Hilfe! Rickprojekt.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
YZZ
Medlem++

Hilfe! Rickprojekt.

Inlägg av YZZ »

Ja det är väl dags igen.. :D

Jag bytte till mig denna skapelsen som ni säkert känner igen av cliffy;

Lånar bilder av den första ursprungliga tråden om den;
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som synes så kan den vara i behov av en reperation.
Eller? :D

Planen är helt enkelt;
*Sätta dit och tillverka ett nytt huvud.
*Måla om.
*Fixa mekanik.

Punkt 1
Jag har 2 idéer ang. huvudet.

Som synes på denna bilden är huvudet på denna obas fäst i en vinkel mot hals och greppbräda. Det man kan göra på basen då är att plocka av greppbräda, såga av halsen i en sådan vinkel och sen limma på huvudet, slipa till, på med greppbräda - klart. Min Hohner budgetbas är byggd på detta sättet och uppenbarligen även jacksongitarrer så det kan nog funka.
Bild

En annan tanke är den som cliffy också hade tänkte göra med den.
Nämligen borra 2 hål och sätta 2 st metallpluggar/stänger på var sida dragstången på toppen av halsen och sen borra likadana hål i huvudet.
Sätta lim i hålen, in med stängerna och sedan på med huvudet och trycka.

Jag funderade då precis som ni som läser detta säkert också tänker, att man kan kombinera båda dessa idéer och därmed få en riktigt stadig lagning!

Kom gärna med synpunkter och idéer på detta!
All kritik är bra kritik.

Nåja vidare till punkt 2.

Ang. målningen så är tanken någon form av motivlackering.
Basen kommer ändå att behöva en omlackering pga huvudet så varför inte göra något kul av det hela?

Fireglon som sitter på är visserligen fin på bilder men är inget under i verkligheten så det är ingen större synd på det sättet heller.

Förslag på detta uppskattas verkligen.

Punkt 3 är att stallet saknar sadeln som lätt går bort på rick då den aldrig sitter fast som synes på bilderna.

Om det går att köpa en sådan separat är en bra fråga..
Tanken är att fixa stallet annars så får det bli ett hipshot.

Stämskruvar, schaller kanske.
D-tuner hade jag viljat ha på denna.

Nåja, det var väl allt för nu!
Rätt spännande projekt va? :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Den där pluggvarianten avråder jag ifrån. Min erfarenhet är att om man ska få det någorlunda rakt behöver man specialgjorda fixturer. Det har vanliga människor varken tid eller råd med.

Det som kallas scarf joint på engelska, ditt första alternativ, är hanterbart för vanliga dödliga. Du kan göra den typen av skarv både med vinklat huvud och rakt. Här räcker det med att vara extremt noggrann för att det ska bli riktigt bra.

Måleriet: måla om den i Fireglo! Det är helt klart den snyggaste på öppna marknaden. Motivmålat? Skräp! Allt enligt min smak, förstås.
Basslab-representant - www.suburban.se
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

SUBurban skrev:Den där pluggvarianten avråder jag ifrån. Min erfarenhet är att om man ska få det någorlunda rakt behöver man specialgjorda fixturer. Det har vanliga människor varken tid eller råd med.

Det som kallas scarf joint på engelska, ditt första alternativ, är hanterbart för vanliga dödliga. Du kan göra den typen av skarv både med vinklat huvud och rakt. Här räcker det med att vara extremt noggrann för att det ska bli riktigt bra.

Måleriet: måla om den i Fireglo! Det är helt klart den snyggaste på öppna marknaden. Motivmålat? Skräp! Allt enligt min smak, förstås.
Tack så mycket för hjälpen!

Ja rakt huvud ska det vara så det är ju bra.
Hur rekommenderar du att man ska limma det?

Limma ihop huvud och hals först, slipa jämnt och sen limma på greppbräda.
Eller limma på greppbräda så liksom huvudet sätter sig i skarven direkt?
Slipa och kolla passform får man ju göra då först såklart.

Ang. färgen så är jag rädd att fireglo inte är ett alternativ eftersom det kommer se förjävligt ut vid skarven sen och kommer därför behöva en heltäckande färg!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Funnen på en arbetsplats i återvinningsbranschen, nu har den färdats land och rike runt och förhoppningsvis får den stackars basen ett nytt liv :)
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Re: Hilfe! Rickprojekt.

Inlägg av Cliffy »

YZZ skrev: Punkt 3 är att stallet saknar sadeln som lätt går bort på rick då den aldrig sitter fast som synes på bilderna.

Kostar typ mellan 700-1000 spänn där jag har sett. Har du tur kanske du hittar någon billig begagnad. Kommer ihåg att jag såg något som såg ut som det kunde passa som sadel som var från fender eller liknande men jag minns inte riktigt.

Min tanke var att lägga igen hålet och byta till något annat stall alternativt ett hipshot.
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Re: Hilfe! Rickprojekt.

Inlägg av lagus »

YZZ skrev:Ja det är väl dags igen.. :D

Punkt 3 är att stallet saknar sadeln som lätt går bort på rick då den aldrig sitter fast som synes på bilderna.

Tanken är att fixa stallet annars så får det bli ett hipshot.

:D
http://cgi.ebay.com/NEW-Chrome-Bridge-T ... 1329wt_907

http://cgi.ebay.com/VINTAGE-USED-RICKEN ... 982wt_1141
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Finns här 695kr! http://gmf.jetshop.se/
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Ska du inte behålla den huvudlös då? :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Nick skrev:Ska du inte behålla den huvudlös då? :D
Booooh
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Ja, och såga av hornen o en del av kroppen så det blir en sån huvudlös 80-talsmanick istället?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Axman skrev:Funnen på en arbetsplats i återvinningsbranschen, nu har den färdats land och rike runt och förhoppningsvis får den stackars basen ett nytt liv :)
Haha ja jävlar..
Den har haft ett tufft liv!

PB ger inte upp hoppet! :D
Haha ja det var en tanke som slog mig faktiskt..
Men huvudlös rickenbacker känns helt fel och dessutom är huvudlösa system fruktansvärt dyra så nä, den får återställas till originalskick.
Cliffy skrev:
YZZ skrev:Punkt 3 är att stallet saknar sadeln som lätt går bort på rick då den aldrig sitter fast som synes på bilderna.

Kostar typ mellan 700-1000 spänn där jag har sett. Har du tur kanske du hittar någon billig begagnad. Kommer ihåg att jag såg något som såg ut som det kunde passa som sadel som var från fender eller liknande men jag minns inte riktigt.

Min tanke var att lägga igen hålet och byta till något annat stall alternativt ett hipshot.
För bara sadel? :shock:

Det känns lite onödigt att köpa ett helt nytt stall när man bara saknar sadeln men det får kanske bli så då.

YZZ
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Tröttnar du på den så skicka den hit.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

bassace skrev:
Ja, och såga av hornen o en del av kroppen så det blir en sån huvudlös 80-talsmanick istället?
Nej! En huvudlös rick! Skulle bli personligt :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Lägg på huvudet snett istället! Rick med hockeyklubba, jag gillar't.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Jag misstänker att om du sätter på greppbrädan först och försöker använda den som stöd, då finsn det en risk att den blir krökt av limtrycket.
Det känns i magen som att jag skullel vilja klara av halsen först innan jag limmar på brädan...
Användarvisningsbild
olator
Medlem

Inlägg av olator »

Jag började med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

SUBurban skrev:Jag misstänker att om du sätter på greppbrädan först och försöker använda den som stöd, då finsn det en risk att den blir krökt av limtrycket.
Det känns i magen som att jag skullel vilja klara av halsen först innan jag limmar på brädan...
Ja sant..

Men jag tänkte på det, kan man göra det för hand eller krävs det göras på någon maskin?

Just för det här med att få det rakt osv när man fixar skarven och slipar huvudet rakt för greppbrädan.

YZZ
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Hellsten skrev:Lägg på huvudet snett istället! Rick med hockeyklubba, jag gillar't.
Usch! :D

Då kan jag likaväl slå sönder min Hohner bas och ta huvudet från den :D

YZZ
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Leta på tuben eller Talkbass efter scarf joint, så bör du hitta en video eller bildserie på hur man gör.

Det går fortare att sabba allt med hjälp av maskiner, men det går att göra även med handverktyg. Du behöver en såg som går att fär raka snitt med och en bra hyvel (delarna samhyvlas för att passa ihop, litet krävande...).

Du vet väl arbetsgången?
Tänk noga. Rita en skiss. Rätta skissen. Rätta rättningen. Mät och rita på träbitarna. Mät att du ritat rätt. Rätta. Mät igen. Rätta igen. Håll på så ett par dagar. Skär, såga eller nåt. Kolla resultatet. Gör om från början. Provkläm torrt. Justera. Provkläm igen. Limma och kläm ihop. Se resultatet. Bestäm dig för att aldrig göra något liknande igen. Hitta nästa projekt och upptäck att du fått ett nytt intresse...
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

SUBurban skrev:Leta på tuben eller Talkbass efter scarf joint, så bör du hitta en video eller bildserie på hur man gör.

Det går fortare att sabba allt med hjälp av maskiner, men det går att göra även med handverktyg. Du behöver en såg som går att fär raka snitt med och en bra hyvel (delarna samhyvlas för att passa ihop, litet krävande...).

Du vet väl arbetsgången?
Tänk noga. Rita en skiss. Rätta skissen. Rätta rättningen. Mät och rita på träbitarna. Mät att du ritat rätt. Rätta. Mät igen. Rätta igen. Håll på så ett par dagar. Skär, såga eller nåt. Kolla resultatet. Gör om från början. Provkläm torrt. Justera. Provkläm igen. Limma och kläm ihop. Se resultatet. Bestäm dig för att aldrig göra något liknande igen. Hitta nästa projekt och upptäck att du fått ett nytt intresse...
Haha ja precis! :D

Nej jag tänkte också att det borde gå att fixa med hyvel och en vettig såg men man ska ju vara säker på sin sak!
Då blir det att kolla upp lite på nätet och börja rita då.

Tack så mycket för hjälpen!

YZZ
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Som SUBurban säger, fins det lite att kolla på på nätet men det kommer inte räcka med en såg och en hyvel. Du blir tvungen att fräsa ut ett spår för dragstången i den nylimmade träbiten.. Använd epoxy och fixera bitarna så att de inte glider isär när du trycker ihopp dem. ”Limma ihop huvud och hals först, slipa jämnt och sen limma på greppbräda.” rätt :)
I live and I learn!
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

EA skrev:Som SUBurban säger, fins det lite att kolla på på nätet men det kommer inte räcka med en såg och en hyvel. Du blir tvungen att fräsa ut ett spår för dragstången i den nylimmade träbiten.. Använd epoxy och fixera bitarna så att de inte glider isär när du trycker ihopp dem. ”Limma ihop huvud och hals först, slipa jämnt och sen limma på greppbräda.” rätt :)
Jaja självklart måste jag fixa rum för dragstången!
Det hade jag i beräkningarna :D

Fixera träbitarna så dom inte glider isär blir väl det svåra i detta känns det som samt att få allt att passa ordentligt.

YZZ
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Det är inte svårt…klämm fast en tving som fungerar som ”stop” framför den biten du limmar …
I live and I learn!
Användarvisningsbild
olator
Medlem

Inlägg av olator »

Jag började med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

olator skrev:Tips på hals skarvning http://www.barbequevillage.com/bygga_hals.htm
Tack!

YZZ
Skriv svar