Stämma 30" bas i BEAD
- Bassplaya
- VIP medlem
- Mr Spock
- Medlem++
Inget jag skulle uppmuntra, men det finns säkert nån här som har goda råd beträffande strängval (som blir den kritiska faktorn).
Varför inte istället skaffa en Gibson/Epiphone EB-0 för ett basigare sound - trots shortscale...?
Varför inte istället skaffa en Gibson/Epiphone EB-0 för ett basigare sound - trots shortscale...?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- SUBurban
- Medlem+
Ja. Det funkar om basen är stadigt byggd. Jag kör själv en femma som är på 30" emellanåt. Får mycket beröm för ljudet.
Basslab-representant - www.suburban.se
- Sam W
- Medlem+
- Bassplaya
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: Stämma 30" bas i BEAD
Hur tjocka strängar kan man ha?Johannes skrev:Funkar alldeles utmärkt.Bassplaya skrev:Funkar det?
Vet inte. Jag har själv inte kört så men jag läste precis på Nalle Påhlssons hemsida att han kör B-E-A-D på sina Yamaha-basar. Det är en basist som jag sett live många gånger och som alltid låter sådär fantastiskt Bob Daisley-bra. Det räcker för mig som bevis för att det funkar.Bassplaya skrev:Hur tjocka strängar kan man ha?Johannes skrev:Funkar alldeles utmärkt.Bassplaya skrev:Funkar det?
Det är väl bara att slänga på dom fyra tjockaste från ett femsträngat set?
- peter_s
- Medlem++
Jag visste nu inte vem Nalle Påhlsson är, så jag googlade mig till hans hemsida, och fick se att hans Yamaha-basar alla är långskaliga. Det gör viss skillnad.Johannes skrev:Vet inte. Jag har själv inte kört så men jag läste precis på Nalle Påhlssons hemsida att han kör B-E-A-D på sina Yamaha-basar. Det är en basist som jag sett live många gånger och som alltid låter sådär fantastiskt Bob Daisley-bra. Det räcker för mig som bevis för att det funkar.Bassplaya skrev:Hur tjocka strängar kan man ha?Johannes skrev:Funkar alldeles utmärkt.Bassplaya skrev:Funkar det?
Det är väl bara att slänga på dom fyra tjockaste från ett femsträngat set?
Kortskaliga basar är, som många nämnt, inte lika bra på att klara av så låg stämning som BEAD som långskaliga är. Men, som SUBurban säger, så kan det funka att stämma en kortskalig lågt också. Det är således bara att testa.
Vad gäller strängfrågan så är den klurigare. Tror inte att det finns några kortskaliga strängset som innehåller låg B-sträng, och att klippa av en tjock, långskalig och använda den är inte nödvändigtvis så lyckat det heller. Risken att strängen går av när den snurras runt stämskruven är stor. Personligen skulle jag därför satsa på en ganska tunn B-sträng.