Köpa kondingar
- Tjoffe
- Medlem+
- Inlägg: 1656
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
- Ort: Wermland
Köpa kondingar
Jag har tänkt renovera en av mina Hagström 310 och en Bass 210.
Hur får man tag på kondingar med rätt värden och dylikt. Jag antar att form och färg ändras på 40-50 år.
Hittade ett recept för 310:an - http://hem.passagen.se/awe/hagstromsvindex.htm
Hur får man tag på kondingar med rätt värden och dylikt. Jag antar att form och färg ändras på 40-50 år.
Hittade ett recept för 310:an - http://hem.passagen.se/awe/hagstromsvindex.htm
- olabola
- Medlem++
- Inlägg: 2723
- Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
- Ort: Nynäshamn
ELFA är nog enklast..inte alltid billigast precis men har det mesta..har aldrig mekat hagström dock men överlag gäller nog att i förstärkardelen så ska man nog följa värdena hyfsat noga men nätdelens glättningselektrolytan kan man skaffa kondingar med högre värde..det tjänar man nog bara på med en jämnare likspänning som resultat.. men man får nog räkna med att modda fästdetaljer å liknande rätt mycket..själv bytte jag allt i ett Hammond slutsteg från 1941
finns inte så mycket som ser likadant ut numera det som då var 8*5 cm är typ nu 1*0.5 cm i storlek så klammer å sånt passar inte längre..

Daions, Arias, Hammonds, Massor.
- lill_frasse
- Medlem+
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
- Ort: Lidköping
- Duracell
- Medlem
- Inlägg: 218
- Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
- Ort: Växjö
Problemet med leverantörer av moderna elektronikkomponenter (elfa, farnell osv) är att deras utbud inte är matchat mot gamla rörförstärkares innehåll. Om rätt värden överhuvudtaget finns så är oftast dess formfaktor helt fel vilket gör att man får borra och fixa för att kunna sätta dit komponenterna.
Vänd dig istället till firmor som specialiserat sig på rörförstärkeri. Dock är det inte alltid att det ens från dessa går att få tag på rätt grejer. I vissa fall, när kunden är mån om att utseendet ska vara rätt, så har jag öppnat gamla kondensatorer och stoppat i moderna komponeneter (de är mindre idag) i de gamla så att de fortfarande ser rätt ut.
Vänd dig istället till firmor som specialiserat sig på rörförstärkeri. Dock är det inte alltid att det ens från dessa går att få tag på rätt grejer. I vissa fall, när kunden är mån om att utseendet ska vara rätt, så har jag öppnat gamla kondensatorer och stoppat i moderna komponeneter (de är mindre idag) i de gamla så att de fortfarande ser rätt ut.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
- Tjoffe
- Medlem+
- Inlägg: 1656
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
- Ort: Wermland
- ralvejd
- Medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
- Ort: BronÖverTidan
Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..
Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?
Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..





- Tjoffe
- Medlem+
- Inlägg: 1656
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
- Ort: Wermland
ralvejd skrev:Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..
Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?
Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
Lär dig läsa schema.
http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.
Hur dränera?
- ralvejd
- Medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
- Ort: BronÖverTidan
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra dettaTjoffe skrev:Hur dränera?ralvejd skrev:Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..
Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?
Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
Lär dig läsa schema.
http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.

1) Koppla bort förstärkaren från el-nätet
2) Mät hur många volt det ligger mellan polera (300-500 Volt eller mer kan det vara, beror på rörtyp och kontruktion mm !! )
Om det är 0 Volt, så är den tom, mät alla filter kondingar (glättningskondingar ska man kanske skriva)!
3) Anslut (utan att du blir grillad!!) ett stort motstånd mellan kondingens poler och vänta, (effektlagen styr valet P=U*U/R), med 1Mega Ohm och 500 Volt blir det 0,25Watt så ett 0,5 Watts motstånd på 1 Meg fastlött på två kablar med väl isolerade klämmor
4) Mät hur många volt det ligger mellan polera
Om det är mer än 10 Volt, vänta och mät igen
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra detta

- Tjoffe
- Medlem+
- Inlägg: 1656
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
- Ort: Wermland
Det är faran som gör detta så spännande!ralvejd skrev:OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra dettaTjoffe skrev:Hur dränera?ralvejd skrev:Tjoffe skrev:Så det är multimetern som gäller..
Någon som har tips/råd till nån som handlöst kastar sig in i stärkarmekets alla mysterium?
Jag kan lödkolv och jag har gjort lite småpul med effektpedaler och förstärkare. Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..Dränera de stor filterkondingarna innan du pillar
Mäta på gamla komponenter för att avgöra vilka värde det "ska ha" är nog ingen bra ide, de kan ha åldrats och därmed ändrat en hel del samt att tillverknings toleransen var rätt stor.
Avläs deras märkning och eller kolla schema och eller fråga någon som har en likadan.
Lär dig läsa schema.
http://www.ljudbojen.com "rörsnack" är nog bästa stället att få ett bra svar.
![]()
1) Koppla bort förstärkaren från el-nätet
2) Mät hur många volt det ligger mellan polera (300-500 Volt eller mer kan det vara, beror på rörtyp och kontruktion mm !! )
Om det är 0 Volt, så är den tom, mät alla filter kondingar (glättningskondingar ska man kanske skriva)!
3) Anslut (utan att du blir grillad!!) ett stort motstånd mellan kondingens poler och vänta, (effektlagen styr valet P=U*U/R), med 1Mega Ohm och 500 Volt blir det 0,25Watt så ett 0,5 Watts motstånd på 1 Meg fastlött på två kablar med väl isolerade klämmor
4) Mät hur många volt det ligger mellan polera
Om det är mer än 10 Volt, vänta och mät igen
OBS! Är du osäker på detta tycker jag inte att du skall göra detta![]()
Tack för tipsen, de uppskattas verkligen.
- ralvejd
- Medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
- Ort: BronÖverTidan
tänkte lite :-O
kan nog ta väldigt lång tid att dränera med 1 Meg, så du kanske ska satsa på ett lägre Ohm tal och högre effekttålighet, men börja med att mät vilken spänning som ligger kvar och anpassa motstånd därefter
om du först ser till att den varit ur-pluggad ett par dagar så har du förmodligen kommit ner rejält i Volt, särskilt om kondingarna är gamla och trötta
men iväg till ljudbojen så du får lite vettigare svar
kan nog ta väldigt lång tid att dränera med 1 Meg, så du kanske ska satsa på ett lägre Ohm tal och högre effekttålighet, men börja med att mät vilken spänning som ligger kvar och anpassa motstånd därefter
om du först ser till att den varit ur-pluggad ett par dagar så har du förmodligen kommit ner rejält i Volt, särskilt om kondingarna är gamla och trötta
men iväg till ljudbojen så du får lite vettigare svar

- Tjoffe
- Medlem+
- Inlägg: 1656
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
- Ort: Wermland
- olabola
- Medlem++
- Inlägg: 2723
- Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
- Ort: Nynäshamn
har du en digitalkamera så ta en jäkla massa bilder från olika håll å gärna med makro på nära håll
som sagt kan rörstärkare innehåll rätt höga spänningar normal runt 3-400 volt..(nämnda hammondsteg ovan köttar på med 1050volt på ett ställe..ZAPP
I princip så kan man nog tömma alla högspänningskondingar genam att bara dra ur sladden medans den är på???
å riv å slit inte okontrollerat i allt bara..det kan se ut så här..å då e man rökt om man inte vet exakt var allt satt och hur

som sagt kan rörstärkare innehåll rätt höga spänningar normal runt 3-400 volt..(nämnda hammondsteg ovan köttar på med 1050volt på ett ställe..ZAPP

I princip så kan man nog tömma alla högspänningskondingar genam att bara dra ur sladden medans den är på???
å riv å slit inte okontrollerat i allt bara..det kan se ut så här..å då e man rökt om man inte vet exakt var allt satt och hur


Daions, Arias, Hammonds, Massor.
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Om du ska byta elektrolytkondingarna så behöver du egentligen inget kopplingsschema. Du behöver bara klippa eller skruva loss de som sitter där och ersätta med nya med samma värde.Tjoffe skrev: Men jag har ingen aning om hur man läser kopplingsscheman..
Som sagt så måste de nya kondensatorerna tåla lika mycket spänning som de gamla. Hittar du inte samma värde så är större värde lika bra. (En konding på 2200 uF kan alltså bytas mot 4700 uF eller 6800 uF utan problem, bortsett möjligen för storleken).
Observera också att elektrolytkondingar (till skillnad från andra typer) har skillnad på plus och minus. Du måste alltså koppla in den nya åt samma håll.
Det står normalt på kondingarna vilket som är plus och minus. Om texten eroderat med tiden så får du mäta. Håll fingrarna i styr i så fall eftersom det är dödliga spänningar över kondingarna.
Små kondingar, under ungefär 10 uF (mikrofarad) är aldrig elektrolyter. De kan man vända hur man vill. Men de åldras mig veterligt inte på samma sätt heller, så de behöver du nog inte byta. Här är jag dock inte säker, det kanske finns andra som vet bättre.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- olabola
- Medlem++
- Inlägg: 2723
- Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
- Ort: Nynäshamn
Jorå det finns små som ändrar sig också..i Hammonden finns filterkondingar som ska vara 0,1 uF men mätte upp till det tio-dubbla värdet..det är därför man brukar få bättre diskantbett i en nyrenoverad hammond..stora kondingar tar i detta fall bort höga frekvenser..dessa är iofs inte en ren elektrolyt utan snarare en rullad pappersmodell doppad i vax..dessutom bipolär..men dom e ju å andra sidan över 70år gamla..inber skrev: Små kondingar, under ungefär 10 uF (mikrofarad) är aldrig elektrolyter. De kan man vända hur man vill. Men de åldras mig veterligt inte på samma sätt heller, så de behöver du nog inte byta. Här är jag dock inte säker, det kanske finns andra som vet bättre.
Lägger en liten filmsnutt med här där jag mekar lite..eller byter en filterkondensator mot en ny..en viss skillnad i storlek på dom också..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Y3kbkzpyRw[/youtube]
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Cool film. Och allt i realtid.
Dessutom gillar jag när folk har guts nog att löda när spänningen är påkopplad. Men det gör du nog knappast inne i rörförstärkare, inte ens med gummiskor på fötterna...
Dessutom gillar jag när folk har guts nog att löda när spänningen är påkopplad. Men det gör du nog knappast inne i rörförstärkare, inte ens med gummiskor på fötterna...

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- ralvejd
- Medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
- Ort: BronÖverTidan
Nja så enkelt är det nog inte alltid.inber skrev: Hittar du inte samma värde så är större värde lika bra. (En konding på 2200 uF kan alltså bytas mot 4700 uF eller 6800 uF utan problem, bortsett möjligen för storleken).

Om man ökar den första gläntningskondensatorn efter en rör-likriktare så får man inte överskrida max värdet för den aktuella likriktaren, det blir i princip kortslutning när en tom kondensator spänningssätt. Man kan iof komma runt detta genom att koppla in ett motstånd i serie under uppladningen av kondensatorn. Om man ökar efterföljande kondensatorer kan förstärkare upplevas som stel (HIFI), kanske mest ett problem för gitarrister.
Om man ökar värdet för katod-avkopplingen så sänker man det aktuella stegets nedre frekvens, inte säkert att detta är en önskvärd effekt.
Så om man inte vet vad man gör, tycker jag nog att man ska hålla sig till schemat, eller fråga någon som vet.
- ralvejd
- Medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:33
- Ort: BronÖverTidan
Det är förmodligen inte så höga spänningar i den (mindre än 300V) på så vis är det säkrare att jobba i ett försteg än i ett slutsteg.elmelino skrev:En liten fråga: behöver man vara jätteförsiktig när man byter förstegsrör i hybridstärkare?
Att byta förstegsrör är ofta en enkel procedur så risken att man ska komma åt högspänning är ganska liten.
Men risk finns alltid, pilla inte om man inte vet, är en bra överlevnads instinkt!
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Bra synpunkt. Jag tänkte diodlikriktare, som jag alltid överdimensionerat så att de tål mycket mer stryk - inte rörlikriktare. My bad.ralvejd skrev:Nja så enkelt är det nog inte alltid.inber skrev: Hittar du inte samma värde så är större värde lika bra. (En konding på 2200 uF kan alltså bytas mot 4700 uF eller 6800 uF utan problem, bortsett möjligen för storleken).![]()
Om man ökar den första gläntningskondensatorn efter en rör-likriktare så får man inte överskrida max värdet för den aktuella likriktaren, det blir i princip kortslutning när en tom kondensator spänningssätt.
Samtidigt ska man inte överdriva. Jag har ärligt talat ingen aning om vad det sitter för glättningskondingar i gamla förstärkare från 50- och 60-talet, men man smäller knappast några likriktare om man avrundar till närmaste övre standardvärde, vilket var vad jag indirekt föreslog (men slarvigt formulerat...).
"Kortis" blir det ju ändå, även med en liten glättningskondensator när man slår på strömmen. Enda skillnaden är att det blir under kortare tid.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...