Stringthru mod.
- Bassplaya
- VIP medlem
Stringthru mod.
Funderar på att göra detta "ingrepp" då jag stämmer basen BEAD och inte har så bra sustain i B-strängen.
Fråganorna som följer tankegångarna är:
-Är det svårt att göra detta själv? Om ja, tar jag gärna emot tips på någon som kan göra detta, gärna med prisuppgift.
-Funkar det att bara ha stringthru på B-strängen eller behöver jag ha det på samtliga strängar?
-Fördelar/nackdelar med en sådan mod?
Fråganorna som följer tankegångarna är:
-Är det svårt att göra detta själv? Om ja, tar jag gärna emot tips på någon som kan göra detta, gärna med prisuppgift.
-Funkar det att bara ha stringthru på B-strängen eller behöver jag ha det på samtliga strängar?
-Fördelar/nackdelar med en sådan mod?
- Bassplaya
- VIP medlem
- Kongo
- Medlem+
Har inga direkta kunskaper i ämnet, men rent spontant så tycker jag att det inte borde vara någon större cykel att borra upp string-through. Finns trots allt basar (min jazz bla) med möjlighet att både köra strängarna igenom kroppen, och bara fästa dem i stallet. Fast detta kanske är standard på string-through-basar? Kan iåfs vara lite värre med att borra upp stallet, kanske bäst att köpa nytt. Ta mig med en nypa salt, jag bara spekulerar.
Frågan är också hur mycket extra sustain man egentligen får, finns någon tråd nånstans om det där. Själv upplever jag att det blir mer när man kör genom kroppen, men vill minnas att andra tyckte att det inte gjorde någon skillnad alls.
Frågan är också hur mycket extra sustain man egentligen får, finns någon tråd nånstans om det där. Själv upplever jag att det blir mer när man kör genom kroppen, men vill minnas att andra tyckte att det inte gjorde någon skillnad alls.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
- olabola
- Medlem++
Kan ju inte va så komplicerat..i princip bara å borra hål så nära stränghållarn bakom liksom... sen är det väl bra å ha nån lite metallbussning på baksidan som håller i strängen..vet inte om såna går å köpa men kan ju svarvas med lätthet i mässing. Tänk bara på att om du ska borra genom mässing om nu stallet är av det, så håll i ordentligt..det hugger gärna när borren går igenom om man e ovan.
- Kongo
- Medlem+
Borra i stall lär väl kräva en hyfsad borr också?olabola skrev:Kan ju inte va så komplicerat..i princip bara å borra hål så nära stränghållarn bakom liksom... sen är det väl bra å ha nån lite metallbussning på baksidan som håller i strängen..vet inte om såna går å köpa men kan ju svarvas med lätthet i mässing. Tänk bara på att om du ska borra genom mässing om nu stallet är av det, så håll i ordentligt..det hugger gärna när borren går igenom om man e ovan.
<b>Diskant?</b>
- olabola
- Medlem++
Tänkte så klart bara hur jag själv funkar..jobbar ju me metaller varje dag..ibland glömmer man att inte riktigt alla kan samma saker..sorry..men nää..fenderplåt..daionmässing..krävs väl inte direkt nån superborr för det dock..fast gärna lite vass dårå..Kongo skrev:Borra i stall lär väl kräva en hyfsad borr också?olabola skrev:Kan ju inte va så komplicerat..i princip bara å borra hål så nära stränghållarn bakom liksom... sen är det väl bra å ha nån lite metallbussning på baksidan som håller i strängen..vet inte om såna går å köpa men kan ju svarvas med lätthet i mässing. Tänk bara på att om du ska borra genom mässing om nu stallet är av det, så håll i ordentligt..det hugger gärna när borren går igenom om man e ovan.
- Bassplaya
- VIP medlem
- Kongo
- Medlem+
Där har vi ett A/B-test att göraBassplaya skrev:Så då återstår frågan som Kongo ställde. Blir det verkligen bättre sustain? Jag har ju egentligen redan ett rätt så rejält stall. Inte lika stabbigt som Badass men ändå.
<b>Diskant?</b>
- Bassplaya
- VIP medlem
Absolut! Får försöka styra upp något t ex i Glanshammar om jag kommer. Fast ni får gärna göra det ändå även om jag inte dyker uppKongo skrev:Där har vi ett A/B-test att göraBassplaya skrev:Så då återstår frågan som Kongo ställde. Blir det verkligen bättre sustain? Jag har ju egentligen redan ett rätt så rejält stall. Inte lika stabbigt som Badass men ändå.

- Kongo
- Medlem+
Fast jag undrar om inte någon här redan gjort det? Trots allt ett ganska enkelt test att göra om man har sånt stall som jag harBassplaya skrev:Absolut! Får försöka styra upp något t ex i Glanshammar om jag kommer. Fast ni får gärna göra det ändå även om jag inte dyker uppKongo skrev:Där har vi ett A/B-test att göraBassplaya skrev:Så då återstår frågan som Kongo ställde. Blir det verkligen bättre sustain? Jag har ju egentligen redan ett rätt så rejält stall. Inte lika stabbigt som Badass men ändå.
<b>Diskant?</b>
- Bassplaya
- VIP medlem
Säkert, men dom verkar inte läsa den här trådenKongo skrev:Fast jag undrar om inte någon här redan gjort det? Trots allt ett ganska enkelt test att göra om man har sånt stall som jag harBassplaya skrev:Absolut! Får försöka styra upp något t ex i Glanshammar om jag kommer. Fast ni får gärna göra det ändå även om jag inte dyker uppKongo skrev:Där har vi ett A/B-test att göraBassplaya skrev:Så då återstår frågan som Kongo ställde. Blir det verkligen bättre sustain? Jag har ju egentligen redan ett rätt så rejält stall. Inte lika stabbigt som Badass men ändå.

- magstorm
- Medlem+
Det är precis den tråden jag sitter och letar efter. Det var en kille som gjorde några modifikationer och kom fram till ett och annat.Bassplaya skrev:Säkert, men dom verkar inte läsa den här trådenKongo skrev:Fast jag undrar om inte någon här redan gjort det? Trots allt ett ganska enkelt test att göra om man har sånt stall som jag harBassplaya skrev:Absolut! Får försöka styra upp något t ex i Glanshammar om jag kommer. Fast ni får gärna göra det ändå även om jag inte dyker uppKongo skrev:Där har vi ett A/B-test att göraBassplaya skrev:Så då återstår frågan som Kongo ställde. Blir det verkligen bättre sustain? Jag har ju egentligen redan ett rätt så rejält stall. Inte lika stabbigt som Badass men ändå.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
- Hagström
- Medlem++