Projekt: Gummisbas [Idéplan, skisser och funderingar]

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Projekt: Gummisbas [Idéplan, skisser och funderingar]

Inlägg av Smygbas »

Hej på er! Jag funderar på ett projekt, att bygga en Ashburybas, en kortskalig bandlös bas med silikonsträngar. Läs mer här http://www.largesound.com/

Jag har spelat på en sådan, och den var väldigt kort i skalan, 19 tum. Jag läste att det har också tillverkats såna basar i 22 tum, och det är den skallängden jag ska använda.

Än så länge är det som sagt på idéhyllan, men här är en skiss i paint.

Bild

Som ni ser är den huvudlös, en kopia av en steinberger. Mickarna kommer vara piezo, och kommer sitta under stallet. Vanliga stämskruvar till skillnad från en Steinberger.

Just nu ska jag få tag på en träbit. Jag har en träbit som jag tror ska funka, vanlig furu som jag skulle göra en lap steel av en gång i tiden. Den har legat och dragit i mitt barndomsrum i tre år nu, så den borde vara någorlunda torr.

Vad tycker ni om designen? Bu eller bä?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Designen är cool IMHO, men den korta längden (22 tum) förvånar mig lite.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Men, varför?
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
olator
Medlem

Inlägg av olator »

Jag skulle satsa på Kala U-Bass polyuretan strängar istället för silikon.
Jag började med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Grejen med Ashbory är inte strängarna eller mensuren i första hand, utan att de lyckats få till en mik och preamp som kan ta hand om vibrationerna i strängarna på ett helt enastående sätt. Att 18"-aren blev standard berodde på att den lät mer organiskt, den längre 22"-aren blev artificiell i ljudet och tenderade att av sig själv ändra intonation under spelning. Dvs om man tog en lång ton kunde dess tonhöjd variera okontrollerbart under den tonen. Bara halvkul, faktiskt.

Tänker du köpa elektroniken från Ashbory själva?

Om inte, så blir jag nog benägen att instämma i att det vore bättre att göra en variant på Kalas U-bass i stället. De kör ju med standardelektronik.
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Ja, jag tänkte faktiskt satsa på Kala-strängar, dom ska vara hållbarare. Jag får ta mina chanser med 22tums-skallängd, jag har inte rätt fingrar att träffa höga toner på en 19-tums.

Jag tänkte först bygga mickar själv, av piezoelement. Det blir väldigt mycket billigare, och skulle det inte funka får jag se mig om efter andra mickar.

Vad menar du med att U-bass har "standardelektronik"? Dom har väl också piezo i stallet?
Skriv svar