Kylflänsar
- Punkster
- Medlem+++
Kylflänsar
Jag är på jakt efter kylflänsar att skruva/montera bak på en topp som har en tendens att bli varm. Var kan man hitta sådana i passande storlek? Hittils har jag bara lyckats googla rätt på ganska små historier som egentligen ska användas i datorer. Är det nån som vet var man kan få tag på något rejälare?
/Linus
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Kylflänsar
Knalla till närmsta elektronikföretag i stan och be att få rota i deras skrotlåda. Hade pallvis med flänsar på elektronikföretaget jag jobbade på förut.Punkster skrev:Jag är på jakt efter kylflänsar att skruva/montera bak på en topp som har en tendens att bli varm. Var kan man hitta sådana i passande storlek? Hittils har jag bara lyckats googla rätt på ganska små historier som egentligen ska användas i datorer. Är det nån som vet var man kan få tag på något rejälare?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
- olabola
- Medlem++
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
- inber
- VIP medlem
Jo, men hold your horses now. Sluttransistorerna sitter redan på kylflänsar med värmeledande pasta och glimmerskivor emellan. Det är standard på alla effekttransistorer och inget Punktster behöver funder över. Annars hade det brunnit med höga lågor för länge sedan.olabola skrev:Fast det är ju ingen/liten ide att "bara" skruva dit den på stärkaren..man måste ju skruva fast transistorerna direkt på den..med värmeledande pasta och eller glimmerskivor emellan..Den ska ju leda bort värmen ut i luften...inte bara absorbera den..annars kunde man ju använda bastustenar..
Det Punkster enklast kan göra är att smacka på en ny kylfläns ovanpå den gamla så att den leder bort mer värme. Det är lite o-ortodoxt att göra så, men är inte svårt. Bara den nya och den gamla kylflänsen har ordentlig mekanisk kontakt med varandra så borde det kunna funka.
Ett alternativ är såklart att demontera den gamla kylflänsen och bytaden mot en större. Det kräver mer handgrepp, värmeledande pasta och glimmerskivor. Men det är ju att använda mer våld än nöden kräver.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- olabola
- Medlem++
Jag vet detta..men att montera en kylare på en annan känns ju sådär..dom brukar ju inte ha planfrästa ytor annat än där trissorna behagar sitta..om det inte är nån budgetmodell med bara en aluplåt eller vinkel. Det kan ju vara dammigt också. Eller så körs toppen med låda med "för låg" impedans vilket lär värma trissorna mera. Eller så är det en rör-topp, å då skiter vi i ovanstående resonemanginber skrev:Jo, men hold your horses now. Sluttransistorerna sitter redan på kylflänsar med värmeledande pasta och glimmerskivor emellan. Det är standard på alla effekttransistorer och inget Punktster behöver funder över. Annars hade det brunnit med höga lågor för länge sedan.olabola skrev:Fast det är ju ingen/liten ide att "bara" skruva dit den på stärkaren..man måste ju skruva fast transistorerna direkt på den..med värmeledande pasta och eller glimmerskivor emellan..Den ska ju leda bort värmen ut i luften...inte bara absorbera den..annars kunde man ju använda bastustenar..
Det Punkster enklast kan göra är att smacka på en ny kylfläns ovanpå den gamla så att den leder bort mer värme. Det är lite o-ortodoxt att göra så, men är inte svårt. Bara den nya och den gamla kylflänsen har ordentlig mekanisk kontakt med varandra så borde det kunna funka.
Ett alternativ är såklart att demontera den gamla kylflänsen och bytaden mot en större. Det kräver mer handgrepp, värmeledande pasta och glimmerskivor. Men det är ju att använda mer våld än nöden kräver.

Annars är ju fläkt ett annat alternativ. Å just ja..glimmer kanske är ur tiden numera..finns säkert silikon eller nåt nu.
- TDHP
- Forumvärd
En fläkt låter ju som ett bättre alternativ, en extra aluminiumklump gör nog varken till eller ifrån. Ta hellre reda på VARFÖR den blir så varm, nåt lär ju vara fel. En sån där gammal Peavey ska ju vara som en stridsvagn. Öppna den och kolla om det ligger 1cm damm på allting!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Punkster
- Medlem+++
Jag har 2 toppar, och båda har nu visat sig kunna bli varma. Jag tror helt enkelt att det beror på bristen på ventilation. Chassiet saknar ju fläkt, ventilationsgaller, kylflänsar osv. Dessutom pressar jag den ganska hårt. Så jag tror inte att något är direkt fel. Men jag ska nog ändå, som du säger, öppna och städa ur lite. Det är ju ändå gamla grejer.TDHP skrev:En fläkt låter ju som ett bättre alternativ, en extra aluminiumklump gör nog varken till eller ifrån. Ta hellre reda på VARFÖR den blir så varm, nåt lär ju vara fel. En sån där gammal Peavey ska ju vara som en stridsvagn. Öppna den och kolla om det ligger 1cm damm på allting!
/Linus
- johnne
- Medlem+
gamla peavey är kändisar för värmen,.,. transistorerna är fästa i bakplåten på lådan.. vet inte om det sitter kylfläns på den där modellen från början men på series 400 sitter det ingen kylning alls.. och det blir förbannat varmt.. modellen efter va samma stärkare fast med alu kylare på transistorerna..
det finns massor med läsning i ämnet om du söker på google efter det.. jag satte dit 6st NB kylare på mina och efter det är det inga som helst problem
det finns massor med läsning i ämnet om du söker på google efter det.. jag satte dit 6st NB kylare på mina och efter det är det inga som helst problem
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Spriten räddade mig från sporten
Spriten räddade mig från sporten