Nåväl - jag behöver all hjälp jag kan få, det är lika bra att utge sig för att vara total novis än som förståsigpåare. Min tanke är att med hjälp av toppen jag anskaffade av 200071 - en Peavey T-max - så ska det byggas ett par bra, snygga lådor och eftersom toppen är rätt ohygglig i sig själv så ska även den byggas om till ett snyggt yttre!
Så, en topp är införskaffad som ger 200 W vid 8 ohm, 350 W vid 4 ohm och 500 W vid 2 ohm - kraft kan man ju inte få för mycket av så alltså ska det byggas kabinetter som kan ta hand om det hela! Jag är djupt imponerad av Tommy på TKS lådor, låg vikt och hög verkningsgrad är att eftersträva. Min tanke är att anförskaffa 4 st Celestion BN12-300X neodymium element och göra två kabinetter till dessa i poppelplywood i 9 / 12 mm med ordentlig förstärkning innanför. Anledning till att jag har valt de här elementen är dels pga att jag kan få tag i dom hyfsat enkelt och dom är lätta samt ska vara hyfsat bra både till gitarr och bas. Här är en pdf med parametrar till elementet: http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil ... 2-300X.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ytterligare en aspekt vill jag få in i kabinettbygget och det är att jag skulle vilja att åtminstone en av lådorna skulle kunna gå att använda till gitarrtopp också! Detta är inte optimalt, jag vet, men kanske inte blir helt skit när man väl lär sig ratta EQ:n på gitarrtoppen/arna. Det medför också att olika impedans bör kunna på enkelt sätt kunna kopplas på lådorna för att få dom att passa till ett så stort antal olika förstärkare som möjligt. Detta är som sagt mina önskemål...
En kille på talkbass har byggt med dessa element innan, här är en byggtråd: http://www.talkbass.com/forum/f15/build ... bs-744931/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu har jag varit så ful

Modellen är gjord med 12 mm plyfa och 25x25 reglar, är det overkill!? Jag vet att det inte är rätt volymmässigt, men jag vet inte hur jag ska räkna ut det... Kan någon snälla hjälpa mej med det och med portstorlek / djup?

Mvh Thomas