Intonering bandlös bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Intonering bandlös bas

Inlägg av Busta B »

Tjo

Nån som har tips på hur detta kan gå till?

Har en hals med prick för "bandmarkering" ovansida hals, alltså där tonen skall vara.

Hur höga bör sadelspåren vara på en bandlös bas?

//johan
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hej Johan!

Du måste inte intonera den, om det låter rent när du spelar. Tryck ner en ton där du tycker att 12e bandet borde vara och skruva utefter det.

Ang sadelspåret, fila tills du känner att det är lagom. Borde räcka med eller två mm. E-strängen bör vara lite högre än de andra efter som den vibrerar yvigare än de andra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Inlägg av Busta B »

Nice!

Skall prova att intonera utefter en tänkt bandstav vid 12:e band.

Kan funka att sätta en tejp som markering, med vinkelhake som riktningsgivare vid tejpningen...
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Inlägg av Busta B »

Tack för tipsen grabbar. Känns som jag fått bukt på justeringen nu!

enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Spontant skulle jag säga att intoneringen inte är så vansinnigt viktig på en bandlös bas, eftersom man ändå hela tiden lyssnar och kompenserar när man spelar på en sån!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag bandade av en bas som ett kul projekt för ett tag sedan. Brydde mig inte om att intonera efteråt, det hade nog låtit lika surt ändå... :roll:

Ang sadeln så filade jag den i botten, det blev väldigt tungspelat annars.
/Linus
Skriv svar