Badass-stall placering?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Badass-stall placering?

Inlägg av maxoges »

Jag har en texasbas med tokaihals. Skallängden blir för lång och stallet måste flyttas mot halsen. Hur måttar jag med badass-stallet vart det ska sitta?
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Om halsen är bandad för 34" skallängd, till exempel, så ska det vara 34" från översadel till stallsadel. Sen måste man ha justermån bakåt på sadlarna, för att kompensera för strängarnas egen tröghet - så jag föreslår följande:

Justera G-strängens sadel så att den ligger nån halv centimeter ifrån slutet på skruven, så att säga. (du ska ha möjlighet att justera sadeln så att stränglängden "lite kortare", eller "mycket längre" när det är klart). Använd sedan G-strängen som måttstock och placera stallet så att sadeln hamnar precis 34" (om det är 34" skala) från översadeln/nollbandet.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Det som enor verkar helt vettigt. G-strängens sadel brukar vara nästan längst ut så det verkar rimligt att den skulle vara det här också. Och för 34" så låter det ju rimligt att längden från översadeln ska vara just 34" :)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Jag tackar för herrarnas vishet! Jag återkommer med resultatet när badass-stallet dimper ner i brevlådan.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Ha!!! Badassstallet kom idag. Jag behöver inte borra, då stallet kan justeras längre än fendertypen!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

maxoges skrev:Ha!!! Badassstallet kom idag. Jag behöver inte borra, då stallet kan justeras längre än fendertypen!
:tummenupp:
Skriv svar