Stora Straplocks-tråden!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Stora Straplocks-tråden!!

Inlägg av blackparkas »

Ja!

Tänkte kika lite vad det finns för tankar kring de olika Strap Locks som finns där ute.
Själv har jag bara testat 3 varianter varav den ena har jag inte testat så vansinnigt mycket....

Bild
Dunlops variant. Sitter original på min Warwick och hade dem även på Modulusen. På Warwicken är det dock rakt in i kroppen som gäller.
Detta är min absoluta favorit hittills. Själva "pluggen" började kärva efter 9 år ungefär men jag har aldrig någonsin haft något bekymmer med dem innan dess. Funkar med någorlunda tjockt axelband dessutom!

Bild
Marvels Variant. Det är denna jag inte hunnit testa i skarpt läge än men de verkar grymt bra! Sluter runt knoppen väldigt fint och känns riktigt bra så långt jag hunnit testa. LIIIITE surt om man har halvtjock axelrem måste jag säga, men vi får väl se efter några rep vad som händer.

Bild
Schallers variant. Den absolut sämsta jag testat... Det finns inget bra med denna enligt mig. De skruvar upp sig själv, speciellt om man har tjockt axelband. Men även annars. Skruvar de upp sig själv är de inte till mycket nytta, har varit nära att tappa basar flera ggr tack vare detta.
Klart sämsta som sagt, känner mig aldrig säker.

Mina omdömen.
Marveln har jag som sagt inte haft så länge men köpte 2 st och ska testa på några rep och några gig i helgen och nästa vecka/helg, verkar dock grymt mycket pålitligare än Schallerskiten...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har haft Schaller på alla mina basar sedan 80-talet och jag har ALDRIG tappat en bas. Till saken hör att jag hör till den utrotningshotade arten Showus Basistus, alltså basister som slänger med basen, springer runt och hoppar en hel del. Funkar de inte så är det för att du klantarslar dig och gör fel någonstans. Skyll inte på utrustningen...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Jag har haft Schaller på alla mina basar sedan 80-talet och jag har ALDRIG tappat en bas. Till saken hör att jag hör till den utrotningshotade arten Showus Basistus, alltså basister som slänger med basen, springer runt och hoppar en hel del. Funkar de inte så är det för att du klantarslar dig och gör fel någonstans. Skyll inte på utrustningen...

Ska man verkligen behöva använda lim eller dra åt med hylsa för att det ska sitta?
Hur fel kan man göra med en mutter och en bricka?
Drar man åt muttern så ska det ju sitta, vilket det inte gör... trots att jag dragit åt med hylsa...
Uppenbarligen så funkar det inte för alla och Dunlops variant KAN inte skruva upp sig alls helt plötsligt eftersom det inte finns några gängor.
Senast redigerad av blackparkas den fre 01 feb 2008, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
gäst

Inlägg av gäst »

20 år. Mycket show. Aldrig lossnat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:20 år. Mycket show. Aldrig lossnat.
Det har inte jag heller på 10 år med Dunlop.
Dock med 1 år med schaller så har jag nästan tappat bas flera gånger, TROTS att jag dragit åt muttereländet HÅRT...!
Den skruvar ändå upp sig...

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag kör såna av plast, lokstraps(?)
Officiell stormästare i EB-orden
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Schaller is the shit.. Säger samma som Johannes...
Många gig aldrig tappat en bas..

En gång har ja tappat en bas, då utan straps och ja stod vid mixern. Basen lossna och ramla och slog till mixern vilket resulterade i att bordet som mixern stod på vickade till och rev ner två öl som tömdes ner i mixern! :)

Underbart. Sen dess använder ja Straplocks!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:20 år. Mycket show. Aldrig lossnat.
Det har inte jag heller på 10 år med Dunlop.
Dock med 1 år med schaller så har jag nästan tappat bas flera gånger, TROTS att jag dragit åt muttereländet HÅRT...!
Den skruvar ändå upp sig...
Och vad kan vi dra för slutsatster av de fakta vi nu sitter på? Att Schaller är skit eller att någon klantat sig? Med tanke på att det alltid funkat för mig så vet jag var jag lägger min röst.

Poison-poserna är ju dessutom bra mycket vildare än A tribute to Carola-poserna. Sam Bengtsson röjer ju oftast inte like hårt som Bobby Dall.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

marcbass skrev:Schaller is the shit.. Säger samma som Johannes...
Många gig aldrig tappat en bas..

En gång har ja tappat en bas, då utan straps och ja stod vid mixern. Basen lossna och ramla och slog till mixern vilket resulterade i att bordet som mixern stod på vickade till och rev ner två öl som tömdes ner i mixern! :)

Underbart. Sen dess använder ja Straplocks!
Jag har iofs varit med om att den skruvat upp sig ngn gång,
men jag har åas haft dem i ganska många år.

Naturligtvis skulle det inte vara kul om det hände på ett gig, men jag har ändå klarat dryga 100-talet utan tapp, så det kan ju inte vara vanligt förekommande.

Det finns säkert bättre, men good enough 4 me!

Vore intressant att få prisuppgifter på de andra.
Jag är inte sämre än att jag kan testa ett annat märke.
Många basar är det!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

JA. Nå´t galet är det.
Jag förringar inte eran erfarenhet.
Kanske är det så att de basar jag använt varit för tunga...
Ric:en är ju iofs rätt lätt.
Och jag har verkligen dragit åt skiten.... För tjockt axelband? Ska ju inte spela nå´n roll iofs...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Marvel-locksen kostar strax under 100-ingen på Thomann.
Dunlop vet jag inte riktigt.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Marvel-locksen kostar strax under 100-ingen på Thomann.
Dunlop vet jag inte riktigt.
Thomann är ointressant....om man inte är tysk.
Jag handlar på Börsen.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Kör också schaller sedan flera år och de har aldrig lossnat. Man får dock spänna dem ordentligt redan från början. Möjligen skulle man kunna sätta "Lock Tight" på gängerna också vilket då får samma funktion som en låsmutter.

Har tidigare haft Dunlop men litade aldrig på dem då det känns lite konstigt att en liten stål ända med låsning ska hålla allt. Därför hade jag dubbla hål i axelbandet där det ena satt runt själva axelbandsknoppen och det yttre hade låsningen som jag sedan vek upp och låste fast.

Fördelen med Schaller som jag ser det är att om de skulle lägga av så hänger ju ändå basen i "skålarna" om man satt dem rätt. Men jag kan hålla med Parkas om att en låsning för muttern på dem hade inte varit fel samt att det är svårt att få dem att passa på lite tjockare axelband.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Sorry för mina hårda ord, Prakas. Tänkte bara göra come back på ett stiligt sätt efter min frånvaro.
Köp Schaller nu!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

De där Marvel var tuffa....men väldigt hi-tech.
Passar kanske inte på vad som helst.

Det är däremot ngt jag inte skulle sätta på en vintagebas; straplocks!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Geddy_Lee skrev:Det är däremot ngt jag inte skulle sätta på en vintagebas; straplocks!
Så du tappar hellre en vintage bas än en helt ny!? :shock:

Jag har straps på mina men självklart så har jag orginalen kvar i en låda, vilket är det viktigaste.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Straplocks är ju så jävla fula :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har MArvel på både Ric:en och P-basen nu, men å andra sidan så var det ju nå´n som inte tyckte 70-tal var vintage...

Geddan: Varför inte Tysken!?!?
Köpte dessa + strängar och lite skit därifrån i veckan och det är ju halva priset på MYCKET. Strängar och Strap Locks bla... och snabb leverans. Garanterat snabbare än om jag skull beställt från Börsen. Beställde söndag kväll 23:00 hade prylarna på onsdag em.

Johannes: Det är lugnt, jag är van vid det här laget och tycker det är kul att du är tillbaka i god gammal form!

Groovy: Jag tycker att det är just de där skålarna som är problemet med Schaller. De som gör det osäkert. Dunlops är ju liksom säkra oberoende på hur de sitter, de är ju runda. Lika så Marvel, men de kan mycket väl skruva upp sig antar jag, det vet jag inte än men de verkar inte vara lika känsliga för rotation.

Har aldrig aldrig aldrig någonsin varit nära någon incident med Dunlopstrapsen. På över 10 år. Dom sitter som berg.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:Straplocks är ju så jävla fula :oops:
Ja inte är det snyggt på en 65-ans P-bas inte.
Däremot på en Sandberg skulle det ju inte störa.
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har tappat alla sorters basar ur alla(?) sorters straplocks. Nuförtiden sättar jag axelbandet runt själva KNOPPEN som sitter fast i basen (har schaller-typ på alla mina basar) sen sätter jag fast den "hästskoformade skålgrejen" UTANFÖR axelbandet, och ser noga till att det säger "klick". Brickorna o muttrarna är pensionerade.

En backlinetekniker lärde mej det tricket, och det är ju faktiskt skitsmart i sin enkelhet.

EN gång sedan jag började med detta har jag tappat en bas. Det var när den svarta P-basen släppte alla gängorna ur det övre hornet och hela konstruktionen bara ... lossnade. Fick göra en seriös fix på det sen, trälim blandat m sågspån o sen knacka ner en spetsad blompinne. Lät torka en vecka o borrade sen i en ny, dubbelt så lång skruv. Inga problem sen dess.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:Straplocks är ju så jävla fula :oops:
Det må så vara, men jag förstår mig inte på folk som kör utan straplocks... Våran gitarrist kör utan, gitarristen i kyrkgänget kör utan... Idioti...
Senast redigerad av blackparkas den fre 01 feb 2008, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Geddan: Varför inte Tysken!?!?
Köpte dessa + strängar och lite skit därifrån i veckan och det är ju halva priset på MYCKET. Strängar och Strap Locks bla... och snabb leverans. Garanterat snabbare än om jag skull beställt från Börsen. Beställde söndag kväll 23:00 hade prylarna på onsdag em.
Det är väl inget fel, men jag har inget kontokort så jag har lite svårt att handla på nätet.
Och sen har jag inget att jämföra med. Schaller vet jag ju vad de kostar i butik.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
Det är väl inget fel, men jag har inget kontokort så jag har lite svårt att handla på nätet.
Och sen har jag inget att jämföra med. Schaller vet jag ju vad de kostar i butik.

Ok.
Har för mig att schaller är aningens billigare hos tysken än vad Marvel var, så jag antar att om man köper i Sverige så är de något dyrare.

Har du inget vanligt Visa alltså?

Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Geddy_Lee skrev:
Jag betalar på banken. Sätter in pengar på kontot och får sen prylarna. Tar några dar extra, men det funkar.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Är man vuxen så har man en gäng kreditkort Gäddan! :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar