Rusta upp halvakustisk bas, projekt med bilder

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Rusta upp halvakustisk bas, projekt med bilder

Inlägg av Smygbas »

Har fått tag på en grymt snygg halvakustisk bas. en Elite verkar det som. Italiensk. Stränghöjden passar en manlig kontrabasist, och halsen är som en dåligt hyvlad ost. Det jobbigaste är dock att mickarna inte låter. Brummar som fasen, låter som en lödning släppt från jacket.

Kan någon ge mig tips? Ska ge mig på att skruva lite på halsen ikväll, jag är mest fundersam hur fan jag ska kunna löda? Måste man ta av locket? Det är så snygga kantlister på....

Bilder:
Bild
Bild
Dragstång samt förstörd logga:
Bild

Sadel i riktigt skumt material, nollband:
Bild
Stall med skumgummi i, behövs nog bytas:
Bild

Tightaste halsfickan någonsin, med stämplar som inte betyder något för mig:
Bild
Senast redigerad av Smygbas den tor 08 mar 2012, 01:01, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Åh! Den var jag sugen på. Man får plocka ut elektroniken genom ett mickhål. Först knyter man sytråd runt alla potar, switchar och jack, med en tändsticka eller något i andra änden av tråden. På så sätt kan man förhoppningsvis dra tillbaka allt på plats. Det är skiiiiitjobbigt, och oftast trasslar sig trådarna...
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Ah, jag förstår! Jävligt kul att det är fyra potar då.

Tack för det tipset, första projektet blir att rädda halsen. Går inte det får jag sätta på en ny, det är tillochmed skruvad hals!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Jag måste varit dum, eller så var det glapp någonstans i vägen. Nu funkar visst elektroniken, iallafall med en skruvmejsel mot micken. Orkar inte ta på haslen igen. Nu är det imorgon, bilder kommer snart!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Jag tror det kan vara original. Jag har kollat runt lite, och hittat att basen är en Crucianelli, modell Elite.

http://www.fetishguitars.com/html/cruci ... bass2.html
http://www.fetishguitars.com/html/cruci ... svito.html

Där ser det ut som att dom har bytt runt med både mickar och plektrumskydd, rattar och switchar under åren, och två av dom basarna har likadana mickar som min.

Halsen är riktigt dålig ja, har satt den i spänn med en lampa på, får se hur det fixar sig.
Ingemar Sundström
Medlem+

rusta

Inlägg av Ingemar Sundström »

Satt i spänn med lampa? Är det så man gör? Har du bild på det? Har en gammal banjo-mandolin som är vriden i halsen.
Mvh/Ingemar
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Ja, jag sökte runt här på forumet och GNU-lars tipsade om detta. Kan knäppa en bild.

Bild

Pappret i mitten gör att halsen böjer sig en bit bakåt från mitten och mot huvudet, då det är en grotesk böj åt andra hållet upp mot huvudet, och jag tänker mig att om halsen får bakåt-böj så sköter strängarna jobbet att böja tillbaka den.
Glödlampan värmer halsen försiktigt. GNU-lars rekommenderade 100W-lampor, men jag har bara klenare lampor hemma.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Satte på halsen och en sträng, och stränghöjden har efter nattens spänn gått från 2 cm till 1 cm. Känns som ett riktigt stort steg på vägen!

Någon i Göteborg som kan tillverka en ny översadel åt mig? Då jag inte köper något kött har jag inget ben hemma, och min affär säljer inte märgben. Jag har inga bra filar eller sågar heller.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Ikväll ska jag försöka få på halsen. Det verkar som att den har gått tillbaka från att vara slagen, så nu är det själva böjen som är problemet.

Om någon nu skulle bry sig.....
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

Vi följer halsrätningen med spänning. (Pun intended.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Blev nästan bra! Halsen är absolut spelbar, men går inte att intonera så bra som jag vill. Behöver nog sitta i mer tving, men det känns som att det här kan gå vägen.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Jävla ball sak. Hoppas det går vägen!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Det här ska nog gå. Har väldigt svårt att låta bli att pilla och ta loss tvingarna. Åker till Österrike på fredag, så då får halsen vara ifred.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Nu jävlar! Basen är helt klar spelbar nu, men går inte att intonera helt okej på E-strängen. Den behöver också en sadel, nu har jag tillochmed tappat bort originalsadel och gjort en provisorisk av en penna.

Fortfarande ingen i Göteborg som kan göra en sadel till mig?
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Sadeln hittade jag igår när jag skulle sova.

Tror ni att nya strängar kan lösa intonationsproblemet? Dom som sitter på nu känns nästan som original...
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

förändras intoneringen nämnvärt med tunnare strängar? kanske skulle kunna vara lösningen till min gamla hagströmbas också... kanske skulle prova med grova gitarrsträngar för att få en jämförelse...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Tjockleken påverkar ju onekligen. När jag gick från .10 till .13 på min gitarr så fick jag intonera om ordentligt.

Om jag tänker rätt så behöver jag tunnare strängar. Hur tunna görs flats? Kan man få dom i .35?
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

hmm.. kanske är det som är problemet... ska tamefan prova ett set av det tunnare slaget så att man kan använda dansbandsbasen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Får ta och byta strängar och kika hur basen reagerar. Vore grymt om det var det enda som krävs. I så fall är den klar. Sadelbyte är inte nödvändigt, eftersom den har nollband.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

IKVÄLL KOMMER ALLT FIXA SIG!

Annars blir jag ledsen....
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

..oi! Vart lite GAS där.. hoppas den blir fullt spelbar.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Det är på god väg i alla fall....

Jag har trixat lite med stallet och satt justeringsskruvarna upp och ner, samtidigt som jag filat ner "benen" så man kan få ner stränghöjden. Detta tillsammans med shims får stränghöjden till en bättre nivå. Jag kommer dock behöva fila ner justeringsskruvarna för mickarna, eller borra ner hålen för dessa skruvar eftersom mickarna ligger för högt. Dessa saker blir rel. lätt fixade. Halsen ska få ännu mer uppmärksamhet när jag fixat detta.

Basen är lite spelbar om man säger så, men lite väl hög stränghöjd fortfarande, och intonerar dåligt på A och E-strängen. Visst, man spelar ju sällan över 12:e band på e-strängen, men jag vill ju att den ska låta bra.
Skriv svar