Jo så här va...Fick ju tag på en sån här bas nyligen som jag tycker har en rätt cool design. Dock var den i liite risigt skick..ingen större fara men ändå. Japansk milllimetertjock 2K lack blir så ful när den spricker. Så den STORA planen är lackstrippning, renslipning, fixning av slagmärken å repor, ny finish och mässingfiering av hårdvaran.
Det första jag började med var en testkörning av 3 rattar i mässing. Orginalen tror jag är i nån form av gummiblandning som torkar å spricker med åldern..väldigt svåra att hitta..
En av dessa är polerad lite granna..som sagt..mest en testkörning, men resultatet blev rätt ok.
Inkommande finger är bara en storleksjämförelse. Den lilla pausen i halva stickningen är en lite förskjutning på en halv milli och sen en liten kanfilning innan sista taget..
Provmontage...den som är uppmärksam kan se 2 hål på gavlarna till stallet. Där kommer sitta 2 stoppskruvar som dras åt efter intonering så att grejerna sitter stabilare..en lite upgrade så att säga:
Tidigare lirare har vilat tummen här kan man tro..lätt skavd:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Masayo skrev:Det här är vad jag kallar för riktigt hantverk!
Du har inte funderat på att tillverka pickupramar i mässing också när du ändå är i farten?
Har gjort det förr...Till både gitarr å bas TROR jag gör det till denna också..dom ser raka å enkla ut.