Plugga genomgående stall på gura...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Plugga genomgående stall på gura...

Inlägg av epa »

Mors!

Ännu ett projekt...

Jag håller på att modda en jaguar-kopia med jaguar-svaj och stall...

Det satt ett strata-stall på den så det är ett hål igenom kroppen som jag behöver plugga igen.. är utfräst på baksidan för fjädrar så man kan göra fula lösningar på baksidan om man vill....

Ska man fylla med plastiskt-trä / annat spackel eller plugga med en träbit, träet kanske sväller mer och strular... enklast vore ju att täcka bakifrån och fylla hålet från framsidan med nån massa...

Det är presic i skarven mellan kroppen/pluggen som jag kommer borra 2 hål för infästningen av nya stallet... så det måste bli bra... och inte lossa/vibrera etc..
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det är alltid bäst att använda samma trä som i övriga kroppen i största möjliga utsträckning. Plastiskt trä, spackel och andra fyllnadsmaterial har inga önskvärda akustiska egenskaper. Jag skulle fräsa upp baksidan till ett symmetriskt hål, såga till en bit trä som passar så exakt som det bara är möjligt, limma dit den och spackla med plastiskt trä. Se till att du använder ordentligt torkat trä!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Jag gjorde precis detta, även jag på en Jaguar/Jazzmasterkopia med stratasvaj. Fick gjort en passbit som skulle sitta väldigt exakt. Tyvärr var den en tiondels mm för bred, så när jag knackade i den klövs kroppen!!! Det är väl ett halvår sedan, men jag tröttnade och la undan skiten. Om jag orkar bry mig ska jag limma ihop eländet en vacker dag....
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Hmm.... Jag börjar klura på en hybidlösning, att limma in stödbit/bitar i trä i främre delen av hålet där nya stallet kommer sitta, och sen fylla upp resten med plastiskt trä...

lestrange: jag har en stagg som denna:
http://larrybeemusiccenter.com/STAGG%20M350-MRD.jpg
Jag har fått på mickar och gjort om elektroniken efter jaguar och den låter jävligt skönt nu... har iofs bara gjort lead-panelens elektronik men ska ge mig på att göra komp-läget nu när jag har den isär... blir nog grymmt med svaj å stallet....
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Själv bygger jag om en Squier Jagmaster till Jazzmaster med svaj och mickar och hela klabbet.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jag har fyllt med plastiskt trä nu, så det lär ju ta nån vecka innan det härdar igenom.... Får börja fräsjobbet till svajet om nån dag när ytan är hård...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jupp, det verkar bli rätt bra faktiskt... frästa och monterade svajjet idag...

finns lite bilder på detta forat...
http://www.99musik.se/showthread.php?28 ... ost2011044
Fuuzzzz.....
Skriv svar