Köpa kondingar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Köpa kondingar

Inlägg av Tjoffe »

Jag har tänkt renovera en av mina Hagström 310 och en Bass 210.

Hur får man tag på kondingar med rätt värden och dylikt. Jag antar att form och färg ändras på 40-50 år.

Hittade ett recept för 310:an - http://hem.passagen.se/awe/hagstromsvindex.htm
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

ELFA är nog enklast..inte alltid billigast precis men har det mesta..har aldrig mekat hagström dock men överlag gäller nog att i förstärkardelen så ska man nog följa värdena hyfsat noga men nätdelens glättningselektrolytan kan man skaffa kondingar med högre värde..det tjänar man nog bara på med en jämnare likspänning som resultat.. men man får nog räkna med att modda fästdetaljer å liknande rätt mycket..själv bytte jag allt i ett Hammond slutsteg från 1941 :shock: finns inte så mycket som ser likadant ut numera det som då var 8*5 cm är typ nu 1*0.5 cm i storlek så klammer å sånt passar inte längre..
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+
Inlägg: 1113
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
Ort: Lidköping

Inlägg av lill_frasse »

Du får plocka ut värdena ur ett scema och matcha dem mot vad som sitter där i verkligheten sedan får du köpa hem rät eller närmaste standard värde. Se till att ha koll på hur mycket spänningen det skalll gå genom dom också.

Farnell, RS, mouser är några leverantörer.
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Problemet med leverantörer av moderna elektronikkomponenter (elfa, farnell osv) är att deras utbud inte är matchat mot gamla rörförstärkares innehåll. Om rätt värden överhuvudtaget finns så är oftast dess formfaktor helt fel vilket gör att man får borra och fixa för att kunna sätta dit komponenterna.

Vänd dig istället till firmor som specialiserat sig på rörförstärkeri. Dock är det inte alltid att det ens från dessa går att få tag på rätt grejer. I vissa fall, när kunden är mån om att utseendet ska vara rätt, så har jag öppnat gamla kondensatorer och stoppat i moderna komponeneter (de är mindre idag) i de gamla så att de fortfarande ser rätt ut.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Så det är multimetern som gäller..

Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?

Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
Ort: BronÖverTidan

Inlägg av ralvejd »

Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..

Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?

Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
:idea: Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
:idea: Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
:idea: Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
:idea: Lär dig läsa schema.
:idea: http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

ralvejd skrev:
Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..

Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?

Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
:idea: Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
:idea: Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
:idea: Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
:idea: Lär dig läsa schema.
:idea: http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.

Hur dränera?
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
Ort: BronÖverTidan

Inlägg av ralvejd »

Tjoffe skrev:
ralvejd skrev:
Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..

Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?

Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
:idea: Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
:idea: Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
:idea: Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
:idea: Lär dig läsa schema.
:idea: http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.
Hur dränera?
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra detta :!:
1) Koppla bort förstärkaren från el-nätet
2) Mät hur många volt det ligger mellan polera (300-500 Volt eller mer kan det vara, beror på rörtyp och kontruktion mm !! )
Om det är 0 Volt, så är den tom, mät alla filter kondingar (glättningskondingar ska man kanske skriva)!
3) Anslut (utan att du blir grillad!!) ett stort motstånd mellan kondingens poler och vänta, (effektlagen styr valet P=U*U/R), med 1Mega Ohm och 500 Volt blir det 0,25Watt så ett 0,5 Watts motstånd på 1 Meg fastlött på två kablar med väl isolerade klämmor
4) Mät hur många volt det ligger mellan polera
Om det är mer än 10 Volt, vänta och mät igen
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra detta :!:
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

ralvejd skrev:
Tjoffe skrev:
ralvejd skrev:
Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..

Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?

Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
:idea: Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
:idea: Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
:idea: Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
:idea: Lär dig läsa schema.
:idea: http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.
Hur dränera?
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra detta :!:
1) Koppla bort förstärkaren från el-nätet
2) Mät hur många volt det ligger mellan polera (300-500 Volt eller mer kan det vara, beror på rörtyp och kontruktion mm !! )
Om det är 0 Volt, så är den tom, mät alla filter kondingar (glättningskondingar ska man kanske skriva)!
3) Anslut (utan att du blir grillad!!) ett stort motstånd mellan kondingens poler och vänta, (effektlagen styr valet P=U*U/R), med 1Mega Ohm och 500 Volt blir det 0,25Watt så ett 0,5 Watts motstånd på 1 Meg fastlött på två kablar med väl isolerade klämmor
4) Mät hur många volt det ligger mellan polera
Om det är mer än 10 Volt, vänta och mät igen
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra detta :!:
Det är faran som gör detta så spännande!

Tack för tipsen, de uppskattas verkligen.
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
Ort: BronÖverTidan

Inlägg av ralvejd »

tänkte lite :-O

kan nog ta väldigt lång tid att dränera med 1 Meg, så du kanske ska satsa på ett lägre Ohm tal och högre effekttålighet, men börja med att mät vilken spänning som ligger kvar och anpassa motstånd därefter

om du först ser till att den varit ur-pluggad ett par dagar så har du förmodligen kommit ner rejält i Volt, särskilt om kondingarna är gamla och trötta

men iväg till ljudbojen så du får lite vettigare svar :-)
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Jag får börja med att byta batteri i multimetern och sen skruva isär stärkarn innan jag börjar bomba folk med puckade frågor. Som sagt, jag vet inte vad jag håller på med men jag älskar och lära mig nya saker.

Så nu ska jag lära mig att skruva rörstärk.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

har du en digitalkamera så ta en jäkla massa bilder från olika håll å gärna med makro på nära håll
som sagt kan rörstärkare innehåll rätt höga spänningar normal runt 3-400 volt..(nämnda hammondsteg ovan köttar på med 1050volt på ett ställe..ZAPP :shock:
I princip så kan man nog tömma alla högspänningskondingar genam att bara dra ur sladden medans den är på???

å riv å slit inte okontrollerat i allt bara..det kan se ut så här..å då e man rökt om man inte vet exakt var allt satt och hur ;)
Bild
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Tjoffe skrev: Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
Om du ska byta elektrolytkondingarna så behöver du egentligen inget kopplingsschema. Du behöver bara klippa eller skruva loss de som sitter där och ersätta med nya med samma värde.

Som sagt så måste de nya kondensatorerna tåla lika mycket spänning som de gamla. Hittar du inte samma värde så är större värde lika bra. (En konding på 2200 uF kan alltså bytas mot 4700 uF eller 6800 uF utan problem, bortsett möjligen för storleken).

Observera också att elektrolytkondingar (till skillnad från andra typer) har skillnad på plus och minus. Du måste alltså koppla in den nya åt samma håll.

Det står normalt på kondingarna vilket som är plus och minus. Om texten eroderat med tiden så får du mäta. Håll fingrarna i styr i så fall eftersom det är dödliga spänningar över kondingarna.

Små kondingar, under ungefär 10 uF (mikrofarad) är aldrig elektrolyter. De kan man vända hur man vill. Men de åldras mig veterligt inte på samma sätt heller, så de behöver du nog inte byta. Här är jag dock inte säker, det kanske finns andra som vet bättre.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

inber skrev: Små kondingar, under ungefär 10 uF (mikrofarad) är aldrig elektrolyter. De kan man vända hur man vill. Men de åldras mig veterligt inte på samma sätt heller, så de behöver du nog inte byta. Här är jag dock inte säker, det kanske finns andra som vet bättre.
Jorå det finns små som ändrar sig också..i Hammonden finns filterkondingar som ska vara 0,1 uF men mätte upp till det tio-dubbla värdet..det är därför man brukar få bättre diskantbett i en nyrenoverad hammond..stora kondingar tar i detta fall bort höga frekvenser..dessa är iofs inte en ren elektrolyt utan snarare en rullad pappersmodell doppad i vax..dessutom bipolär..men dom e ju å andra sidan över 70år gamla..
Lägger en liten filmsnutt med här där jag mekar lite..eller byter en filterkondensator mot en ny..en viss skillnad i storlek på dom också..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Y3kbkzpyRw[/youtube]
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Cool film. Och allt i realtid.

Dessutom gillar jag när folk har guts nog att löda när spänningen är påkopplad. Men det gör du nog knappast inne i rörförstärkare, inte ens med gummiskor på fötterna... ;-)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
Ort: BronÖverTidan

Inlägg av ralvejd »

inber skrev: Hittar du inte samma värde så är större värde lika bra. (En konding på 2200 uF kan alltså bytas mot 4700 uF eller 6800 uF utan problem, bortsett möjligen för storleken).
Nja så enkelt är det nog inte alltid. :roll:

Om man ökar den första gläntningskondensatorn efter en rör-likriktare så får man inte överskrida max värdet för den aktuella likriktaren, det blir i princip kortslutning när en tom kondensator spänningssätt. Man kan iof komma runt detta genom att koppla in ett motstånd i serie under uppladningen av kondensatorn. Om man ökar efterföljande kondensatorer kan förstärkare upplevas som stel (HIFI), kanske mest ett problem för gitarrister.

Om man ökar värdet för katod-avkopplingen så sänker man det aktuella stegets nedre frekvens, inte säkert att detta är en önskvärd effekt.

Så om man inte vet vad man gör, tycker jag nog att man ska hålla sig till schemat, eller fråga någon som vet.
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3289
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

En liten fråga: behöver man vara jätteförsiktig när man byter förstegsrör i hybridstärkare?
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
Ort: BronÖverTidan

Inlägg av ralvejd »

elmelino skrev:En liten fråga: behöver man vara jätteförsiktig när man byter förstegsrör i hybridstärkare?
Det är förmodligen inte så höga spänningar i den (mindre än 300V) på så vis är det säkrare att jobba i ett försteg än i ett slutsteg.

Att byta förstegsrör är ofta en enkel procedur så risken att man ska komma åt högspänning är ganska liten.

Men risk finns alltid, pilla inte om man inte vet, är en bra överlevnads instinkt!
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

ralvejd skrev:
inber skrev: Hittar du inte samma värde så är större värde lika bra. (En konding på 2200 uF kan alltså bytas mot 4700 uF eller 6800 uF utan problem, bortsett möjligen för storleken).
Nja så enkelt är det nog inte alltid. :roll:

Om man ökar den första gläntningskondensatorn efter en rör-likriktare så får man inte överskrida max värdet för den aktuella likriktaren, det blir i princip kortslutning när en tom kondensator spänningssätt.
Bra synpunkt. Jag tänkte diodlikriktare, som jag alltid överdimensionerat så att de tål mycket mer stryk - inte rörlikriktare. My bad.

Samtidigt ska man inte överdriva. Jag har ärligt talat ingen aning om vad det sitter för glättningskondingar i gamla förstärkare från 50- och 60-talet, men man smäller knappast några likriktare om man avrundar till närmaste övre standardvärde, vilket var vad jag indirekt föreslog (men slarvigt formulerat...).

"Kortis" blir det ju ändå, även med en liten glättningskondensator när man slår på strömmen. Enda skillnaden är att det blir under kortare tid.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar