maruszczyk rundar okontrollerat.
- Zpinty
- Medlem
maruszczyk rundar okontrollerat.
Efter allt snack om Sandberg kontra maruszczyk kände jag mig inspirerad att köra lite på min maruszczyk "hellwood" på repet igår.
Ett problem uppstod. Så fort jag hamnar i ett läge där jag vill styra över basen tjuter det okontrollerat. Detta till 75% i halsmicken.
Min första tanke var att lindningen släppt. Skruvade ur micken idag men ser inget galet.
Syns det inte med ögat om den släppt eller hur ser det ut?
Kan det vara någon annan elektronik som pajat
En sak till. När jag ställer balansen mellan mickarna i mitten (50-50 alltså) så sjunker volymen avsevärt. Vad än detta?
Tacksam för hjälp.
/Mattejäveln
Ett problem uppstod. Så fort jag hamnar i ett läge där jag vill styra över basen tjuter det okontrollerat. Detta till 75% i halsmicken.
Min första tanke var att lindningen släppt. Skruvade ur micken idag men ser inget galet.
Syns det inte med ögat om den släppt eller hur ser det ut?
Kan det vara någon annan elektronik som pajat
En sak till. När jag ställer balansen mellan mickarna i mitten (50-50 alltså) så sjunker volymen avsevärt. Vad än detta?
Tacksam för hjälp.
/Mattejäveln
"Let a smile be your umbrella"
www.myspace.com/SHIFTLIGHT
Sandberg C-PJ JA. det räcker med en bas!
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
-
- Medlem++
Rundgången vet jag inte men det andra problemet med volymdrop låter som fasfel. En jazzbass jag ägde för nåt år sedan bettede sig så och då lödde jag om den och problemet blev botat. Det kanske är nån lödning som lossnat och den sladden ligger an mot någon metalldel vilket skapar fenomenet att mickarna "fasar" ut varandra.......bara en liten fundering
- Zpinty
- Medlem
för att få tillbaka volymen eller slippa tjut-rundgången eller båda delarYZZ skrev:Fasfel indeed..
Byta + och minus på ena micken.
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
- Zpinty
- Medlem
Har ring min älskade vän Walka som genast svarade - "Jag packar ihop löd-grejerna så syns vi hemma hos dig imorgon"
Tur att man har kompetenta människor runt sig.
Tur att man har kompetenta människor runt sig.
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
- JonasBygdemo
- Medlem+
Volymen, men tjutet kan säkert sluta också.Zpinty skrev:för att få tillbaka volymen eller slippa tjut-rundgången eller båda delarYZZ skrev:Fasfel indeed..
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
-
- Medlem++
Volymen tänkte jag.Zpinty skrev:för att få tillbaka volymen eller slippa tjut-rundgången eller båda delarYZZ skrev:Fasfel indeed..
Men jag tror dom båda problem kan vara relaterade så tjutet försvinner nog också.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Zpinty
- Medlem
Min käre vän Walka kollade på basen och fixade ett par lödningar. Vilket avhjälpte volymproblemet men nu tjuter det om möjligen ändå mer.
Snackade med Walka och han skulle vilja ha ett orginalschema på elektroniken.
Finns det att tillgå tro? Någon som har något tips?
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
- Bassplaya
- VIP medlem
PM:a Marcbass, han är ju återförsäljare så han kanske har eller vet var det finns att få tag i.Zpinty skrev:Min käre vän Walka kollade på basen och fixade ett par lödningar. Vilket avhjälpte volymproblemet men nu tjuter det om möjligen ändå mer.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Oj! Denna har jag missat helt!
Jag var aldrig med om att den tjöt överhuvudtaget måste jag säga. Sen kan det nog gå dåligt att få lödningsschema eftersom den där är moddad. När jag fick den var det två volympotar och en tonpot. Jag bytte ena volymen mot en balanspot. Evilbiker lödde på en PBträff i sundsvall och sedan funkade den perfa för mig.
Tråkigt att du fick såna problem med den.
Jag var aldrig med om att den tjöt överhuvudtaget måste jag säga. Sen kan det nog gå dåligt att få lödningsschema eftersom den där är moddad. När jag fick den var det två volympotar och en tonpot. Jag bytte ena volymen mot en balanspot. Evilbiker lödde på en PBträff i sundsvall och sedan funkade den perfa för mig.

- Zpinty
- Medlem
'Hellish skrev:Oj! Denna har jag missat helt!
Det e lugnt Hellish. Kan ha hänt i frakten kanske. Tänkte att en lindning kanske skakat loss. E hals-micen som e helt bywest.
Hur ser man om den skakat loss tex??
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
- blackparkas
- Medlem++++
- inber
- VIP medlem
Jag har aldrig hört talas om att en bas tjuter, men elgitarrer gör det ganska ofta. Då vaxar man mikarna (dvs fyller dem med gegga så att allt sitter fast). Men det händer mig veterligt bara på gamla mikar. Låter ju helt sjukt att det skulle kunna inträffa på en ganska ny bas.
Att löda bort rundgångstjut kan du nog glömma. Tjut beror på mikrofoni, dvs att det finns rörliga delar som svänger, men som inte borde svänga. Lödningar svänger inte så att det uppstår rundgång.
Att löda bort rundgångstjut kan du nog glömma. Tjut beror på mikrofoni, dvs att det finns rörliga delar som svänger, men som inte borde svänga. Lödningar svänger inte så att det uppstår rundgång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Zpinty
- Medlem
Så vad ska man hitta på då tro? Byta mic? "vaxa" den jag har eller vad göra?inber skrev:Jag har aldrig hört talas om att en bas tjuter, men elgitarrer gör det ganska ofta. Då vaxar man mikarna (dvs fyller dem med gegga så att allt sitter fast). Men det händer mig veterligt bara på gamla mikar. Låter ju helt sjukt att det skulle kunna inträffa på en ganska ny bas.

(Kan tillägga att betydligt mera gain i min sandberg och den har inte en tendens att runda. Med eller utan vrrrrööl mö dist.)
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
- Zpinty
- Medlem
blackparkas skrev:Hade aldrig hänt om du köpt GM eller Ford....!
......uuuuuusch............uuuuusch.
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>
SVT-Classic + SVT810E
<a>Create a test</a>