Konstigt buzzljud

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Konstigt buzzljud

Inlägg av macahan »

Jag kom precis hem från semestern och tog upp basen och märkte att på lös E-sträng har jag ett buzz som jag aldrig hört förr.. Någon vecka före semestern köpte jag ett nytt typ av rounds och slängde på så den var nyjusterad när jag åkte bort. Nu 5 veckor senare är det alltså något lurt.
Det låter inte som bandskrammel och allt verkar sitta fast som det ska men vad vet jag? Någon som har någon idé? Det låter som det kommer från skallen, men sånt här vibrationsljud kan ju spela spratt och komma någon helt annanstans ifrån. Det är en Fender j 71 som det gäller.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Prova att trycka på strängen övanför sadeln samtidigt som du slår an strängen.
Inget buzz, problemet ligger i sadeln eller möjligen ovan denna.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det har varit varmt så ini h-e i sommar (tack och lov! :D )

Trä är ett levande material som rör sig i takt med förändringar i temperatur och luftfuktighet. Är det inte så enkelt som att värmen har fått materialet att röra sig?

I så fall löses ju problemet senast i november när fimbulvintern kan börja anas här uppe i kalla Norden...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Annars kan fjädern till stallsadeln ibland få för sig att leva rövare.
Förmodligen beror det dock på att du bytt strängmärke :wink: För du brukar väl köra på dom bästa om jag inte tar fel??
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ja, det här är några ebs-grejjer men det jag brukar ha på är rotos nickel 45-105.
Det låter lite som om ett papper låg an strängen. Intressant i sammanhanget är att tar jag på första bandet eller något annat så det fine, men just lös E låter kass. Det är rätt mycket sträng runt strängstolpen så det saknas inte tryck över sadeln. Kan det vara bandrassel ändå? Det är rejält nedslitna band på den så det kanske är därför dwt inte låter som normalt bandskrammel. Skramlet följer för övrigt med om jag höjer eller droppar strängens stämning.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Tror inte att det är bandskrammel, men testa att höja strängen ändå.
Inga lösa skruvar i mekaniken?
Trussen?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Re: Konstigt buzzljud

Inlägg av Håcke »

Hej,

Jag köpte en bas åt min bror med liknande skumma buzz på E-strängen.

När jag kom hem så bytte jag bara strängen och buzzet var borta.

Prova byta strängen. Det är säkert den som hade nåt kvalitetsfel.

// Håcke
Användarvisningsbild
helovete
Medlem

Inlägg av helovete »

Kolla ifall du har lite för mycket sträng i stämskruven. Det kan trycka mot något där inne, och så vibreras det när du slår an lösa strängen. Typ.

Det har jag själv varit med om.
Jag tog lös strängen och klippte av en bit av strängöverflödet, satte tillbaka strängen och vips så var problemet löst.

Jag tycker att det låter som att det som är problemet.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Det kan hända att bandstavarna "kryper" upp lite grann om basen inte har spelats på, samtidigt som det har varit kraftiga väderomväxlingar. Oftast räcker det att ge instrumentet lite extra speltid. Man kan också ta av strängarna och knacka lite lätt
med en hammare på banden. Försiktigt!!
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Och svaret är; skitsträng... Slängde på en begagnad rotosound och det lät som vanligt igen. Så inget annat än rotosounds kommer hamna på den basen. Nickel eller stål swingbass 45-105. Punkt slut.
Skriv svar