Tjo alla !
Tänkte bara kolla vad ni kör för action på era instrument ?
Och varför ?
Själv kör jag ganska högt , tycker det blir detså mer dynamiskt spel och mer rytmiska skilldnader.
So , tell me !
Action ?
- Svensson
- Forumvärd
Re: Action ?
Jag ha testat från tokhögt till toklågt. Jag skulle gissa att stränghöjden ligger mellan 9-12 mm nederkant greppbräda nu. Det gäller ju att hitta en bekväm höjd som funkar i 2-2,5 timmars spelande. Jag kör även lite slap bas, då är det svårt att ha dom för lågt och för högt kan ju bli j-igt jobbigt...La Contrebasse skrev:Tjo alla !
Och varför ?
Själv kör jag ganska högt , tycker det blir detså mer dynamiskt spel och mer rytmiska skilldnader.
So , tell me !
Tjo!
//
- Svensson
- Forumvärd
ps. jag antar att det var kontran du syftade på...Svensson skrev:La Contrebasse skrev:Tjo alla !
Och varför ?
So , tell me !

- FreCKo
- Medlem++
- Danne
- VIP medlem
Jag har inte mätt så noga och jag tror det alltid skiljer sig lite från bas till bas. Skulle vilja säga att jag har medium stränghöjd. Försöker ha så det slamrar så lite som möjligt utan att bli för tungarbetat. Ser också till att hålla koll på halsböjen. Det börjar efter en fuktig höst bli torrare så nu behöver dragstängerna stramas åt.
Tja , det var det inte , men strunt samma , vill folk snacka kontra så go for it.Svensson skrev:Svensson skrev:ps. jag antar att det var kontran du syftade på...La Contrebasse skrev:Tjo alla !
Och varför ?
So , tell me !
På kontra kör jag väldigt låg action ,för min bas sjunger mycket och passar därför bäst med lite lära action.