Sida 1 av 1

Hjälp med krånglande Bassman 100

Postat: tis 04 maj 2010, 22:52
av thetonequest
Jag har ett litet problem:

Jag har nyligen skaffat en Bassman 100.
När jag fick den så kollade jag över den för att se så att allt funkade ordentligt och upptäckte då att mastervolympotten betedde sig väldigt underligt...
När den är på noll så surrar, fräser och tjuter förstärkaren väldigt underligt, men så fort man drar upp mastern litegrann till typ 2.5 så försvinner det och förstärkaren låter och funkar precis som den ska. Samma sak händer dock om man ställer mastern på max.

Trasig pott tänkte jag och skaffade en ny och lödde dit, bara för att upptäcka att förstärkaren fortfarande beter sig likadant!!!

Nu behöver jag med andra ord hjälp att reda ut vad som är fel.
Man kan ju förstås lämna in den på service, men om det inte är något jätte svåråtgärdat så är det ju mycket roligare att kunna fixa det själv...

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få angående detta!

Postat: ons 05 maj 2010, 09:39
av thetonequest
Någon som har en aning om vad som kan vara fel??? :wink:

Postat: ons 05 maj 2010, 10:09
av aleklint
Svårt att sia om, men om det tjuter så brukar det vara oscillation, självsvängning. Det kan bero på att några kablar ligger för nära varann tex. Brukar åtgärdas genom att man tar en träpinne och petar lite på kablarna och ser om det ändras när man flyttar dom lite. Fender brukar sätta dit små keramiska motstånd, kommer inte ihåg vart nu, för att motverka självsvängning, nåt sånt kan ha pajat också.

Men att den surrar och fräser låter ju konstigt..

Har du testat att byta rör?

Kan ju vara nåt glapp i en rörsockel också tex.

Har du basen inkopplad när du testar?

Postat: ons 05 maj 2010, 11:33
av thetonequest
aleklint skrev:Svårt att sia om, men om det tjuter så brukar det vara oscillation, självsvängning. Det kan bero på att några kablar ligger för nära varann tex. Brukar åtgärdas genom att man tar en träpinne och petar lite på kablarna och ser om det ändras när man flyttar dom lite. Fender brukar sätta dit små keramiska motstånd, kommer inte ihåg vart nu, för att motverka självsvängning, nåt sånt kan ha pajat också.

Men att den surrar och fräser låter ju konstigt..

Har du testat att byta rör?

Kan ju vara nåt glapp i en rörsockel också tex.

Har du basen inkopplad när du testar?
Ja jag har haft basen ikopplad när jag har testat.
Det som känns så underligt är ju som sagt att problemet "försvinner" bara man vrider upp mastern lite och då låter förstärkaren precis som den ska... ???
Finns det någon som helst logik i detta, typ att mastern kopplas förbi när den är på noll och att det därför först då uppdagar sig då signalen går någon annan väg eller något?
Kan något av förstegsrören ha med detta att göra?

Jag har inte testat att byta rör, då rören enligt uppgift skulle vara nybytta innan jag fick den och då jag själv inte är någon hejare på att mecka med stärkare så tänkte jag att om det var något enklare, typ byta pottar osv så kan jag fixa det själv, men om det ska till mer avancerad felsökning och rörbyte osv så får jag nog lämna in den...

Jag postar en bild på ett kopplingsscema för en bassman 100 också om det kan vara till någon hjälp:

Bild

Postat: ons 05 maj 2010, 13:26
av Fernan
Om nån har bytt utgångstrafo kan de ha kopplat kablarna så att NFB-kretsen nu är PFB (Positive feedback).. NFB-kretsen (Negative Feedback) går från högtalarjacken tillbaks till en punkt före fasvändarröret via en 820 ohms resistor. Om du löder bort den kabeln tillfälligt borde det bli en förändring (bättre eller sämre).

Om allt ser original ut i stärkaren (inga nya lödningar och så) så kan du nog utesluta det felet iofs.

Sen ska man aldrig lita på att nya rör fungerar hundra...

Postat: ons 05 maj 2010, 17:39
av thetonequest
Efter ett telefonsamtal med förstärkargurun Bosse Hansén så fick jag tips om att testa följande:

1. Byta (likriktarröret var det inte ;-) ) fasvändarröret (12at7) då det kan ställa till det om det är paj.
2. Byta en kondensator (det som står på den är 1KV .01K Z5F) som sitter på vägen mellan potten och likriktarröret.

Så nu är det ju bara att testa detta och hoppas på det bästa och funkar inte det så är det "out of my league" och då får jag helt enkelt lämna in den...

Så om nån sitter och klämmer på ett 12at7 rör och en kondensator av rätt sort, som de inte vet vart de ska göra av, så är jag såklart mycket intresserad! :D

Postat: ons 05 maj 2010, 21:22
av aleklint
thetonequest skrev:Efter ett telefonsamtal med förstärkargurun Bosse Hansén så fick jag tips om att testa följande:

1. Byta likriktarröret (12at7) då det kan ställa till det om det är paj.
2. Byta en kondensator (det som står på den är 1KV .01K Z5F) som sitter på vägen mellan potten och likriktarröret.

Så nu är det ju bara att testa detta och hoppas på det bästa och funkar inte det så är det "out of my league" och då får jag helt enkelt lämna in den...

Så om nån sitter och klämmer på ett 12at7 rör och en kondensator av rätt sort, som de inte vet vart de ska göra av, så är jag såklart mycket intresserad! :D
12AT7 är inte likriktarröret, det är fasvändarröret i din förstärkare. Den använder sig av dioder som likriktare. :)

Testa bosses tips, har tyvärr inget 12AT7 liggandes..

Postat: ons 05 maj 2010, 21:43
av Fernan
aleklint skrev:
thetonequest skrev:Efter ett telefonsamtal med förstärkargurun Bosse Hansén så fick jag tips om att testa följande:

1. Byta likriktarröret (12at7) då det kan ställa till det om det är paj.
2. Byta en kondensator (det som står på den är 1KV .01K Z5F) som sitter på vägen mellan potten och likriktarröret.

Så nu är det ju bara att testa detta och hoppas på det bästa och funkar inte det så är det "out of my league" och då får jag helt enkelt lämna in den...

Så om nån sitter och klämmer på ett 12at7 rör och en kondensator av rätt sort, som de inte vet vart de ska göra av, så är jag såklart mycket intresserad! :D
12AT7 är inte likriktarröret, det är fasvändarröret i din förstärkare. Den använder sig av dioder som likriktare. :)

Testa bosses tips, har tyvärr inget 12AT7 liggandes..
Riktigt, V3 är fasvändarröret !

Postat: ons 05 maj 2010, 22:59
av thetonequest
Ja där ser man så fel det kan bli när jag ska försöka sätta namn på saker och ting... :lol:
Det var i alla fall det röret jag menade. :D

Tänkte att jag med lite tur kan få folket på GMF att packa med ett rör och en konding och ta med till Fuzz-mässan så har man det ju till helgen i alla fall... :wink:

EDIT: Förresten är det någon av er som kan tipsa om vilken konding det är man ska ha? Hittade ingen med samma värde när jag spanade på nätet (GMF, TAD osv. ), men det kanske finns någon annan som går lika bra?
Det som stod på kondingen som sitter i var som sagt 1KV .01K Z5F

Postat: ons 05 maj 2010, 23:11
av Fernan
thetonequest skrev:Ja där ser man så fel det kan bli när jag ska försöka sätta namn på saker och ting... :lol:
Det var i alla fall det röret jag menade. :D

Tänkte att jag med lite tur kan få folket på GMF att packa med ett rör och en konding och ta med till Fuzz-mässan så har man det ju till helgen i alla fall... :wink:

EDIT: Förresten är det någon av er som kan tipsa om vilken konding det är man ska ha? Hittade ingen med samma värde när jag spanade på nätet (GMF, TAD osv. ), men det kanske finns någon annan som går lika bra?
Det som stod på kondingen som sitter i var som sagt 1KV .01K Z5F
GMF har en Mallory på 0.01 uF, 630V, borde funka utan problem, 1000V kommer stärkaren inte upp i nånstans

Postat: ons 05 maj 2010, 23:42
av thetonequest
Fernan skrev:
thetonequest skrev:Ja där ser man så fel det kan bli när jag ska försöka sätta namn på saker och ting... :lol:
Det var i alla fall det röret jag menade. :D

Tänkte att jag med lite tur kan få folket på GMF att packa med ett rör och en konding och ta med till Fuzz-mässan så har man det ju till helgen i alla fall... :wink:

EDIT: Förresten är det någon av er som kan tipsa om vilken konding det är man ska ha? Hittade ingen med samma värde när jag spanade på nätet (GMF, TAD osv. ), men det kanske finns någon annan som går lika bra?
Det som stod på kondingen som sitter i var som sagt 1KV .01K Z5F
GMF har en Mallory på 0.01 uF, 630V, borde funka utan problem, 1000V kommer stärkaren inte upp i nånstans
Tackar för det! :D

Passar på att fråga lite mer så att man lär sig:

Är uF samma sak som K eller vad står det för?
Hur kan man se att förstärkaren inte kommer upp i 1000V utan att man klarar sig med en 630V konding?

Postat: ons 05 maj 2010, 23:46
av Basstore
Maila Duracell så är problemt snart löst.

Postat: tor 06 maj 2010, 01:17
av thetonequest
marcbass skrev:Maila Duracell så är problemt snart löst.
Tack för tipset, mailade tidigare idag och väntar på svar... :D

Postat: tor 06 maj 2010, 08:49
av Fernan
thetonequest skrev:
Fernan skrev:
thetonequest skrev:Ja där ser man så fel det kan bli när jag ska försöka sätta namn på saker och ting... :lol:
Det var i alla fall det röret jag menade. :D

Tänkte att jag med lite tur kan få folket på GMF att packa med ett rör och en konding och ta med till Fuzz-mässan så har man det ju till helgen i alla fall... :wink:

EDIT: Förresten är det någon av er som kan tipsa om vilken konding det är man ska ha? Hittade ingen med samma värde när jag spanade på nätet (GMF, TAD osv. ), men det kanske finns någon annan som går lika bra?
Det som stod på kondingen som sitter i var som sagt 1KV .01K Z5F
GMF har en Mallory på 0.01 uF, 630V, borde funka utan problem, 1000V kommer stärkaren inte upp i nånstans
Tackar för det! :D

Passar på att fråga lite mer så att man lär sig:

Är uF samma sak som K eller vad står det för?
Hur kan man se att förstärkaren inte kommer upp i 1000V utan att man klarar sig med en 630V konding?
Kolla på schemat. Vid preampkretsen står det 240V som är anodspänningen där. Vid fasvändarröret 315V, och slutrören har en anodspänning på 470V som det ser ut (Den röda kabeln som går till utgångstrafons centertapp från strömtrafon via standby). Elektrolytkondingarna (de som har polariteten utmärkt (+/-)) har en rating på 525V som mest. Kondingarna efter fasvändaren är måste klara 600V enligt schemat.

Ang. märkningen på kondingen: K:et står för toleransen. Kapacitans mäts i Farad. 1 uF är en miljondels Farad = 1 mikroFarad.
Märkningar på små kondingar brukar vara i picoFarad + en multiplikationsfaktor, ex: 104 = 10 picoFarad * 10000 = 100000 picofarad = 100 nanoFarad = 0.1 uF
En 0.01 uF konding brukar alltså ha märkningen "103". "K" betyder 10% tolerans på det värdet.