För stor halsficka. Musicmasterhals i P-baskropp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
jr
Medlem+

För stor halsficka. Musicmasterhals i P-baskropp

Inlägg av jr »

Jag skulle vilja bygga en 30" p-bas och har en gammal Musicmasterhals och en sprillans ny Warmoth p-bas-kropp. Halsfickan är på tok för bred för halsen. Finns det någon typ av fyllnadsmaterial som är lämpligt för att fylla glappet? Kroppen är redan lackerad, så fyllningen bör se så snygg och diskret ut som möjligt. Fast funktionen är viktigast.
seppo juttula
Medlem

Inlägg av seppo juttula »

Hej ,

Jag brukar göra så att jag limmar dit bitar av samma typ av trä som kroppen, därefter fräser jag exakt ficka för halsen, med hjälp av fräsmall
Då blir det tajt, och det är bara att måla runt fickans kant(er)
MVH Seppo
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

seppo juttula skrev:Hej ,

Jag brukar göra så att jag limmar dit bitar av samma typ av trä som kroppen, därefter fräser jag exakt ficka för halsen, med hjälp av fräsmall
Då blir det tajt, och det är bara att måla runt fickans kant(er)
MVH Seppo
Hej!
Ja, det vore klart den snyggaste lösningen. Jag känner dock att jag inte behärskar frässtålet så väl. Jag hade snarare tänkt köra med något i stil med att gjuta ett par kilar i transparent epoxy som passar i glappet och lätt kan tas bort. Jag experimenterar lite så får vi se hur det blir. :shock:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Gillar tänket! Kul projekt! Glöm inte bilder sen! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Transparent epoxy låter ju bra. Snyggt skulle det i alla fall bli. Det är inte möjligt att sälja kroppen eller kanske rentav returnera den till Warmoth, och sen beställa en ny, fräst för Musicmasterhals?
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Kultivator skrev:Transparent epoxy låter ju bra. Snyggt skulle det i alla fall bli. Det är inte möjligt att sälja kroppen eller kanske rentav returnera den till Warmoth, och sen beställa en ny, fräst för Musicmasterhals?
Det är ingen option med annan halsfräsning och kroppen var redan byggd och därför såld till ett lägre pris. Den är otroligt välbyggd. Vilken träbit.

Jag kommer testa med epoxiharts, men det blir nog först efter jul. Ska försöka fota processen.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

jr skrev:
Kultivator skrev:Transparent epoxy låter ju bra. Snyggt skulle det i alla fall bli. Det är inte möjligt att sälja kroppen eller kanske rentav returnera den till Warmoth, och sen beställa en ny, fräst för Musicmasterhals?
Det är ingen option med annan halsfräsning och kroppen var redan byggd och därför såld till ett lägre pris. Den är otroligt välbyggd. Vilken träbit.

Jag kommer testa med epoxiharts, men det blir nog först efter jul. Ska försöka fota processen.
Förutsatt att djupet på halsfickan är rätt så skulle jag rekommendera följande. (har själv gjor det efter tips från anli).

Maskera halshälens sidor med maskeringstejp. Skruva fast halsen i kroppen och justera den så att den sitter rakt (linjera efter E och A strängens önskade läge). Maskera ovansidan av kroppen runt halsfickan. Fyll på med plastiskt trä eller epoxi. Ta av halsen när härdningen är klar, fyll på med epoxi/plast där det behövs och pustsa.
Skriv svar