HPD-jazz med bilder (före och efter)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

HPD-jazz med bilder (före och efter)

Inlägg av engson »

Hämtade min "nya" jazzbas häromdagen. Det är en j&d-kropp som jag köpte av en broder (basic??) på pratabas, och som sedan såldes vidare till Blackparkas, som gav sej på den med vinkelslip och truck (eller nåt...). Sen kom den tillbaka till mej och en ny hals från tyska ebay köptes. Den passade förstås inte riktigt ihop med den truckrelicade kroppen. En hjälpsam pratabasare (Olja) erbjöd sej att montera halsen och lacka den, och baa på forumet ställde upp med sina skills i logga-tillverkning!

Försöker klistra in de bilder som jag har i rätt ordning.
Om ni vill ge ris och/eller ros åt det ni ser, så är kroppen rårelicad i Bollnäs. Se denna tråden: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=31352.
Halsen är lackad och fixad av Olja, som också gjorde ett fantastiskt jobb med att patinera hårdvaran och delar av kroppen. Kanonbra, Olja! Bock och tack!
Supertack till baa som gjorde loggan!

J&D-bas i nyskick
Bild

Första omgången i Bollnäs:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Trucken kommer fram:
Bild
Bild

Så här långt var det det rätt OK... men sen kom vinkelslipen...
Bild
Bild

Jo, sen fick jag tillbaka den och hittade en ny hals på ebay:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... =hals+ebay
Sprillans ny... och fick kontakt med baa som gjorde en logga till den, och Olja som började fixa med den!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Monterad och klar med sköna flats:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och ja... den är riktigt skön att spela på! Kanske den hottas med ett par nya mikar så småningom. Återkommer kanske med ett ljudklipp då! Nu ska jag öva lite... :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: HPD-jazz med bilder (före och efter)

Inlägg av blackparkas »

Fantastiskt kul att se att det blev en bas av den till slut!

Och ja, det är jag som övat relicing på den stackars kroppen som var helt i nyskick när jag fick den... :D

Testa det där tepåsetestet Engson på de trärena ställena, fick det tipset på basschat.
Ska tydligen bli en fin lite mörkare finish så träet ser gammalt ut.

Ser hur som helst skön ut!

Grattis!! :D

Du glömde en relicmetod jag nyttjade, morsan och farsans Berner Sennen Boris!
Syns bitmärken på den här bilden tror jag:
engson skrev:
Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

...ojdå!

Inlägg av Albrecht »

...ojdå! ursäkta, men får man framföra en avvikande åsikt? jag tycker det är makalöst makabert att förstöra instrument på detta vis. jag spelar på en precision som jag köpte 1976. jag har försökt hålla den SÅ FIN som möjligt! inga dings här inte (andra än de man begråtit!)! och att låta en jycke gnaga på eländet...ännu värre! gör ni samma saker med era bilar? era fruar? er bolighet? köper ni nya jeans och hackar i dom? bizarrt!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: ...ojdå!

Inlägg av blackparkas »

Albrecht skrev:...ojdå! ursäkta, men får man framföra en avvikande åsikt? jag tycker det är makalöst makabert att förstöra instrument på detta vis. jag spelar på en precision som jag köpte 1976. jag har försökt hålla den SÅ FIN som möjligt! inga dings här inte (andra än de man begråtit!)! och att låta en jycke gnaga på eländet...ännu värre! gör ni samma saker med era bilar? era fruar? er bolighet? köper ni nya jeans och hackar i dom? bizarrt!

Vesom helst får tycka vad som helst naturligtvis, men att jämföra en J&D-kropp för 500 spänn eller vad de kostar med en P-76, en bil eller fru etc känns mest löjigt.

Själv är jag av den åsikten att många instrument är snyggast när de är slitna.
Jag skulle t.ex. aldrig köpa en toppfin 60-70-tals Fender. Never.
Dels för att man lätt misstänker att den knappt blivit spelad, men dels för att man skulle knappt våga spela på den.

På vilket sätt är detta att FÖRSTÖRA ett instrument!?
Basen ser då onekligen ut att vara fullt spelbar efter att Engson fick tillbaka den och gav den lite kärlek, och jag själv fick en läxa i relicing.

Men givetvis får man ha en avvikande åsikt, men att kalla det makabert att trasha en J&D-kropp var väl ändå lite magstarkt? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+

Inlägg av Sam W »

På med kåpor för maximal retrokänsla! Inga kåpor, inget retro.
Hej
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jag tycker det kan ha blivit lite mkt med slipen på framsidan, man ska ha varit jäkligt orädd om basen för att slita till det naturligt.. jag tycker ju att ska det vara worn/thrashed så ska det se någorlunda naturligt ut, som att den är 50 år gammal och har spelats aktiv, men inte på ett onaturligt sätt...

annars var det bra och jag instämmer att det är svårt att jämföra frugan med en j&d-kropp för 500. frugan är mkt mjukare och hon är äldre än j&d-kroppen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Notera att det var relicerarens första relicförsök... :D

Jag skulle vilja se den som med lacken på en J&D på första försöket och det på en timme ungefär får det att se naturligt ut! :D

Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Fasen, blir ju nästan lite sugen att köra lite relicing på jazzbasen som är på väg in för mitt avbandningsprojekt. Det där blev ju riktigt snyggt, fast jag kan nog hålla med om att det känns lite too much med allt det bortslipade på framsidan. Fast det kanske blir bättre om man kör det där tepåse-tricket.
/Linus
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:Notera att det var relicerarens första relicförsök... :D

Jag skulle vilja se den som med lacken på en J&D på första försöket och det på en timme ungefär får det att se naturligt ut! :D
du är förlåten, mest för att du har lyckats med detta trots att vara från bollnäs :) nästan lika illa som eidsbyn :P

glömde flika in att åtminstone min fruga kostar mer än 500 kr också(OBS, ingen engångssumma!).. så det är inte att tänka på att jämföra med j&d :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Re: ...ojdå!

Inlägg av engson »

Albrecht skrev:...ojdå! ursäkta, men får man framföra en avvikande åsikt? jag tycker det är makalöst makabert att förstöra instrument på detta vis. jag spelar på en precision som jag köpte 1976. jag har försökt hålla den SÅ FIN som möjligt! inga dings här inte (andra än de man begråtit!)! och att låta en jycke gnaga på eländet...ännu värre! gör ni samma saker med era bilar? era fruar? er bolighet? köper ni nya jeans och hackar i dom? bizarrt!
Du får förstås tycka som du vill! Jag är i alla fall glad att jag fick en riktigt skön bas att spela på. Vi tycker ju olika om detta, och det kommer alltid att finnas olika "läger" om detta. Jag kommer aldrig att ha råd med en "riktig" fender från 60-talet, men gillar att dom har historier att berätta i jacken och slitningarna. Min nya bas är ju inte på riktigt, men se det mer som en kul grej, som dessutom i mina ögon blev mycket bättre än jag vågade hoppas på.

Just den där jämförelse med jeans är lite kul... skulle köpa ett par nya, helt vanliga blå jeans härom veckan, men alla i butiken, ja ALLA blåjeans var mer eller mindre relicerade. Antingen hårt tvättade och slitna, eller också med rejäla hål i dom!!!

Min fru biter jag själv i... no dogs allowed! 8)
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Tjusigt! Snyggt relic på stämskruvarna, och loggan blev riktigt, riktigt snygg!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Kultivator skrev:Tjusigt! Snyggt relic på stämskruvarna, och loggan blev riktigt, riktigt snygg!
Credit till Olja och baa...
(OBS att jag inte gjort nåt själv med den, annat än att skjutsa den hit och dit... ;))
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

Jodå, en gång i tiden var den min, och i nyskick.... :cry:

Nu...e den lite annorlunda :D

kul att experimentera ibland
8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, tänkte också på den där jeansjämförelsen.
Ett par jeans är ju alltid snyggast precis innan de börjar gå sönder så pass mycket så man inte kan ha dem längre...

Nej, men det ska vara lite slitage på jeans för att jag ska köpa dem iaf, allt annat är fult...

Skriv svar