Har blivit en glad ägare av en Warwick Corvette $$ som jag gillar skarpt. Jag köpte den ny på en lokal musikaffär och fick den justerad och intonerad osv men nu när jag fick hem den tycker jag den skiljer sig markant från när jag provspelade den första gången.
Den är sjukt trögspelad! Jag har sedan innan en Squier VMJ, och just nu är den mycket skönare att spela på
Stränghöjden är ganska hög vid 12:e bandet, runt 3-4mm, men det är som att spela på järnvägsräls! Nån som vet vad detta kan bero på? Går det att justera bort, är det strängarna det är fel på, är det jag som är för känslig?
Det kan vara så att halsen reagerat när basen bytte klimat (från musikaffären till ditt hem/replokal). Om så är fallet kan halsen böjt sig en aning och trussen behöver justeras.
Tjoffe skrev:Det kan vara så att halsen reagerat när basen bytte klimat (från musikaffären till ditt hem/replokal). Om så är fallet kan halsen böjt sig en aning och trussen behöver justeras.
Fast kan det verkligen göra så mycket skillnad?
Tänkte slänga tillbaka basen och få den justerad en gång till för att se om det hjälper. Men det vore ju bra om man kunde säga nåt mer konstruktivt än att den är "trögspelad"
Tjoffe skrev:Det kan vara så att halsen reagerat när basen bytte klimat (från musikaffären till ditt hem/replokal). Om så är fallet kan halsen böjt sig en aning och trussen behöver justeras.
Tänkte slänga tillbaka basen och få den justerad en gång till för att se om det hjälper. Men det vore ju bra om man kunde säga nåt mer konstruktivt än att den är "trögspelad"
En mycket bra idé att låta affären sköta justeringen eftersom den är nyköpt.
Men "trögspelad" är väl ett bra ord, speciellt om det nämns i samma mening som "setup" eller "stränghöjd".
I värsta fall har något hänt med basen och då är det VÄLDIGT bra om det bara är affären som skruvat på den...
Halsjusteringar tar sin tid. Om du inte fixar det själv så lämna över basen till någon som kan dragstänger.
En fråga bara. Har du bytt strängar på basen? Laborerar du med strängtjocklekar så är resultatet ofta en ointonerad bas och "annorlunda" stränghöjd.
Jag har haft en Warwick Corvette $$ och den blev helt fel när jag strängade upp den med ett set av ett annat märke än orginalsträngarna, med samma tjocklek.
fieldflower: Jo, jag törs inte riktigt börja skruva på den själv eftersom jag har lite för lite erfarenhet och det känns taskigt att skruva sönder en så fin bas
Cuba: Nix, det är orginalsträngar. Jag har bara hunnit ha basen knappt en vecka, men jag funderar på om jag ska koka strängarna som sitter på för att se om det gör någon skillnad för det är ingen "nya-strängar"-klang kvar alls.
SuperEpon skrev:
Cuba: men jag funderar på om jag ska koka strängarna som sitter på för att se om det gör någon skillnad för det är ingen "nya-strängar"-klang kvar alls.
Don't.... om det är det du vill göra för att ändra stränghöjden. Det hjälper inte.
Vad jag kan utläsa av dina "problem" så behöver dragstången ett "knick" medsols 1/5 varv med slaka strängar. Låt basen stå över natten i det tillståndet och spänn sedan upp den i orginalstämning.
Dragstångsnyckel kommer i kittet med varje Warwickbas.