Justera stränghöjden.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Justera stränghöjden.

Inlägg av knedy »

Jag ska justera en bas nu och skulle behöva lite hjälp om hur jag bäst ska gå till väga för att fixa den.

Halsen ser relativt rak ut. (Vet dock inte hur bra jag är på att avgöra sånt. :oops: )
Stränghöjden är ok på de låga banden, men på de högre(10:e bandet och uppåt) är de för hög stränghöjd.
Det skorrar redan på ett par av dom högre banden och sänker jag vid stallet så funkar det inte att spela på de högre banden alls.

Är det att shimma halsen så den får större vinkel och höja vid stallet som gäller eller kan det gå att fixa på nåt annat vis? Som det ser ut nu är stallsadlarna nästan körda i botten ändå så.
Officiell stormästare i EB-orden
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Låter som du kanske har en hög översadel.. eller så behöver du kanske shimsa lite men första steget är ju att kolla hur rak halsen är. Låter som dne har för mycket böj.

tryck ner första och sista band på halsen och samtidigt som du gör detta så kolla vid ungefär nionde bandstaven och kolla hur mycket mellanrum där är.

är det för mycket mellanrum mellan strängen och bandstaven så behöver du spänna dragstången

om det är för rakt dvs att strängen tar i eller är väldigt väldigt nära banstaven så får du släppa lite på dragstången.

Ska väl vara ungefär 1mm mellanrum mellan bandstaven och strängen.

Lättast är om du tar lite bilder så vi kan titta på det :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar