Sida 1 av 2

Temperaturskillnader

Postat: lör 02 jan 2010, 13:01
av Johan86
Tja!

Har hört mycket snack om att halsen kan dra sig vid temperaturskillnader.
Tänkte höra om myten är sann eller om det bara är skröna.

Skulle det vara någon fara att ta ut basen från +18 till -8 grader?
Jag har softcase och en halvtimme o gå hemifrån till replokalen.
Basen är en Squier P-bas.

Postat: lör 02 jan 2010, 13:13
av Kultivator
Det borde den klara. Kanske stämmer ur sig lite men något allvarligare kommer nog inte hända. Problem får man om man låter den stå länge och oskyddat i låg temperatur.

Postat: lör 02 jan 2010, 13:18
av 200071
Framförallt ska man akta sig för snabba temeraturväxlingar. Gå iväg i god tid så den kan stå i gigbagen inne ett tag innan du tar ut den till exempel...

Postat: lör 02 jan 2010, 13:20
av Gäst
200071 skrev:Framförallt ska man akta sig för snabba temeraturväxlingar. Gå iväg i god tid så den kan stå i gigbagen inne ett tag innan du tar ut den till exempel...
+1

Om du kommer direkt utifrån in i repan och stämmer den så kommer den nästan garanterat att börja stämma ur så fort halsen börjar röra sig av temperaturväxlingen...

Postat: lör 02 jan 2010, 13:20
av Johan86
okej! vad bra, då slipper jag oroa mig för det =) Hur länge bör den stå i gigbagen innan man tar ut den?
Har ju Harrys bredvid replokalen så den kan ju få stå o vila ganska länge ibland :lol:

Postat: lör 02 jan 2010, 13:31
av Heyman
Jag har lite olika erfarenheter kring det där med tempskillnader.

För typ 20 år sedan hade jag hört att man gärna skulle släppa strängarna om basen skulle utsättas för låga temperaturer så jag slappade strängarna inför en flygning vilket orsakade en ordentlig halssättning, vettifan vad som hände (jag hade inte samma koll på justeringar som jag har nu så jag vet inte). Hur som helst så blev halsen konstig.

I rickenbackerforumet står det att man inte ska göra något med strängarna utan att hals och strängar är i balans även om man förvarar instrumentet i lastutrymmet på ett flygplan.

Jag brukar ha instrumentet i caset i minst 5 minuter innan jag packar upp det, det är så mycket annat som ska fixas och när det är dags plockar jag upp basen. Inga problem det senaste 10 åren.

Om det är -20 ute och 20 inne så kanske det är läge att ha ett ordentligt case eller låta basen vila ett tag och inte plocka ut den alltför snabbt. Men hur bråttom kan man ha när man kommer in?

Vad säger forumet om takbox? Vi kommer ha ganska fullastad bil om två veckor, resan Sthlm-Umeå.....Är takbox ett uselt alternativ för instrument? (Självklart kan vi lägga in gitarrerna men de viktiga instrumenten....alltså min/mina basar, ska de ligga inne i bilen?).

Postat: lör 02 jan 2010, 14:00
av Punkster
Det är ju värst för akustiska instrument, det här med temp.-skillnader. Jag har aldrig haft några problem med elbasar, mer än att dom stämmer ur sig lite. Men det är ju helt normalt.

Att bara gå med den till repan tror jag inte är nåt problem, en halvtimme är inte så lång stund. Det hade varit värre att ställa den i gigbagen på balkongen över natten.

Som en extra försiktighetsåtgärd så kan du ju kanske svepa in basen i en filt eller nåt, innan du stoppar den i gigbagen. Om det får plats, vill säga. Då blir den ju inte lika nedkyld, och det borde inte märkas så mycket.

Postat: lör 02 jan 2010, 14:19
av olabola
Tänk om man skulle ta å fixa en gitarr eller bas där kropp, hals, trussrod, greppbräda och strängar har samma längdutvidgningskoefficient. Då skulle man iallafall slippa att grejerna böjer sig. Dock så kommer dom ju givetvis stämma om sig fortfarande.
Det får alltså bli en bas i betong och järn då :wink:

Postat: lör 02 jan 2010, 19:25
av Makten
Flygturer är ganska extrema i sammanhanget. Om caset hamnar på "fel" ställe i lastutrymmet och flajten är lång, så kan basstackaren få utstå nedåt -50 grader. Man kan då med röfven räkna ut vad som händer med befintlig fukt i träet. :oops:

Att däremot knata i några minusgrader under någon timme, ska inte vara några problem med en elbas. Naturligtvis ska man vara så försiktig det går, och om man har tid låta basen anta rumstemperatur långsamt.

Ett nära besläktat problem är olika fuktighet i luften. Som bekant är kall luft torrare än varm (vid samma relativa luftfuktighet), så det är en helt annan anledning att akta basen från kyla, men då långvarig sådan.

Postat: lör 02 jan 2010, 19:41
av mågis
Som tidigare skrivet. En promenad till repan klarar den fint. Packa den hemma (rumstemp.), knalla iväg och när du kommer till repan kan du öppna gigbagen lite så att tempen den har tappat kommer tillbaka i lagom tempo, även fast det förmodligen går precis likabra att bara rycka upp den och plugga in. Frånsett att du får stämma in den lite oftare tills den har blivit varm.

Det stora problemet med trä är när det är olackerat, Då kan fukthalten i träet komma och gå som den vill. En olackad hals på en bas som står lutad ute påbalkongen till exempel kommer inte vara spelbar efter ganska kort tid, typ en timme...

Postat: lör 02 jan 2010, 22:03
av Heyman
Några erfarenheter kring takboxtransport???

Postat: mån 04 jan 2010, 17:55
av Tjoffe
olabola skrev:Tänk om man skulle ta å fixa en gitarr eller bas där kropp, hals, trussrod, greppbräda och strängar har samma längdutvidgningskoefficient. Då skulle man iallafall slippa att grejerna böjer sig. Dock så kommer dom ju givetvis stämma om sig fortfarande.
Det får alltså bli en bas i betong och järn då :wink:
Kanske mässing eller koppar!

Postat: tis 05 jan 2010, 01:31
av JonasBygdemo
Dom gånger jag har cyklat till lokalen (kör mest bil) så har jag alltid väntat en liten stund före jag börjar stämma den. Brukar fara lite tidigare å låta basen komma upp i rumstemp före jag börjar misshandeln. Vet inte om de gör nån skillnad annat än psykologiskt men!

Postat: tor 07 jan 2010, 15:24
av Ulfern
Hmmm vad tror ni om att skicka med bussgods i rådande förhållanden? Nu när kung bore har satt tänderna i svearike på allvar. Jag ska nämligen byta en gitarr med en kärl (karl, inte kärl som behållare för dryck) och då slog det mig att det är ju kallt ute, ej endast i Orups "Stockholm har blivit kallt" utan även i den, alltmer, bistra verkligheten.

Så vad tror ni någon fara att skicka, och för den delen ta emot, en hårdrocksgitarr med en massa minusgrader? Faran är väl inte att skicka den förstås, utan snarare vad fraktens fluktuerande tempraturer kan ställa till med.

Postat: tor 07 jan 2010, 15:40
av Ulfern
daionsavage skrev:
Ulfern skrev:Faran är väl inte att skicka den förstås, utan snarare vad fraktens fluktuerande tempraturer kan ställa till med.
Man får räkna med att justera instrumenten då de kommit fram men temperaturen är knappast den största skaderisken då man fraktar med bussgods, inte ens nu när det är kyligt.
Jag verkar vara en av få som faktiskt har goda erfarenheter av bussgods (ta i trä....). Gitarrerna skickas i flightcase så det borde väl vara lugnt. Ta i trä, återigen....

Postat: tor 07 jan 2010, 17:49
av Heyman
Det här är MYCKET opratabasigt!!!

Har ni totalt glömt bort att man brukar få svar på de absolut knepigaste frågorna kring allt som har med basar att göra??? Hur ovanligt problemet än är så finns det ju alltid någon som sitter på genuina specialkunskaper....


Takbox?

Postat: tor 07 jan 2010, 20:46
av Tjoffe
Heyman skrev:Det här är MYCKET opratabasigt!!!

Har ni totalt glömt bort att man brukar få svar på de absolut knepigaste frågorna kring allt som har med basar att göra??? Hur ovanligt problemet än är så finns det ju alltid någon som sitter på genuina specialkunskaper....


Takbox?
Jag skulle undvika takbox i möjligast mån då temperaturen, med hjälp av farten kan bli ganska extrem. Skulle inte rekommendera någon att ta in en bas, som legat i 30-40gradig kyla, och sen plocka fram och spela på den.

Postat: tor 07 jan 2010, 20:49
av hosse
Tjoffe skrev:
Heyman skrev:Det här är MYCKET opratabasigt!!!

Har ni totalt glömt bort att man brukar få svar på de absolut knepigaste frågorna kring allt som har med basar att göra??? Hur ovanligt problemet än är så finns det ju alltid någon som sitter på genuina specialkunskaper....


Takbox?
Jag skulle undvika takbox i möjligast mån då temperaturen, med hjälp av farten kan bli ganska extrem. Skulle inte rekommendera någon att ta in en bas, som legat i 30-40gradig kyla, och sen plocka fram och spela på den.
Du ja, men du är ju inte så råkkenråll.

Postat: tor 07 jan 2010, 20:50
av Tjoffe
hosse skrev:
Tjoffe skrev:
Heyman skrev:Det här är MYCKET opratabasigt!!!

Har ni totalt glömt bort att man brukar få svar på de absolut knepigaste frågorna kring allt som har med basar att göra??? Hur ovanligt problemet än är så finns det ju alltid någon som sitter på genuina specialkunskaper....


Takbox?
Jag skulle undvika takbox i möjligast mån då temperaturen, med hjälp av farten kan bli ganska extrem. Skulle inte rekommendera någon att ta in en bas, som legat i 30-40gradig kyla, och sen plocka fram och spela på den.
Du ja, men du är ju inte så råkkenråll.
Jag drar mina basar efter bilen istället.

Postat: tor 07 jan 2010, 22:06
av Heyman
Temperaturen förändras väl ändå inte med farten....

Basen ligger i en takbox och har inte någon känsel.

Att vi upplever kyla som starkare i stark blåst innebär väl ändå inte att det faktiskt är kallare utan att vi får bättre kontakt med luften och strömningen ökar.
Som bekant är ju rörelse detsamma som värme.

Postat: tor 07 jan 2010, 22:10
av Tjoffe
Heyman skrev:Temperaturen förändras väl ändå inte med farten....

Basen ligger i en takbox och har inte någon känsel.

Att vi upplever kyla som starkare i stark blåst innebär väl ändå inte att det faktiskt är kallare utan att vi får bättre kontakt med luften och strömningen ökar.
Som bekant är ju rörelse detsamma som värme.
Ja, du kanske har rätt. Jag vet bara att jag läst nån sorts diagram över hur kylan påverkas av vind men det kanske handlade om hur vi upplever den.. låter det vara osagt.

Postat: fre 08 jan 2010, 01:46
av mågis
Vindhastigheten påverkar den faktiska temperaturen.
Tror ni att vi alla lider av någon sorts gemensam illusion att det blir kallare när det blåser?
Takboxen kommer "känna av" en lägre temperatur på grund av fartvinden, och den temperaturen kommer att ta sig in i instrumenten som befinner sig i takboxen

Postat: fre 08 jan 2010, 09:52
av Ulfern
Lite OT, men ändock en slags uppföljning och en historia fylld av djup tragik och misslyckanden....

Gick upp en kvart tidigare för att ta mig till bussgods innan jobbet. Väl där visar det sig att fraktgubbarna inte har öppnat på utsatt tid, förmodligen bakfulla på hembränt och har ångest över hustrumisshandel. Jag står ute och väntar i 20 min på att de ska komma, de gör dom icke. Sen måste jag dra för att inte komma alltför sent till jobbet.

Således; lidande, dramatik, sena ankomster, misslyckanden ett drama värdig Shakespeare! Får skicka gitarren på luchen med posten istället. Världen är hård! :wink: