka skorrandet?
- Dnilke
- VIP medlem
Visst kan det vara sadeln eller bandstavarna
Även om det inte är så svårt att fixa till basen så rekommenderar jag att lämna in den för en setup då och då. När jag har fått tillbaka mina basar från Adlib så känns de fantastiska att spela på
Även om det inte är så svårt att fixa till basen så rekommenderar jag att lämna in den för en setup då och då. När jag har fått tillbaka mina basar från Adlib så känns de fantastiska att spela på
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- Bastappe
- Medlem+
Lämna in den till ett proffs. Det är nära nog omöjligt att få en hals justerad via korrespondens. Man måste ha basen i händerna helt enkelt. Lycka till.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- thetonequest
- Medlem+
Re: Får inte till halsen riktigt!
Jag har själv haft samma problem med några basar tidigare...Robanjo skrev:jag har pillat med dragstången och stränghöjden, men hur jag än gör så blir det inte riktigt bra. är halsen rak så skorrar det som fan, även om jag höjer stränghöjden rejält. släpper jag på dragstången lite så blir stränghöjden så jäkla hög vid ungefär 10 bandet. även när halsen är relativt rak så är stränghöjden efter 10 bandet väldigt hög.
Är det i första hand på lösa strängar som det skorrar när du har halsen rakt justerad?
I så fall så är nog sadeln för låg. Detta har i alla fall varit problemet med mina basar...
Jag brukar lämna in hos Gitarren vid skanstorget. De tillverkar jättebra bensadlar själva till ett vettigt pris!

/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Får inte till halsen riktigt!
Halsen ska inte vara helt rak. Tryck ner första och sista bandet på t.ex. E-strängen. Någonstans runt 7:e - 9:e band ska du ha ett glapp på ca en halv millimeter mellan strängen och bandstaven. När du har det justerar du stränghöjden vid stallet. Om halsen är spikrak eller för hårt dragen får du bandrassel även om resten av basen är rätt justerad. Halsen ska vara lllliiiitttteeeee pilbågsformad. Annars händer det lätt att efterföljande bandstavar där du tryckt ner strängen hamnar i ett för högt läge i förhållande och då skorrar det.....Robanjo skrev:jag har pillat med dragstången och stränghöjden, men hur jag än gör så blir det inte riktigt bra. är halsen rak så skorrar det som fan, även om jag höjer stränghöjden rejält. släpper jag på dragstången lite så blir stränghöjden så jäkla hög vid ungefär 10 bandet. även när halsen är relativt rak så är stränghöjden efter 10 bandet väldigt hög.
MVH//Jan
-
- Medlem+
Har ju koll på grunderna och har ju lyckats justera mina övriga instrument. Men det är som nåt som inte stämmer här, även när halsen har en i stort sett perfekt "böj" så kan jag inte ha strängarna så lågt jag vill/en acceptabel stränghöjd utan att det rasslar.
Och det är fortfarande en jäkla hög stränghöjd från tionde bandet cirka vilket "visar" att jag behöver sänka stränghöjden alternativt ha halsen rakare, men sänker jag strängarna eller gör halsen rakare så rasslar det utav bara fan vid dom första 3 banden. Därför jag tänker att det måste vara sadeln vid huvudet som är boven! Eller dåliga bandstavar.
Har pillat med olika justeringar flera dagar nu, bytt strängar också, men inget hjälper, eller jo, om jag har ganska mycket böj på halsen och har hög stränghöjd, men då är basen "ospelbar" eller i alla fall INTE skön att spela på efter 12 bandet.
Och det är fortfarande en jäkla hög stränghöjd från tionde bandet cirka vilket "visar" att jag behöver sänka stränghöjden alternativt ha halsen rakare, men sänker jag strängarna eller gör halsen rakare så rasslar det utav bara fan vid dom första 3 banden. Därför jag tänker att det måste vara sadeln vid huvudet som är boven! Eller dåliga bandstavar.
Har pillat med olika justeringar flera dagar nu, bytt strängar också, men inget hjälper, eller jo, om jag har ganska mycket böj på halsen och har hög stränghöjd, men då är basen "ospelbar" eller i alla fall INTE skön att spela på efter 12 bandet.
- Klopper
- Hedersmedlem
Lars Arvidsson (GNU) eller Åke Björnstad är din hjälp i nöden.Robanjo skrev:Har ju koll på grunderna och har ju lyckats justera mina övriga instrument. Men det är som nåt som inte stämmer här, även när halsen har en i stort sett perfekt "böj" så kan jag inte ha strängarna så lågt jag vill/en acceptabel stränghöjd utan att det rasslar.
Åtminnstånde i Gbg.
Annars så är Unicorn Christian en fena på basar åxå, men har häckar ju lite ocentralt!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..