Hur justera detta?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem

Hur justera detta?

Inlägg av rootsradical »

Hejsan!

Har väldigt dålig koll på justering av basar men vill gärna lära så att jag kan göra detta själv i framtiden.

Jag har läst på en del (bla. i bibeln-pdf:en) men fastnat och vill gärna ha lite hjälp med hur jag ska justera följande scenario till det bättre:

Har ett stycke Fender P-bass (Mexiko) med lite banan på halsen.

E | 1-5 band låter bra, 6-12 band låter dovt och ger dålig ton. E-strängen överlag låter dock väldigt grötig och inte alls fint (bedrövligt rättare sagt).
A | 3-7 band ger bäst ton här, inte mycket gröt.
D | Relativt jämn ton över alla band, tonerna försvinner dock i helheten med band. Antar dock att det beror på ljudet i förstärkaren?
G | Försvinner helt i helheten med band, bra ton dock.

Kör med XL D'Addario 105or, standard tuning, låg stränghöjd (är medveten om rassel, men det är inga problem) och plektrum.

Så hur ska jag justera basen för att fixa till ett bättre ljud?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Det bästa hade varit om någon kunnig i Norrköping hade hjälpt dig och visat..
Sånt här är svårt att ta genom text, man behöver nästan ha basen framför sig, känna på den för att kunna justera den rätt.

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem

Inlägg av rootsradical »

Det hade ju självklart varit bäst, någon som känner sig manad? :)
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Hmm.. det är nog inget justeringsproblem i sig eftersom basen uppenbarligen är lättspelad som du vill ha den och den dödar inga toner på det sättet.

Det jag märker direkt är att du kör på rätt grova strängar ändå.. prova gå ner lite kanske.
Jag tror dock att den största boven i dramat är micken på din bas som inte ger tillräckligt skarpa eller framträngande toner så jag skulle titta på att byta ut den mot en DiMarzio eller kanske en Seymour Duncan Quarter-Pounder.

Jag har en Pbas som jag har en DiMarzio 70s på och på den kör jag 95-40 tror jag det är.
Den tränger fram väldigt bra och låter rent fantastiskt.

Så; byt ner strängstorleken något till 100 eller 95 eller liknande och framförallt byt den micken.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Är det samma problem oavsett var och vilken utrustning som du använder? Som att tonerna försvinner som ovan i replokalen men inte i övningsstärkaren med hörlurar hemma?
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem

Inlägg av rootsradical »

YZZ skrev:Hmm.. det är nog inget justeringsproblem i sig eftersom basen uppenbarligen är lättspelad som du vill ha den och den dödar inga toner på det sättet.

Så; byt ner strängstorleken något till 100 eller 95 eller liknande och framförallt byt den micken.
Den är relativt lättspelad nu, men den dödar ju toner på främst E-strängen men även en del på A-strängen som jag nämnde i inlägget.

Nya mickar ska jag dock kika på, ska in i studion snart så det kan ju vara en god idé!
cub skrev:Är det samma problem oavsett var och vilken utrustning som du använder? Som att tonerna försvinner som ovan i replokalen men inte i övningsstärkaren med hörlurar hemma?
Jag har faktiskt bara haft möjlighet att testa akustiskt eller med den stärkaren jag har. Misstänker att det är någon blandning av dålig justering och ljudinställningarna.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jo men jag menar döda toner i form av frekvenskrockar - det är inte det ;)
Ja kolla på ny mick för jag tror den kan göra mycket i detta fallet eftersom ljudet verkar odefinierat över greppbrädan.. låter bra på vissa ställen men kass och grötigt på andra.

Hur gamla är strängarna du har på?
Vad är det för förstärkare du har?

Du kan prova att ställa EQn på stärkaren helt platt, spela lite och se om det fortfarande är såpass ojämnt.
Förmodligen är det fortfarande ojämnt men då ser du lite mer hur pass mycket förstärkaren spelar in på ljudet och hur mycket det faktiskt är basens fel.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem

Inlägg av rootsradical »

Drog iväg en order på ett par Seymours från Tysken så får vi se :)

Strängarna är helt färska, så där ligger inte problemet. Ska dock testa 95or istället från Rotosound.

Förstärkaren är en Ashdown MAG 300 med tillhörande 4x10a.

Har rattat en hel del på stärkaren och det är främst E-strängen som låter förjävligt. Jag gissar på att lite justering av hals, smalare strängar och finslipning bör hjälpa till rejält!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Re: Hur justera detta?

Inlägg av Cuba »

rootsradical skrev:...Kör med XL D'Addario 105or, standard tuning, låg stränghöjd (är medveten om rassel, men det är inga problem) och plektrum.

Så hur ska jag justera basen för att fixa till ett bättre ljud?
Hur låg är stränghöjden? Hur hårt är ditt anslag? Ger du strängen frihet att svänga fritt, utan att strängen skramlar och dämpas då den slår i banden på halsen?

Om man, som exempelvis Ale (på forumet) smeker strängen, kan man ju ha en väldigt låg stränghöjd. Drämmer man på med plektrum så krävs det ju en högre stränghöjd.

Sen är väl även PU-höjden en viktig faktor. En för högt placera PU betyder väl inte nödvändigtvis ett starkare ljud eftersom den kan dämpa strängens rörelse i det magnetiska fältet.

Jag är ingen expert på området.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

rootsradical skrev:Drog iväg en order på ett par Seymours från Tysken så får vi se :)

Strängarna är helt färska, så där ligger inte problemet. Ska dock testa 95or istället från Rotosound.

Förstärkaren är en Ashdown MAG 300 med tillhörande 4x10a.

Har rattat en hel del på stärkaren och det är främst E-strängen som låter förjävligt. Jag gissar på att lite justering av hals, smalare strängar och finslipning bör hjälpa till rejält!
:tummenupp:

Det är en bra stärkare som är väldigt lättrattad med så jag tror inte det har så mycket med den att göra.

Dom nya mickarna, tunnare strängar och lite justering bör nog göra susan!

YZZ
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem

Inlägg av rootsradical »

Lödda på nya mickarna, strängade på 95orna och justerade dragstången imorse, lät genast mycket bättre!

Mickarna gjorde en hel del skillnad, både på sustain och ton jämfört med orginalmickarna :)
Skriv svar