Sida 1 av 1
Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
Postat: sön 21 mar 2010, 13:29
av cub
Jag har genom åren haft både gitarrer och basar där jag inte har kunnat intonera så bra som jag skulle vilja. Problemet är t ex E-strängen där stalljusteringen skulle behöva komma lite längre bak, men inte går att skruva längre. Nu har jag funderat på det här ett tag och tänkte att nån här lär ju veta. Vad är alternativen? Kan man mixtra med tjockleken på strängar t ex? Eller är det bara att skrota instrumentet, bygga om stallet eller acceptera lite sura toner då och då?
Re: Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
Postat: sön 21 mar 2010, 13:47
av Heyman
Jag har haft problemet på en ganska rutten bas. Det blir till att justera stränghöjden tills den blir intonerad.
Alternativet är väl att flytta stallet.
Postat: sön 21 mar 2010, 14:03
av Gäst
Precis, flytta stallet borde ju lösa problemet...
Postat: sön 21 mar 2010, 14:07
av shadewind
Tunnare strängar eller flytta stallet. Eventuellt sänka stränghöjd.
Re: Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
Postat: sön 21 mar 2010, 14:09
av barium
cub skrev:Jag har genom åren haft både gitarrer och basar där jag inte har kunnat intonera så bra som jag skulle vilja. Problemet är t ex E-strängen där stalljusteringen skulle behöva komma lite längre bak, men inte går att skruva längre. Nu har jag funderat på det här ett tag och tänkte att nån här lär ju veta. Vad är alternativen? Kan man mixtra med tjockleken på strängar t ex? Eller är det bara att skrota instrumentet, bygga om stallet eller acceptera lite sura toner då och då?
Har haft det problemet med Chromes på en av mina basar. .45-.100-set går inte att intonera e-strängen med, men ett .50-.105 funkar perfekt.
Postat: sön 21 mar 2010, 17:41
av Gäst
Har aldrig någonsin haft det problemet. Vad köper ni för basar egentligen? Jag föreslår Autotune.
Postat: sön 21 mar 2010, 18:57
av cub
Humm hur kan stränghöjden påverka det hela? Och det är alltså att sänka dem som gäller som alternativ till att flytta stallet bakåt så att säga?
Sen är det två förslag på tunnare strängare och ett för tjockare strängar.

Postat: sön 21 mar 2010, 19:01
av shadewind
cub skrev:Humm hur kan stränghöjden påverka det hela? Och det är alltså att sänka dem som gäller som alternativ till att flytta stallet bakåt så att säga?
Sen är det två förslag på tunnare strängare och ett för tjockare strängar.

Ju högre stränghöjd du har, desto mera spänns strängen när du trycker ned ett band. Detta gör att strängen blir lite för hög. Detta kompenserar man genom att göra den längre. Genom att sänka den så spänns den inte lika mycket när du trycker ned den och kan därför göra den kortare (skjuta fram sadeln).
Postat: mån 22 mar 2010, 07:35
av cub
Det här forumet har svar på allt.

Blir lite mek när jag kommer hem idag.
Postat: sön 28 mar 2010, 14:27
av GNUlars
Kolla många toner när du intonerar.
Många stirrar sig blinda på lös sträng och oktav. Man måste prova alla de andra tonerna också, till exempel jämföra band 5 och 17, band 3 och 15 osv.
Intonering är alltid en kompromiss.
Det är otroligt sällan som stall måste flyttas bakåt. Om man spelar med extremt hög stränghöjd och har megatjocka strängar så kan det bli jobbigt, men...
Lars
Postat: sön 28 mar 2010, 16:21
av enor
Jag brukar intonera med hjälp av flageoletten över 19, och nedtryckt 19. Det är visserligen en förenklad metod, men det ger en tillräckligt bra kompromiss i ett enda steg, tycker jag.
Postat: ons 31 mar 2010, 11:39
av GNUlars
Med risk för att låta gnällig:
Intonera inte med flageoletter, det är inte ens bra att stämma med flageoletter. Det är enkelt att höra svängningarna, men helt exakt blir det inte. Flageoletterna har inget att göra med tonerna man spelar på greppbrädan. Visst stämmer lös sträng rätt bra med flageoletten på 12:e bandet, men sedan stämmer det sådär...
När man stämmer eller framförallt intonerar är det unisona toner och oktaver som är det enda exakta, så den klassiska band fem-metoden är inte alls dum.
Lars
Postat: ons 31 mar 2010, 12:39
av basmartin
GNUlars skrev:Med risk för att låta gnällig:
Intonera inte med flageoletter, det är inte ens bra att stämma med flageoletter. Det är enkelt att höra svängningarna, men helt exakt blir det inte. Flageoletterna har inget att göra med tonerna man spelar på greppbrädan. Visst stämmer lös sträng rätt bra med flageoletten på 12:e bandet, men sedan stämmer det sådär...
När man stämmer eller framförallt intonerar är det unisona toner och oktaver som är det enda exakta, så den klassiska band fem-metoden är inte alls dum.
Lars
+1
Jag får varken en bas eller gitarr att stämma som jag vill efter stämapparat, så helst stämmer jag efter en referenston. Intonerar gör jag efter mitt öra...
Postat: ons 31 mar 2010, 12:47
av GNUlars
Bra gehör Martin!
Jag brukar bli tokig efter att ha stämt eller intonerat ett tag. Får jag inte det rätt från början är det oftast kört...
Jag har blivit lite beroende av stoboskopstämapparater efter att ha jobbat med dem i många år...
Lars
Postat: ons 31 mar 2010, 13:56
av cub
GNUlars skrev:Kolla många toner när du intonerar.
Många stirrar sig blinda på lös sträng och oktav. Man måste prova alla de andra tonerna också, till exempel jämföra band 5 och 17, band 3 och 15 osv.
Intonering är alltid en kompromiss.
Det är otroligt sällan som stall måste flyttas bakåt. Om man spelar med extremt hög stränghöjd och har megatjocka strängar så kan det bli jobbigt, men...
Lars
Jovisst, men när jag inte får "rätt" toner på vare sig 12e eller 5e band så blir det jobbigt. Nu har jag fått till det hyfsat men får nog bli tunnare strängar vid nästa byte.