...rätar man upp en gammal lönnhals utan trussrod?
Har hittat en gammal nonamebas som jag gillar, men halsen är banan och saknar som sagt trussrod. Finns det nåt knep alls?
Vill inte sabba lack mm på den. Kan man sätta den i spänn eller nåt?
Skulle ha hängt med bättre i slöjden...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Lägg två träklossar på en stadig bordsskiva (eller liknande).
Lägg halsen med greppbrädan nedåt på klossarna.
Sätt en tving mitt på halsen och skruva åt den LITE, bara så att halsen blir något lite böjd åt "fel" håll.
Värm den försiktigt med en hårtork eller värmepistol och låt den sitta i spänn över natten.
Det är inte säkert att den håller sig rak efter det, men det blir bättre. Man kan alltid göra om det med lite mera värme och längre tid i spänn.
"If you reach perfection your standards are too low."
BarbequeVillage skrev:Lägg två träklossar på en stadig bordsskiva (eller liknande).
Lägg halsen med greppbrädan nedåt på klossarna.
Sätt en tving mitt på halsen och skruva åt den LITE, bara så att halsen blir något lite böjd åt "fel" håll.
Värm den försiktigt med en hårtork eller värmepistol och låt den sitta i spänn över natten.
Det är inte säkert att den håller sig rak efter det, men det blir bättre. Man kan alltid göra om det med lite mera värme och längre tid i spänn.
Har tänkt ge mig på detta snart!
Exakt hur mycket är "lite"? 5-10mm?
Hur länge bör man värma och var?
Ska jag värma hela halsen eller försöka värma mest där det är värst?
Ungefär hur varmt bör det bli? Räcker småljummet eller måste man köra tills lacken börjar bli kladdig?
Hellre många dumma frågor än uselt resultat!
Men en hals utan dragstång är ju som gjord för att den kommer att bli över eller underspänd i framtiden igen. Blir ju inte billigt om du måste lämna in den en gång om året.
dexter skrev:Men en hals utan dragstång är ju som gjord för att den kommer att bli över eller underspänd i framtiden igen. Blir ju inte billigt om du måste lämna in den en gång om året.
Exakt, eftersom jag insåg det så tänker jag göra det själv enligt BBQ´s utmärkta instruktion ovan! (Det är ju en billig skithals, men den blev så bra för övrigt efter avbandningen så jag vill testa iaf!)
dexter skrev:Det är ju en billig skithals, men den blev så bra för övrigt efter avbandningen så jag vill testa iaf!)
Om du inte redan fyllt spåren där banden satt kanske det skulle kunna hjälpa något om du la i något för stora "remsor" av ex. lönn i spåren. Jag har sett denna teknik vid ombandning av gitarrer med svag hals. Tanken var att genom att sätta i band med bredare "tang" så fungerar dess som kilar som böjer halsen bakåt samt stärken den i motsatt riktning mot vad strängarna vill dra den. Men som sagt, jag har inte provat det själv
dexter skrev:Det är ju en billig skithals, men den blev så bra för övrigt efter avbandningen så jag vill testa iaf!)
Om du inte redan fyllt spåren där banden satt kanske det skulle kunna hjälpa något om du la i något för stora "remsor" av ex. lönn i spåren. Jag har sett denna teknik vid ombandning av gitarrer med svag hals. Tanken var att genom att sätta i band med bredare "tang" så fungerar dess som kilar som böjer halsen bakåt samt stärken den i motsatt riktning mot vad strängarna vill dra den. Men som sagt, jag har inte provat det själv
Insåg detta lite för sent, har fyllt bandspåren med kemträ!
Nu är det en ganska grov hals så jag tror iof inte att det hade gjort så stor skillnad, men tack för tipset!
TDHP skrev:Har tänkt ge mig på detta snart!
Exakt hur mycket är "lite"? 5-10mm?
Hur länge bör man värma och var?
Ska jag värma hela halsen eller försöka värma mest där det är värst?
Ungefär hur varmt bör det bli? Räcker småljummet eller måste man köra tills lacken börjar bli kladdig?
Håll dig under 1 cm till att börja med, värm där halsen är böjd. Är det "pilbåge" så värmer du hela, utom häl och huvud. Kör tills det gör ont att hålla i den eller tills lacken mjuknar. Var försiktig så att du inte får brännmärken eller blåsor i lacken!
"If you reach perfection your standards are too low."
Det skall böjas i tid, det som stämt skall bli. Eller nått.
Lycka till!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Jo visst, men poängen är att jag gillar den här halsen i övrigt och den blev så bra efter avbandningen. Testade avbandning på den eftersom den var ganska krokig så det gjorde inget om det blev dåligt! Eftersom den är avbandad går det ju att spela på den ändå så att säga, men det vore kul om det går att få den lite rakare!
Lyckan står den djärve bi! Varför inte prova att fräsa i en dragstång? Borde funka om du gör det från baksidan och fyller igen med mörkare trä, så får du en skunkstripe på köpet.
hitman skrev:Lyckan står den djärve bi! Varför inte prova att fräsa i en dragstång? Borde funka om du gör det från baksidan och fyller igen med mörkare trä, så får du en skunkstripe på köpet.
hitman skrev:Lyckan står den djärve bi! Varför inte prova att fräsa i en dragstång? Borde funka om du gör det från baksidan och fyller igen med mörkare trä, så får du en skunkstripe på köpet.
anli skrev:Blir det bättre om man värmer en aluminiumhals samtidigt som man tvingar den?
Antagligen måste man värma som fan antar jag... typ svets!
går nog å lägga en värmekil..värma ett streck med gaslåga tvärs över det som ska böjas..först utvidgas det å böjer set bort från lågan å när man tar bort värmen så kommer kilen krympa mer än innan å böja tillbaks ämnet mer än det var innan..inte en helt lätt teknik dock..
anli skrev:Blir det bättre om man värmer en aluminiumhals samtidigt som man tvingar den?
Antagligen måste man värma som fan antar jag... typ svets!
går nog å lägga en värmekil..värma ett streck med gaslåga tvärs över det som ska böjas..först utvidgas det å böjer set bort från lågan å när man tar bort värmen så kommer kilen krympa mer än innan å böja tillbaks ämnet mer än det var innan..inte en helt lätt teknik dock..
Jag glömmer nog det. Ebonylgreppbräda och trä inlägg i aluminiumhalsen blir ingen bra kombo med gaslåga