HAS Varitone Plus i darkstared Dearmond Starfire

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

HAS Varitone Plus i darkstared Dearmond Starfire

Inlägg av Mungi »

Bytte ut tonkontrollerna mot en HAS Varitone Plus från Stan Hinesley Pickups i min Dearmond Starfire med DarkStar. OJ, vad bra det blev!!! Tror knappast man kommer använda alla ljuden som man nu kan ratta in (totalt 10 plus bypass), men man känner sig i alla fall betydligt mer potent.

HAS Varitone Plus består av två rattar - ett 6-läges vrede med kycklinghuvud och en push/pull med induktor. 6-läges switchen har 5 olika kondingar och bypass. Push/pull-ratten funkar som tonkontroll som ger två olika vridlägen att styra 6-läges switchen med.

Jag har haft varitonern liggande ett par månader, och nu upptäckte jag precis att Stan Hinsley tagit en paus från sitt varitone och pickup-lödande. Så tyvärr finns det inte möjlighet att köpa en från honom just nu. Här är i alla fall utförliga instruktioner för den som vill löda ihop en själv.

Varitonern och DarkStar är en "match made in heaven". Darkstar-mickarna har så otroligt brett register, och med en varitoner kan man verkligen utnyttja det till max. Skulle tro att det funkar bra till en jazzbas också. Till en p-bas kanske det inte ger lika mycket.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Nice!
Ångrar mer o mer att jag sålde den där Starfire'n...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

fisk skrev:Nice!
Ångrar mer o mer att jag sålde den där Starfire'n...
Förstår det mer o mer...
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Mungi skrev:Skulle tro att det funkar bra till en jazzbas också
Tres intressant. Detta får jag lägga på minnet. Men hur nödvändig är push-pull-poten?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Kongo skrev:
Mungi skrev:Skulle tro att det funkar bra till en jazzbas också
Tres intressant. Detta får jag lägga på minnet. Men hur nödvändig är push-pull-poten?
Den klarar man sig helt klart utan. Den gör inte så stor skillnad. Man kan även lägga varitonern som master och ha kvar tonkontrollen/kontrollerna. Jag tog bort tonkontrollerna helt.

~ Grace Slick
Skriv svar