Få bort klister?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Få bort klister?

Inlägg av Punkster »

Jag har för mig att ämnet har avhandlats förut, men jag kan inte hitta tråden.

Jag har köpt en akkegitarr som jag modifierat eftersom jag är vänsterhänt. Trixat med stall och sadel och sånt där.
På gitarren satt ett plektrumskydd fastklistrat, och när det blev en vänstergitarr av projektet så hamnade det ju upp och ner. Så jag tog bort det. Problemet är att det sitter massa klisterrester kvar.

Hur får man bort det på lämpligt sätt utan att skada lacken? Jag har en hel drös med olika lösningsmedel och liknande, men det kanske inte är optimalt för lacken att gnugga den med kemisk bensin eller lacknafta?

Vad rekommenderar PB för att snabbt och lätt få bort klistret utan att skada lacken?
/Linus
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Klistermärkesklister löses upp av matolja. Men plektrumskyddsklister kanske är av en annan sort?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

5:56 brukar jag avända till cdfodral och liknande
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Det är nog min gamla tråd du tänker på. Jag hade lite klister kvar på min topp, på metallfronten. Jag provade allt möjligt, vatten, diskmedel och matolja till exempel. Men det gick inte så bra. Men så testade jag med "Ytdesinfekton Plus", sådan rengöringssprit som man köper från Apoteket. Då gick det bort direkt! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Att få bort klistret är nog inga problem, frågan är bara hur man gör det på ett bra sätt utan att skada lacken. Jag är osäker på om den skulle gilla lösningsmedel eller liknande.
/Linus
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

av erfarenhet (dock inte på gitarrer) så kan jag tipsa om att använda olika sorts lösningsmedel. tex bensin(ren), t-röd, vax till bilen, polish - först t-röd, sen vsax osv
och rena trasor!!! efter bara en liten stund är trasan ej användbar längre
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar