Byta hals på P-bas - ett inbillat problem?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Byta hals på P-bas - ett inbillat problem?

Inlägg av Tössberg »

Jag tänkte byta hals på mitt senaste förvärv.
Problemet är: Greppbrädan skjuter över på halsen jag inte längre vill ha kvar, medan den inte gör det på halsen jag vill använda, enligt bild:
Bild

Kommer basen ändå att vara fullt spelbar, om än något längre med halsen, om jag då flyttar stallsadlarna motsvarande bit längre mot halsen utan att det blir problem med att mensuren förändras etcetera.
Vad säger PB-expertisen?
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Det här har jag oxå funderat på.. räcker det att skruva fram stallsadlarna om det går eller är man tvungen att flytta stallet?

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Inga problem (förutsatt att mensuren är densamma). Det näst sista bandet på den övre halsen sitter på samma ställe som det sista på den nedre, det är ett extra band (21:a), du behöver inte flytta vare sig stall eller sadlar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Aha.. är det så det är :)

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Hade samma problem med en texasbas jag hade...
Bytte hals och den gången var det bara att fräsa ut efter där plektrumskyddet satt, sen hade man perfekt avstånd enligt mensur.
Men det var den gången...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

BBQV skrev:Inga problem (förutsatt att mensuren är densamma). Det näst sista bandet på den övre halsen sitter på samma ställe som det sista på den nedre, det är ett extra band (21:a), du behöver inte flytta vare sig stall eller sadlar.
Nix - båda är 20-bandade! Men, jag behöver alltså flytta stallsadlar då eftersom annars blir stränglängden ungefär 8mm längre?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Från 12e bandstav ska det vara lika långt till stallsadeln i framåtskruvat läge, som det är till halssadeln.

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Då vet jag. Det här blir spännande...
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Tössberg skrev:
BBQV skrev:Inga problem (förutsatt att mensuren är densamma). Det näst sista bandet på den övre halsen sitter på samma ställe som det sista på den nedre, det är ett extra band (21:a), du behöver inte flytta vare sig stall eller sadlar.
Nix - båda är 20-bandade! Men, jag behöver alltså flytta stallsadlar då eftersom annars blir stränglängden ungefär 8mm längre?
Aha, då blir det värre. Då blir det till att ta fram tumstocken. Mät enligt Hagströms råd.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

BBQV skrev:
Tössberg skrev:
Aha, då blir det värre. Då blir det till att ta fram tumstocken. Mät enligt Hagströms råd.
Perfekt, då har jag och farsan lite kvällspyssel sen då. Tack!
Skriv svar