Projekt Jazz bas H J Ä L P ! , en form fråga ?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Projekt Jazz bas H J Ä L P ! , en form fråga ?

Inlägg av ralvejd »

Hej

Jag har fått en jobbig :idea: , ska göra en jazz bas :shock:

Jag har utgått från pdf-filen jag tidigare länkat till i detta forum och justerat alla mått enl. principen, Fender är jänkare och tänker i tum, alla mått bör därför vara i upplösningen 1/64" ) 0,397mm)
Nu har jag börjat med att rita upp kroppen i AutoCad och tänkte rita in pickuperna, lätt match, bara att leta upp dimensionerna på nätet och rita, tji fick jag !
Verkar inte direkt vara någon standard på detta, hittar div. mått

Jag tror mig listat ut lite iaf, från början var alla lika stora (hals och stall pickup), på senare tid kom någon på att strängarna inte har samma avstånd vid hals och stall ? Eller var det tvärt om, fan va jobbigt när man saknar kunskap :oops:
Så nu finns det en version som passar gamla och två versioner som passar moderna ? Å så finns det några som skapar nåt mellanting som varken eller .....

Fann en bra bild på Dimarzio pickuper och utgick från den (kan det vara ett smart drag?)
Bild

Här är en bild på pickuperna placerade i förhållande till halsfickans bakre punkt.
Kan någon vänlig själ verifiera om måtten verkar stämma ( mått i -> mm & [tum] )

Bild
Senast redigerad av ralvejd den sön 08 nov 2009, 14:47, redigerad totalt 2 gång.
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+

Inlägg av LarsGBG »

Jag har gjort samma sak som en övning på en kurs jag gick. Fast då var det Catia V5 som gällde. Jag försökte också gå efter Fenders pdf:er men dom är inte tillräckligt exakta. Så istället tog jag egna bilder på min 60's classic Jazz. Det gick att importera dom i catia, som bakgrund, att skissa mot.

Vet inte om man kan göra det i autoCad.

Så här blev det för mig. Catia är inte känt för att ge snygga bilder. Vill man ha det så får man lyfta över modellen till nåt annat program, vilket jag inte har gjort. Det var roligt att göra, även om det kanske inte blev hundra.

Lycka till!

Bild
BildBild
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

LarsGBG skrev:Jag har gjort samma sak som en övning på en kurs jag gick. Fast då var det Catia V5 som gällde. Jag försökte också gå efter Fenders pdf:er men dom är inte tillräckligt exakta. Så istället tog jag egna bilder på min 60's classic Jazz. Det gick att importera dom i catia, som bakgrund, att skissa mot.

Vet inte om man kan göra det i autoCad.

Så här blev det för mig. Catia är inte känt för att ge snygga bilder. Vill man ha det så får man lyfta över modellen till nåt annat program, vilket jag inte har gjort. Det var roligt att göra, även om det kanske inte blev hundra.

Lycka till!
Hej LarsGTB
Snyggt jobb i CatiaV5 (Catia är lite överkurs för mig)

Angående pdf-filen jag använder så är det inte fenders förvrängda, jag använder en som Benjamin Stouffs har skapat (ingen aning om vem han är eller om filen är någorlunda korrekt).
För att rita upp kroppen har jag gjort en bild av pdf-filen och lagt den som bakrund i AutoCAD, förmodligen på samma sätt som du gjorde i Catia. Problem är bara att jag inte litar riktigt på pdf-filen och dessutom konvertering till en kass bild (skalningen X & Y kanske inte blir lika?) Om man använder foto metoden måste man vara tvärsäker på att fotot är vinkelrätt samt att man måste äga något att fota.

Jag har därför försök att se det ut konstruktörens synvinkel, "hur gör man en ritning som skall gå att måttsätta".
Till min hjälp har jag två lågupplösta originalritningar på Fender Stratocaster RI 62. På dem kan jag få en hum om vad man använt som referens punkt mm. Tyvärr är upplösningen för låg så det går inte tyda så värst mycke.
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

Här kommer ett litet smakprov
Jag tänker bara tillverka kroppen, halsen köps (lite för feg för att göra en hals)
Kroppen ska bli en urgröpt al-kropp för att få ned vikten lite, med en flammig lönn-topp. Inget plektrumskydd, endast en liten lucka på baksidan för åtkomst till elektroniken.
Halsinfästningen är ännu inte genomtänkt, 4 skruv ala fender eller 5 skruv med en bättre avrundning ?? ??

Bild

Hilfe bitte
Söker forfarande svar på:
Jazz pickupp mått hals & Stall, vad är rätt och vad är fel ?
Pickup position från halsfickans bakre punkt?
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

Söndags BUMP :roll:
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

Så här är måtten på min jazzbas. En Japankropp med Dimarziomickar.

Bild
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

Kalebas skrev:Så här är måtten på min jazzbas. En Japankropp med Dimarziomickar.

Bild
Tack Kallebas, för den :D

Hmmm japan & usa mått har väl historiskt skilt sig åt när det gäller stratocaster?, finns det risk att det även gäller j-bass ? (hade de svårt med miniräknare när omvandlingen mellan tum och mm skulle ske :? )
(jag kan vara ute å cyklar här :oops: )

Någon som har koll på läget?, jag har det definitivt inte :oops:
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

ralvejd skrev:
Kalebas skrev:Så här är måtten på min jazzbas. En Japankropp med Dimarziomickar.

Bild
Tack Kallebas, för den :D

Hmmm japan & usa mått har väl historiskt skilt sig åt när det gäller stratocaster?, finns det risk att det även gäller j-bass ? (hade de svårt med miniräknare när omvandlingen mellan tum och mm skulle ske :? )
(jag kan vara ute å cyklar här :oops: )

Någon som har koll på läget?, jag har det definitivt inte :oops:
Tänkte mest att om jag börjar svara så kanske fler hänger på. 8)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Här har du ordentliga mått på ordentliga mickar: Och det är Fenderkompatibelt.

http://www.delano.de/uploads/tx_smtdelano/jc4_5_12.pdf
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

200071 skrev:Här har du ordentliga mått på ordentliga mickar: Och det är Fenderkompatibelt.

http://www.delano.de/uploads/tx_smtdelano/jc4_5_12.pdf
Tack 200071, nu har jag även koll på radien runt skruvarna också :D

Blir lite fundersam över formen på en jazz kropp
Skiljer sig den åt genom historien, typ pre CBS, post CBS 70tal och Nutid :?:

"Bellycut" & "Armcut" (heter det så?) ska de finnas eller inte :?:

Vore kul om man får till formen någorlunda rätt för en pre CBS
Nu ska jag förmodligen göra den ospecenlig med lönn-top och ton/lättnings-kammare så lite övriga fel här och kvetar kanske :?
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

Hej

Har nu funnit diverse material att ha som förlaga, men på några ställen dyker en knöl upp (bla Fenders förvrängda PDF)
När jag tittar på foton kan jag inte se denna knöl.

Min fråga: Finns denna knöl i verkligheten ?
Eller har den sprits ut av Fender för att förvirra förfalskarna?

Bild
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

ralvejd skrev:Hej

Har nu funnit diverse material att ha som förlaga, men på några ställen dyker en knöl upp (bla Fenders förvrängda PDF)

Bild

Jag har ingen knöl på någon av mina jazzar. Men de är moderna båda två.

När du fått ordning på ritningarna, tror du att man kan få köpa en uppsättning på papper?
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Ska du ha Pre-CBS look måste knölen vara där, har sett den på basar fram t.o.m i början av -70! Gissar maskinerna dom använde för å fräsa ur "cutawayen" inte fixade att få det perfekt.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

Tjoffe skrev:

Bild

När du fått ordning på ritningarna, tror du att man kan få köpa en uppsättning på papper?
Tack för svaret Tjoffe

Jag äger ingen så stor skrivare, men jag kan skicka pdf eller dwg eller dxf till behövande, gratis, eller ska jag lägga upp den här eller finns det några Forum-restriktioner för sådant (Fender kanske blir snea och stämmer skiten ur mig ? :D
/ralvejd

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

ralvejd skrev:
Tjoffe skrev:

Bild

Tack för svaret Tjoffe

Jag äger ingen så stor skrivare, men jag kan skicka pdf eller dwg eller dxf till behövande, gratis, eller ska jag lägga upp den här eller finns det några Forum-restriktioner för sådant (Fender kanske blir snea och stämmer skiten ur mig ? :D
Jag kan absolutg ingenting om såna där pdf dwg dawg och dwarf, men jag ska kolla upp om det går att skriva ut skitstora papper på jobbet.
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Inlägg av ralvejd »

peppe skrev:Ska du ha Pre-CBS look måste knölen vara där, har sett den på basar fram t.o.m i början av -70! Gissar maskinerna dom använde för å fräsa ur "cutawayen" inte fixade att få det perfekt.
Oops, missade vist ditt svar peppe :oops:

jag nu står det 1 lika för eller i mot knölen

jo jag tänkte nog försöka få den lite lik pre cbs, men kanske inte allt,
om knölen ska vara där så är den ju en kul detalj :lol:

jag har funnit lite annat smått som verkar skilja:
stallmicken's placering
mickarnas längd, bredd och skruv cc
vinkel och startpunkt på fasningen för högerarmen

eftersom jag kommer att avvika med tonkammare, lönntopp, inget p-skydd och??? så känns det som att jag ska välja det bästa lösningarna, vika de nu är :lol:
/ralvejd

www.ralvejd.se
Skriv svar