stall till eb-3, Hipshot + lödhjälp i örebro!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
HirYoshima
Medlem++

stall till eb-3, Hipshot + lödhjälp i örebro!

Inlägg av HirYoshima »

börjar bli lite trött på att intoneringen är helt åt helvete på min gamla bas... vill ha ett stall som man kan justera stränglängd (och kanske höjd också?)

har sett det här stallet...
Bild

...som ser väldigt intressant ut.

Frågan är, kommer det att passa på...

http://web.comhem.se/hiryoshima/CIMG9080.JPG

...den basen?

Och vidare, var får jag tag på ett sånt stall(förutom eBay då det blir ganska dyrt med frakt, moms och tull)? Jag vet att det ska finnas svenska återförsäljare, men det är ju ganska ovanligt stall har jag märkt...

Annars, finns det någon annan lösning?[/url]
Senast redigerad av HirYoshima den fre 23 jul 2010, 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag vill minnas att någon här - kanske Danne? - har ett sådant Hipshot-stall på en kortskalig Gibson. Så om måtten på din kopia är desamma som på originalet så borde det ju inte vara några problem att slänga på ett sådant. Jag är dock inte helt hundra på att jag faktiskt talar sanning om det där första...

När det gäller Hipshot, så är det väl MALA som tar in deras grejer i Sverige, så han vet säkert hur lätt eller svårt det är att få fram ett dylikt stall. PM:a honom vetja! :)
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

vem är mala? hittade ingen sån när jag sökte bland medlemsnamnen...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

HirYoshima skrev:vem är mala? hittade ingen sån när jag sökte bland medlemsnamnen...
http://www.pratabas.se/profile.php?mode ... file&u=101
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

Gibson Thunderbird IV
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

tackar :) undrar varför jag inte hittade.. kanske beror på versaler...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Svar kommer via PM, jag tror att jag har hemma, jag är generalagent och säljer inte direkt men du kan köpa genom marcbass här på forumet. Återkommer snarast
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

tackar för pm, mala!

när jag ändå har en tråd uppe i det här forumet (justeringar m.m.), finns det någon i örebro-maffian som har grundläggande lödkunskaper? tänkte försöka mig på att seriekoppla mickarna för att få ut lite mer kräm då det är extremt dåligt med det just nu... (spelade in en demo för ett par veckor sen och fick vrida upp allting över max för att få någon insignal typ)
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

HirYoshima skrev:tackar för pm, mala!

när jag ändå har en tråd uppe i det här forumet (justeringar m.m.), finns det någon i örebro-maffian som har grundläggande lödkunskaper? tänkte försöka mig på att seriekoppla mickarna för att få ut lite mer kräm då det är extremt dåligt med det just nu... (spelade in en demo för ett par veckor sen och fick vrida upp allting över max för att få någon insignal typ)
Det ska ju inte behövas mickar i serie för att få insignal, för den funkar väl i förstärkare? Isåfall ligger nog felet nån annanstans.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

JonasBygdemo skrev:
HirYoshima skrev:tackar för pm, mala!

Det ska ju inte behövas mickar i serie för att få insignal, för den funkar väl i förstärkare? Isåfall ligger nog felet nån annanstans.
nja, jag har ju signal, men den är ganska svag, och mickarna är gamla... så jag tror att det är deras låga output som gör det....
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag har ett sådant Hipshot-stall som ersatt ett trepunktsstall på en '76 Thunderbird. Antar att Mala svarar/svarat dig men det görs även ett ersättningsstall till det intonerbara tvåpunktsstallet som Gibson använde mellan ca '67-'73. Stallet på bilden är till trepunktsstall och kommer inte funka för dig. Sadlarna hamnar för långt fram.

Frågan är om dina fästbultar ligger i rak vinkel gentemot strängarna. Det gjorde det inte på Gibsons första tvåpunktsstall utan individuell intonering. Nästa fråga är om avståndet mellan bultarna stämmer. Nästa fråga är om avståndet mellan bultarna och sadlarna stämmer så du kan intonera ordentligt. Sista frågan är om gängorna i bussningarna är samma.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Jag har både 2- och 3-punktsstall hemma och har svarat
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jeebus! bra att du skrev :P

stallet på bilden tog jag bara, jag vill ju ha 2-punktsversionen. tror du att sadlarna hamnar för långt fram alltså? jag tänkte också något sånt, hur långt fram (mätt från bultarna) går stallet?

jag tror att mina fästbultar ligger i rak vinkel, avståndet vet jag inte, hur är avståndet på stallet?

avståndet mellan bultarna och sadlarna? vad spelar det för roll för intoneringen?

gängorna hoppas jag är något standardmått, annars kanske man kan pilla dit de gamla eller nåt?

trodde inte det skulle vara så mkt probs.. kanske lika bra att sälja aset och satsa på en intoneringsbar bas :P
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

såg nu att 2-point-stallet sitter "fram-o-bak" jämfört med 3-point... då kan det ju inte vara några som helst problem med att få plats...

Bild

har fortfarande inget mått mellan bultarna på stallen dock :(
Skriv svar