Byta rör på Bassman 100
- lagus
- VIP medlem
Byta rör på Bassman 100
Jag har en Fender Bassman 100 som det är dags att byta rör på. Har inte så bra koll på olika rörtyper och deras karaktärer så jag tänkte köpa samma typ det är original. Men, efter en snabbkoll hos Tysken ser jag att även om jag inte tänkt byta rörtyp så finns det ju en mängd olika märken att välja på. Spelar det någon större roll på ljudet vilket märke man väljer? Är det viktigt att det är sk "matched pair"? TAD, Fender, Mesa Boogie, Sovtek? Jag är minst sagt förvirrad...
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
- Grundström
- Medlem+
- Funkfingers
- Medlem+
Köp gamla RCA blackplates om du kan hitta dem och har råd.
Annars är Svetlanas 6L6GC bra eller JJ 6L6 GC.
Du skriver att du tänker köpa likadana som originalen.
Vad sitter det för rör i den nu då?
Och varför tänker du byta?
Ifall det är original rör så får du svårt att hitta lika bra nya rör.
Byta sådana rör gör man bara om de skrammlar eller tjuter eller ger ifrån sig missljud.
Annars så behåll dem och skatta dig lycklig ifall det är original rör.
Annars är Svetlanas 6L6GC bra eller JJ 6L6 GC.
Du skriver att du tänker köpa likadana som originalen.
Vad sitter det för rör i den nu då?
Och varför tänker du byta?
Ifall det är original rör så får du svårt att hitta lika bra nya rör.
Byta sådana rör gör man bara om de skrammlar eller tjuter eller ger ifrån sig missljud.
Annars så behåll dem och skatta dig lycklig ifall det är original rör.
G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
- thetonequest
- Medlem+
Jag körde JJ´s i min bassman 100 när jag hade den och det lät s**tbra rent ut sagt.
Om du med rörtyper menar typ 6L6 och KT88 osv så är det inget man kan välja på hipp som happ...
De flesta förstärkare är byggda för en sorts rör medans andra klarar lite olika sorter.
Det är snarare olika fabrikat av samma rörsort som man kan välja mellan för att få olika ljud och kvalité och det är väldigt stor skillnad mellan dem, både i pris och kvalité.
Det är bara att prova sig fram och hitta det man gillar, men JJ är som sagt ett hett tips till Bassman 100.

Om du med rörtyper menar typ 6L6 och KT88 osv så är det inget man kan välja på hipp som happ...
De flesta förstärkare är byggda för en sorts rör medans andra klarar lite olika sorter.
Det är snarare olika fabrikat av samma rörsort som man kan välja mellan för att få olika ljud och kvalité och det är väldigt stor skillnad mellan dem, både i pris och kvalité.
Det är bara att prova sig fram och hitta det man gillar, men JJ är som sagt ett hett tips till Bassman 100.

/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- lagus
- VIP medlem
Ok, ja prova sig fram vet jag inte hur det ska gå till. Bytt är bytt liksom
Det är alltså inte originalrören som sitter i fortfarande, utan samma modell (6L6 m.m) Jag tänkte beställa rör från Tysken (thomann.de) pga dom troligtvis är billigare än här i sverige. Sedan lämnar jag in den för byte och inställning av bias hos en lokal handlare.
Så, är det någon som har koll på rör och kan tipsa om vilka som är bra och prisvärda hos thomann? Det handlar alltså om 4st 6L6 och 3st modell mindre i försteget (kommer inte ihåg vilken modell nu) Är det viktigt att ha samma märke på rören i försteget och slutsteget?

Så, är det någon som har koll på rör och kan tipsa om vilka som är bra och prisvärda hos thomann? Det handlar alltså om 4st 6L6 och 3st modell mindre i försteget (kommer inte ihåg vilken modell nu) Är det viktigt att ha samma märke på rören i försteget och slutsteget?
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
- Giallo
- Medlem
Har TAD som slutrör & JJ i försteg, så det går att blanda fabrikat...Den gyllene regeln som nån redan nämnde är att Slutstegsrören (dvs 6L6) bör vara matchade, då dom jobbar i par (och säljs oftast i par också)lagus skrev: Så, är det någon som har koll på rör och kan tipsa om vilka som är bra och prisvärda hos thomann? Det handlar alltså om 4st 6L6 och 3st modell mindre i försteget (kommer inte ihåg vilken modell nu) Är det viktigt att ha samma märke på rören i försteget och slutsteget?
förstegsrören är väl 2st 12ax7 (ecc83) & ett 12at7 (ecc81) om jag inte är ute & cyklar på tunn is.
- lagus
- VIP medlem
- thetonequest
- Medlem+
- Giallo
- Medlem
- lagus
- VIP medlem
- lagus
- VIP medlem
Fick mina rör från TubeDepot idag. Tog bara en vecka, sedan fanns dom på posten. Behövde heller inte betala några extra avgifter. Tummen upp!
Prisexempel:
2st JJ/Tesla 6L6 GC Mached pair = 258kr (35 dollar) hos TubeDepot
1st JJ/Tesla 6L6 GC = 295kr hos JAM
Under halva priset! Sedan kostar det ca 30 dollar att skicka till sverige. Så om man beställer mer än 2st rör lönar det sig. Jag beställde 7st rör sammanlagt..
Prisexempel:
2st JJ/Tesla 6L6 GC Mached pair = 258kr (35 dollar) hos TubeDepot
1st JJ/Tesla 6L6 GC = 295kr hos JAM
Under halva priset! Sedan kostar det ca 30 dollar att skicka till sverige. Så om man beställer mer än 2st rör lönar det sig. Jag beställde 7st rör sammanlagt..
- lagus
- VIP medlem
Dessa rören sitter i nu, men ska bytas. Är det någon som vet vad det är för några? Står "Made for Fender by RCA" på dom. Är det originalrören? Kommer det bli någon skillnad på ljudet med dom nya JJ rören?