Hejsan jag har nu bestämt mig för att försöka återställa min Kramer som jag tror är en 650b till orginal utseende. Men jag har svårt att hitta några exakta bilder på vilken typ av pluttar det är på volym rattar och liknande så någon som har några idéer?
Då stämskruvarna fått sig en känga och är lite böjda undrar jag också om det är möjligt att antingen böja tillbaks dem eller om det går att få tag i likadana nya?
Det går att ordna mer bilder om det behövs eller efterfrågas:p
De har bara vridit sig lite tror att det syns på bilden men de är fortfarande fullt användbara. Problemet jag haft med att hitta rätt rattar är att det verkar finnas en uppsjö olika bilder här är den bilden jag hittade på vintagekramer.com
Hoppas dock det är de metalrattarna för sådana har jag liggandes hemma:p
Då tycker jag att du bara ska lossa dem lite och försöka få dem på plats. De flesta stämskruvar har ju en skruv som ska förhindra vridning, men nu sitter de på en hals av aluminium (?) och då kanske det inte finns någon...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
senjin skrev:De sitter altså inte snett i sig utan är böjda i leden innan själva handtaget
Den bilden kanske illustrerar problemet bättre det är altså sjävla stämskruvsmekaniken som är böjd.
Tack för svaren och intresset
Borde väl egentligen bara vara att ta en tång eller liknande och böja tillbaka, vänligt men bestämt...
För övrigt tycker jag att du borde köra på de knobsen som är på basen som Funkys**t postade, skit i om det är original eller ej, de är ju helt klart snyggare än de andra...
Om du har exakt samma metallrattar som på bilden på Kramern med darkstarmickar, så skulle jag rösta för att använda dem, eftersom de är grymt snygga (och verkar vara original, kanske därför du har dem?). Annars verkar svarta Gibson speedknobs vara korrekt också. Stämskruvarna borde det funka att lossa muttern på, vrida raka och sen dra åt muttern igen. Är inte helt säker på att de där (som väl är gamla Schaller?) tillverkas längre, ifall du skulle behöva byta nån gång.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Tyvär har jag inte exat likadana och nu när jag letade reda på dem jag hadde såg jag att de är väldigt svåra för att inte säga omöjliga att sätta fast på pottarna :p så blir att beställa nya iallafall