Relikera stämskruvar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem

Relikera stämskruvar

Inlägg av 4001_cs »

Jag har en Gibson obas från 1963 i behov av nya stämskruvar. De gamla är rejält anfrätta av tidens tand, vilket ser mycket bra ut. Tyvärr är dom också utslitna, så jag skaffade en uppsättning nya nickelklusons på ebay för en OK penning.

Att relikera med saltsyra kändes jobbigt. Jag läste på nättet (stewmac?) att man ska använda sånt som man etsar kretskort med för att få dom rostiga och jävliga. Så jag skaffade natriumpersulfat och blandade lite på känn i brist på instruktionsbok. Resultatet blev rätt fult. Stämskruvarna har antagit en nyans av koppar -> ej särskilt rock´n´roll alltså. Gissar att man i miljö-sverige etsar med snällare prylar än i USA.

Kan saltsyra fixa detta? D.v.s. ta bort kopparen och åldra på allt rejält. Jag vill att resultatet ska matcha orginalen, d.v.s en medeltida och direkt rostig look.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Re: Relikera stämskruvar

Inlägg av Mr Spock »

Hmm...jag har själv relikerat med saltsyra och måste nog säga att det var ganska enkelt - om än med krav på skyddsglasögon och synnerligen god ventilation.

Jag vet inte exakt vad du menar med kopparton: kan du lägga upp bilder?

EDIT: Hur starkt är natriumpersulfat? Eftersom det handlar om förnicklade stämmisar (väl?), finns risken att ytbehandlingen allaredan frätts bort (den effekten har saltsyra/saltsyreångor om du exponerar förnicklade detaljer för länge). Om så är fallet, hjälper inte saltsyra...

Förnicklade detaljer är känsliga för relicering, förkromade pallar mycket stryk.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
bahdron
Nykomling

Inlägg av bahdron »

Tjo och tjena
Jag gissar att du har frätt bort nicklet ,och fått fram kopparen man först lägger på innan man förnicklar och/ eller kromar
Hey ho lets go
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

+1.
Besserwisserkommentar: man kromar ovanpå nickelskiktet, inte direkt på koppar. Krom täcker så illa att det inte funkar.
Syftet är att stabilisera nickelskiktet så det inte gulnar, men relikar man är det ju just gulningen man vill ha fram.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Har kopparn kommit fram har du gått igenom nickel- o kromskikten coh uppnått stadiet uberrelic. Tyvärr. Antingen köpa nytt och börja om eller skicka till ytbeläggningsfirma för ombehandling är jag rädd. Kan du kanske byta de slitna delarna från originalskruvarna mot fräscha från de nya? Hoppas det löser sig.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Man kan förnickla hemma på diskbänken, det är inte så svårt.

FörKROMA vill du däremot inte, skitgiftiga och allmänt äckliga salter att jobba med. Sexvärt krom och sån skit.

Tror jag lade ut nån länk här i verkstaden om hur man kan förnickla, även hur man kan förkoppra metall, och eloxera aluminium (tänk gamla 57-59 plektrumskydd!)
Broddan
Nykomling

Inlägg av Broddan »

Sorry, men snor tråden lite...
Är det "ångan" från 30% som gäller när man vill relikera hårdvara??
Såg denna video på tuben om detta men har inte riktigt listat ut vad för vätska som användes..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AoA0O6kSBqk[/youtube]

Kan detta vara produkten jag letar efter? Saltsyra 30%, Teknisk
Bild

Sorry igen för trådstölden!!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t= ... kt#p919729" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar