Lackborttagning?
-
- Medlem
Lackborttagning?
För en väldig massa år sedan var jag ganska aktiv med att spela och så. Byggde då även en p-bas variant. En gräsligt tung sak med ett träslag i kroppen jag inte kommer ihåg men med lönnhals. Jag vet att det var en makalös sustain i den. Nu så här på åldens höst hade jag tänkt att ta upp det igen (efter ca 20 år). På den tiden hade jag inte speciellt mycket tålamod utan allt skulle så snabbt som möjligt och det är har jag kommer till mitt problem/fråga. Halsen ser förjäklig ut, lackad i tjocka lager med billig pensel, fullt med rinningar och fula penseldrag. Nu kommer min fråga... Eftersom jag inte har så värst mycket tålamod nu heller, kan jag använda någon form av färgbortagningsmedel eller måste jag slipa bort allt innan jag börjar om från början med ny lack och förhoppningsvis bättre resultat?
Tackar på förhand...
Tackar på förhand...
- broder blues
- Medlem++
Re: Lackborttagning?
Välkommen till pratabas.seMicke skrev:För en väldig massa år sedan var jag ganska aktiv med att spela och så. Byggde då även en p-bas variant. En gräsligt tung sak med ett träslag i kroppen jag inte kommer ihåg men med lönnhals. Jag vet att det var en makalös sustain i den. Nu så här på åldens höst hade jag tänkt att ta upp det igen (efter ca 20 år). På den tiden hade jag inte speciellt mycket tålamod utan allt skulle så snabbt som möjligt och det är har jag kommer till mitt problem/fråga. Halsen ser förjäklig ut, lackad i tjocka lager med billig pensel, fullt med rinningar och fula penseldrag. Nu kommer min fråga... Eftersom jag inte har så värst mycket tålamod nu heller, kan jag använda någon form av färgbortagningsmedel eller måste jag slipa bort allt innan jag börjar om från början med ny lack och förhoppningsvis bättre resultat?
Tackar på förhand...
Now, take the red pill.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- Mark Kung Sthlm
- Medlem+
-
- Medlem
Jag har ju kikat runt lite på div. färgborttagningsmedel och jag tror ju att de flesta tar bort lacken. Problemet är kanske egentligen att jag är tvungen att tvätta bort resterna och då är ju min undran kanske mer hur vattnet påverkar halsen. Är det stor risk att den slår sig på ett sätt som är svårt att justera med dragstången eller spricker? Hur mycket/lite vatten tål en olackad hals egentligen?
- Mr Spock
- Medlem++
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Mr Spock
- Medlem++
-
- Medlem
Jag tackar för ert engagemang och inlägg så länge. Naturligtvis förstår jag att det egentligen inte finns några genvägar till ett gott slutresultat men jag tänkte att KANSKE och OM, så skulle jag blivit såå glad. Jag kommer nog aldrig att spela ute utan det är mest för att jag tycker det skall bli roligt att sitta på ”gubbrummet” och knäppa på basen igen men även då är det ju så mycket trevligare om den är i ett vackert skick. Vid närmare (hemska) eftertanke så var det faktiskt 29 år sedan jag byggde den. Det är ju inte utan att man får en släng av åldersneuros.
Hursomhelst, så blir det en helrenovering, t.o.m. banda av den trots att det är lönnhals. Hade förresten en intressant diskussion idag med teknisk service hos en lacktillverkare ang. epoxy vs. Polyuretanlack, båda 2-komponents. Den killen sa att polyuretan var hårdare och mer slittålig än epoxy och det var trots att hans företag var tillverkare av epoxy. (fast det visste ni kanske redan) Så det blir poly på greppbrädan. Vi få se om jag fixar några bilder när hela skapelsen är färdig i fall nån kan vara tänkas vara intresserad.
Hursomhelst, så blir det en helrenovering, t.o.m. banda av den trots att det är lönnhals. Hade förresten en intressant diskussion idag med teknisk service hos en lacktillverkare ang. epoxy vs. Polyuretanlack, båda 2-komponents. Den killen sa att polyuretan var hårdare och mer slittålig än epoxy och det var trots att hans företag var tillverkare av epoxy. (fast det visste ni kanske redan) Så det blir poly på greppbrädan. Vi få se om jag fixar några bilder när hela skapelsen är färdig i fall nån kan vara tänkas vara intresserad.
-
- Medlem
Så här blev den...
Ja, så blev den då äntligen färdig.

Lite småpyssel med intonering etc. är kvar men det känns ändå härligt när man blir nöjd med slutresultatat. Basen blev som sagt bandlös innan det var färdigt, trots lönnhals. Bandspåren fyllde jag med fanérremsor och greppbrädan är lackad 8-9 ggr med poluretanlack tills den var spegelblank. Resten av halsen är lackad med cellulosa. Kroppen oljade jag med "le Tonkinois" Vernis men skall bonas med någon möbelpolish för att få det riktiga djupet.
Nu saknar jag bara en bandad bas och nu när jag har kommit in i "processen" blir det nästa projekt. Det blir en shortscale-bas och ett "plockepinnbygge" så det lär ta ett tag innan den är färdig.
Tack alla ni som hjälpte mig på vägen...
Ps. Vad det gäller färgborttagnings medlet så var det inga som helst problem
Tyvärr lite taskig kvalité men jag lägger bilden här så man kan följa tråden

Lite småpyssel med intonering etc. är kvar men det känns ändå härligt när man blir nöjd med slutresultatat. Basen blev som sagt bandlös innan det var färdigt, trots lönnhals. Bandspåren fyllde jag med fanérremsor och greppbrädan är lackad 8-9 ggr med poluretanlack tills den var spegelblank. Resten av halsen är lackad med cellulosa. Kroppen oljade jag med "le Tonkinois" Vernis men skall bonas med någon möbelpolish för att få det riktiga djupet.
Nu saknar jag bara en bandad bas och nu när jag har kommit in i "processen" blir det nästa projekt. Det blir en shortscale-bas och ett "plockepinnbygge" så det lär ta ett tag innan den är färdig.
Tack alla ni som hjälpte mig på vägen...
Ps. Vad det gäller färgborttagnings medlet så var det inga som helst problem
Tyvärr lite taskig kvalité men jag lägger bilden här så man kan följa tråden
Senast redigerad av Micke den mån 23 aug 2010, 11:28, redigerad totalt 2 gång.
-
- Medlem
Teknikens under...
Testa om jag inte har lyckats fixa det nu 

- Cuba
- VIP medlem
Re: Teknikens under...
Funkar!Micke skrev:Testa om jag inte har lyckats fixa det nu
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
-
- Medlem
Jo, hejTarzan08 skrev:Den där tycker jag mig känna igen.... finns det bilder på den någon annanstans här på PRATABAS? Det var det där med ljus J-mick jag tänkte på.
Hej förresten
Nä, basen har aldrig varit uppe på forumet tidigare. Bara mina funderingar. Den här byggde jag (läs, slarvade ihop) alltså 80-81. Spelade ett par år och sedan fick den ligga undanstoppad fram till i vintras då jag hittade den igen. Alltså, det blir ju 30, inte 20 år sedan, som jag spelade sist, vilket jag skrev tidigare. Hm, märks man börjar bli gammal.
Hursomhelst, Kroppen är gjord av Bubinga. Stall och sadel är massiv mässing. Den vita j-micken är vad jag tror, en Dimarzio. Inte speciellt mycket jasssound i den men den låter. Jag hade även vita Di martzio p-mickar från början men de distade så mycket att jag bytte till "inte vet jag"-mickar.
Varje mick är är försedd med en parallell/serie-pott, men det är nog mest lulllull kan jag tycka för skillnaden är ganska marginell. En stor nackdel med det är att mickarna tar ut varandra när jag har båda på full volym. Jag måste alltså sänka den ena lite för att få full signal. Men det är bara när jag som sagt kör på full volym, annars märks det inte.