Hej!
Jag har nyligen köpt en vit 4003:a på Ebay och har problem med mickarna. Stallmicken är grymt klen jämfört med halsmicken. Det är en 85:a, så det är möjligt att den har samma "cappning" som 4001, men jag tror inte att det är orsaken. Här är det en rejäl volymskillnad på mickarna. Det går inte att justera genom att hissa/sänka mickarna eftersom skillnaden är för stor. Om jag knackar på stallmicken, så hörs det knappt...så klen är den. Misstänker därför att något är riktigt fel.
Har ni tips på någon i Stockholmstrakten som kan hjälpa mig?
Bäst på att serva Rickenbacker i Stockholmstrakten?
- Dana Strum
- Medlem
Bäst på att serva Rickenbacker i Stockholmstrakten?
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
-
- Medlem++
Min 80a Ric' hade precis som 4001orna också condingen.
Jag hade samma problem på min men gjorde då den välkända bypass-modden och vips så blev det god kraft i stallmicken.
Jag har för mig att alla 4003 har det fram till 85 då 4001orna slutade tillverkas.
Jag hade samma problem på min men gjorde då den välkända bypass-modden och vips så blev det god kraft i stallmicken.
Jag har för mig att alla 4003 har det fram till 85 då 4001orna slutade tillverkas.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- lagus
- VIP medlem
Condning? Bypass?YZZ skrev:Min 80a Ric' hade precis som 4001orna också condingen.
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
- Dana Strum
- Medlem
[quote="YZZ"]Min 80a Ric' hade precis som 4001orna också condingen.
Jag har för mig att alla 4003 har det fram till 85 då 4001orna slutade tillverkas.[/quote
OK! Jag trodde inte att kondningen ströp micken så dramatiskt. Kanske värt att testa "bypass". Skall man bara köra det, eller kan det vara vits att smälla på en sån där push/pull som sitter på de nyaste 4003:orna?
Jag har för mig att alla 4003 har det fram till 85 då 4001orna slutade tillverkas.[/quote
OK! Jag trodde inte att kondningen ströp micken så dramatiskt. Kanske värt att testa "bypass". Skall man bara köra det, eller kan det vara vits att smälla på en sån där push/pull som sitter på de nyaste 4003:orna?
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
- Dana Strum
- Medlem
Det var en grej som Rickenbacker hade för att få ett mer "diskantigt" ljud ur stallmicken. Vissa påstår att det bidrar mycket till det klassiska Rickenbacker-soundet. Det finns på alla 4001:or och de första 4003:orna. Mer info finns här:lagus skrev:Condning? Bypass?YZZ skrev:Min 80a Ric' hade precis som 4001orna också condingen.
http://www.joeysbassnotes.com/Rick%20maint.htm#cmod
-
- Medlem++
Jo den gör faktiskt det.. Stryper mycket mer än man tror.Dana Strum skrev:OK! Jag trodde inte att kondningen ströp micken så dramatiskt. Kanske värt att testa "bypass". Skall man bara köra det, eller kan det vara vits att smälla på en sån där push/pull som sitter på de nyaste 4003:orna?YZZ skrev:Min 80a Ric' hade precis som 4001orna också condingen.
Det är upp till dig själv hur du vill göra men jag själv har bara kört bypass på min eftersom jag känner att jag aldrig kommer använda läget där kondingen är igång igen.
Den stryper så fruktansvärt mycket och basen blir mycket mer användbar utan den så jag kommer inte koppla på den igen förräns jag ev. säljer basen.
Känner däremot du att du kan ha användning av kondingen ibland så kör för all del på en push/pull så du kan välja.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ