luftfuktighet och bas
- rabulisten
- Medlem
luftfuktighet och bas
vad ska man tänka på angående plötsliga extrema skiftningar i luftfuktigheten? Om man införskaffar bas i från land med hög luffuktighet (%90-95) och så har den kanske stått på plats i fem år oanvänd. Så skeppas den hit med flyg. Ska man införskaffa lutfuktare? Eller humipak till case? Räcker det? Luftfuktightetn ligger väl runt %40-50 här på sommaren. Är skillnaderna värda att tänka på eller påverkas basen inte alls?
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: luftfuktighet och bas
Framförallt vad det gäller akustiska instrument har jag den grundinställningen att man bör köpa ett instrument som är tillverkat på samma breddgrader som man själv bor. Finland, Kanada etc. Solida instrument är inte lika kinkiga utan där handlar det mer om att man kanske får justera iordning instrumentet och kanske fila av bandstavarnas ändar mitt i vintern sen brukar det funka. Men framförallt så handlar det om att instrumentet är tillverkat i ett trä som legat och torkat tillräckligt länge. Annars kan även ett solitt instrument bli lite knöligt att äga. Jag har märkt att instrument med lackade baksidor på halsen kan ha en tendens att hålla stämningen lite bättre än olackade halsar. Påverkas snäppet mindre av skillnader i temperatur och luftfuktighet. Men om det är ett bra solitt instrument tillverkat av ett företag som vet vad dom håller på med så brukar det sällan bli ett problem. Trä´t som instrumentet är tillverkat i är som sagt a och o dock kan jag tycka. Annars kan det gå galet.rabulisten skrev:vad ska man tänka på angående plötsliga extrema skiftningar i luftfuktigheten? Om man införskaffar bas i från land med hög luffuktighet (%90-95) och så har den kanske stått på plats i fem år oanvänd. Så skeppas den hit med flyg. Ska man införskaffa lutfuktare? Eller humipak till case? Räcker det? Luftfuktightetn ligger väl runt %40-50 här på sommaren. Är skillnaderna värda att tänka på eller påverkas basen inte alls?
- rabulisten
- Medlem