Tjenare,
Fick precis hem min Fender Highway One Precision och den är helt fantastisk att spela på och låter dessutom jäkligt bra. Det är bara ett problem och det är att det rasslar ovanför sadeln på A-strängen. Ifall jag trycker ned strängen mot sadelskåran så upphör rasslet så det är ju någonting där. Vinkeln mot sadeln är bra på den strängen (en "strängbredd" ifrån bussningen på "vindan").
Är det ett vanligt problem som man fixar själv eller är det något jag bör skicka tillbaka basen och få fixat?
Rassel vid sadeln på HWY1 P-bas
- shadewind
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Rassel vid sadeln på HWY1 P-bas
Jag skulle prova att ta mer sträng runt stolpen på stämskruven för att få en större vinkel över sadeln. Vanligt problem som en del tillverkare löser med ett strängtryck. Egentligen ett konstruktionsfel om man ska vara krass...... Jag tror att detta är problemet. Alternativ två är att själva strängen är kass och att lindningen har släppt men det är mindre troligt. Testa med en ny sträng och med ytterligare ett varv sträng runt stolpen. Alternativ tre är att sadelskåran är för bred men det brukar oftast inte vara ett problem om strängens vinkel över sadeln är tillräcklig.shadewind skrev:Tjenare,
Fick precis hem min Fender Highway One Precision och den är helt fantastisk att spela på och låter dessutom jäkligt bra. Det är bara ett problem och det är att det rasslar ovanför sadeln på A-strängen. Ifall jag trycker ned strängen mot sadelskåran så upphör rasslet så det är ju någonting där. Vinkeln mot sadeln är bra på den strängen (en "strängbredd" ifrån bussningen på "vindan").
Är det ett vanligt problem som man fixar själv eller är det något jag bör skicka tillbaka basen och få fixat?
Några små tankar i ärendet.....
MVH//Jan
- Jan Hellman
- VIP medlem
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Jättevanligt problem. Jag var runt i Stockholm och testade basar för inte så längesen och var tredje bas hade detta problem. Men då pratar vi bara Fender. Jag löste detta med att lossa lite på strängen, trycka ner den så längt som möjligt och spänna upp den igen. Då försvann det.
På vissa basar har stolpen en skåra som inte går ända ner och kan det bli ett större problem.
Mitt förslag är att skruva dit ett extra strängtryck.
På vissa basar har stolpen en skåra som inte går ända ner och kan det bli ett större problem.
Mitt förslag är att skruva dit ett extra strängtryck.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;