skrammel och sånt tjafs...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

skrammel och sånt tjafs...

Inlägg av Viktorl »

Får börja med att förklara att problemen jag har gäller en greco rickenbacker-kopia.

Ursprungsproblemet är att det rasslar en del på G:et på E-strängen. Bandrassel är det det gäller här. Halsen ser ganska rak ut och är bara där jag har problem på hela greppbrädan. Därför testade jag att höja stallet lite, men bara lite men då kom det istället fram ett skakande/skallrande ljud i området kring mörka E. Den här gången är jag ganska säker på att de inte kom från halsen utan de verkar härröra frånb området kring stallet. När jag sänkte stallet igen så var problemet borta. Släppte även halsen lite men ingen förändring. Någon som vet vad jag ska göra för att få bort bandrasslet på G, alternativt vad de kan vara som låter när jag höjer stallet?

Sen har ja märkt att när jag splelar hårt med fingrarna (spelar nästan bara med plektrum, och då märks inget) så låter de också som det är något som skakar i stallet. Den här gången tror jag att de är de där "mute"-skruvarna som låter inte sitter riktigt fast när de är nedskruvande som lägst, något tips på hur jag kan få dem att bli stabilare? (kan vara detta som blir på mörka E när jag höjer stallet, men jag är lite tveksam till att de verkligen är samma)
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

bump!
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

Provat att justera trussroadet?
Kolla in bibeln: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=38989
No Parole from Rock 'n' Roll