Har ett ganska irriterande problem med min fender p-bas, när jag tar ett F och C på 8:e band +oktaverna samtidigt, blir det ett väldigt skumt ljud. det låter inte som ett vanligt bandrassel snarare som ett gnissel. det har varit så ett tag nu.
Stränghöjden är ganska hög på basen så det är inte det. Kanske är banden ojämna?`har haft den i tre år nu spelat på den regelbundet. kanske är dags och lämna in den på bandslipning?
Max skrev:Har ett ganska irriterande problem med min fender p-bas, när jag tar ett F och C på 8:e band +oktaverna samtidigt, blir det ett väldigt skumt ljud. det låter inte som ett vanligt bandrassel snarare som ett gnissel. det har varit så ett tag nu.
Stränghöjden är ganska hög på basen så det är inte det. Kanske är banden ojämna?`har haft den i tre år nu spelat på den regelbundet. kanske är dags och lämna in den på bandslipning?
Har ni några tips om detta?
har en squier p-bas som låter helt perfekt .
Om du greppar tonen c på e-strängen(8:e bandet) och samtidigt spelar(anslår)
tonen c(10:e bandet) på d-strängen så kommer e-strängen att komma i vibration. Men e-strängen vibrer mellan sadel och 7:e bandet. Lika vanligt med missljud, är om du spelar d på a-strängen (5:e bandet) samtidigt som du greppar h på e-strängen(7:e bandet).
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV