Byggtråd - Riggen!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
abarth
Medlem

Byggtråd - Riggen!

Inlägg av abarth »

Nu när det glider över mer och mer på basspelande istället för gitarrspelande och jag uppskattar och lär mej mer och mer så har jag insett att jag behöver mer kraft! Inte minst för sommarens kommande utomhus konserter.

Nåväl - jag behöver all hjälp jag kan få, det är lika bra att utge sig för att vara total novis än som förståsigpåare. Min tanke är att med hjälp av toppen jag anskaffade av 200071 - en Peavey T-max - så ska det byggas ett par bra, snygga lådor och eftersom toppen är rätt ohygglig i sig själv så ska även den byggas om till ett snyggt yttre!

Så, en topp är införskaffad som ger 200 W vid 8 ohm, 350 W vid 4 ohm och 500 W vid 2 ohm - kraft kan man ju inte få för mycket av så alltså ska det byggas kabinetter som kan ta hand om det hela! Jag är djupt imponerad av Tommy på TKS lådor, låg vikt och hög verkningsgrad är att eftersträva. Min tanke är att anförskaffa 4 st Celestion BN12-300X neodymium element och göra två kabinetter till dessa i poppelplywood i 9 / 12 mm med ordentlig förstärkning innanför. Anledning till att jag har valt de här elementen är dels pga att jag kan få tag i dom hyfsat enkelt och dom är lätta samt ska vara hyfsat bra både till gitarr och bas. Här är en pdf med parametrar till elementet: http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil ... 2-300X.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ytterligare en aspekt vill jag få in i kabinettbygget och det är att jag skulle vilja att åtminstone en av lådorna skulle kunna gå att använda till gitarrtopp också! Detta är inte optimalt, jag vet, men kanske inte blir helt skit när man väl lär sig ratta EQ:n på gitarrtoppen/arna. Det medför också att olika impedans bör kunna på enkelt sätt kunna kopplas på lådorna för att få dom att passa till ett så stort antal olika förstärkare som möjligt. Detta är som sagt mina önskemål...

En kille på talkbass har byggt med dessa element innan, här är en byggtråd: http://www.talkbass.com/forum/f15/build ... bs-744931/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jag varit så ful :oops: och tagit lite dimesioner från Tommy på lådan för han har liknande jag vill ha det (han vet ju liksom vad som är rätt...), 630 mm hög, 600 mm bred och 400 mm djup och testat lite i Solidworks hur det skulle kunna bli:

Bild

Bild

Modellen är gjord med 12 mm plyfa och 25x25 reglar, är det overkill!? Jag vet att det inte är rätt volymmässigt, men jag vet inte hur jag ska räkna ut det... Kan någon snälla hjälpa mej med det och med portstorlek / djup? :vinkar:

Mvh Thomas
abarth
Medlem

Re: Byggtråd - Riggen!

Inlägg av abarth »

Har fått prisuppgifter från den lokala byggvaruhandlaren att en skiva poppelplywood 12mm med måtten 1200x2400 kostar 285:- ifall någon undrar...
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

En liten förstudie hur det skulle kunna se ut när allt är klart! :kär:

Bild
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

Jag skulle fimpa "kryssen" på sidorna och istället styva av skivorna med någon typ av skott/fenor inåt, som motverkar att skivorna bågnar vinkelrät mot sitt plan. Styvheten i planet får man ju ändå i och med "skivverkan".
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Rut66 skrev:Jag skulle fimpa "kryssen" på sidorna och istället styva av skivorna med någon typ av skott/fenor inåt, som motverkar att skivorna bågnar vinkelrät mot sitt plan. Styvheten i planet får man ju ändå i och med "skivverkan".
Hur menar du? Horisontellt från mitten av kortsidorna?

Eller går det att göra något sådant här?

Bild

De färgade 25x25 reglarna i grönt, lila och gult är alltså förstärkningar
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

Jag menar att "kryssen" mest stagar lådan i skivornas utbredningsriktning, där skivorna i sig gör samma jobb. Vinkelrät skivorna är styvheten mycket mindre.
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Något sådant här?

Bild

Någon som förstår sig på WinIsd Pro programvaran?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Måste bara säga att det är ju väldigt fina 3D-ritningar du visar upp!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Jag har ingen aning om sånt här, men jag gillade verkligen den skissade idén med lådan till toppen!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Tack ska ni ha, det är mitt jobb - men jag håller mest på med stål och betong, men programmet går ju att använda till annat! ;)

Jag skulle dock vilja ta bort de glidskenepotentiometrarna i toppen och ha rattar istället och möblera om lite allmänt, vi får se vad min vän Patrik (http://www.doktorvacuum.se" onclick="window.open(this.href);return false;) har att säga om det, han får mickla med elekotronikbiten! Förövrigt om ni behöver hjälp med förstärkare så är han en hejare på att fixa det mesta!
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Insåg att bilden var rätt otydlig för att visa förstärkningsförslaget - här är kanske en bättre:

Bild
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

abarth skrev:Något sådant här?

Bild
Typ så, ja.
Det går att "spara ur" i avstyvningarna så att de mer får formen av stora "L", eller "U" om du så vill.
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Tackar Rut66!

Nu är bara frågan om någon kan WinIsd? Enligt tråden jag länkade till i första posten från talkbass så fick den killen fram att lådan skulle vara 2.1 cubic feet vilket ska motsvara 0.05946538 kubikmeter vilket jag tycker låter lite - men vad vet jag!? Sen hur vet man hur dan port man ska ha? Form? Djup på porten?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Så här Bower & Wilkins sin stagning , lite överkurs kanske ...
Bild
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Hmm... Vore intressant och se hur dom ser ut i själva lådan? Tack B-Å Åhs!

Ytterligare en förtydligande bild, denna gången bakifrån med front på plats + element

Bild
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Fråga: hyvlat eller ohyvlat till 25x25 reglarna? Skiljer en hel del i pris...
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Har lagt in lite parametrar i WinIsd, men ska man ändra på några värden för att få det mer anpassat för bas / gitarr?

Bild

Bild

Bild
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Baslådor fungerar ju generellt bra till gitarr... så det tror jag du inte behöver oroa dig så mkt för.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Okej HirYoshima, det låter betryggande, men normalt sett så har man ju inte portade lådor till gitarr, det är för att begränsa basfrekvenserna väl?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Sen spelar det väl in vilket idealljud man har till gitarr.
Är man ute efter elementen-ligger-på-gränsen-ljudet får man det nog inte ur en baslåda eftersom elementen är väldigt väl tilltagna i effekt-tålighet om man spelar gitarr genom dem.
Halva ljudet i "de legendariska" gitarrlådorna är väl de underdimensionerade Eminence-elemnten.
Medlem i PB50+
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Så sant Fieldflower, men det kommer kanske lösas av gitarrtoppen i sig. Tanken med kabinettbygget är iallafall att det skulle kunna gå att använda till gitarr utan att förstöra för mycket av karaktärerna som behövs till bas. Har även funderat i banorna kring att kunna separera det övre elementet i den övre lådan till endast det ska kunna kopplas in till gitarrtopp...
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Det är mest jag som postar i min egen tråd, så jag fortsätter och hoppas att fler kommer in och skriver! Hittade en intressant sida om kabinettkonstruktion: http://www.duncanamps.com/technical/speaker_cab.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänker jag rätt om att Vas-värdet på elementet är den optimala volymen lådan ska ha för elementet?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Det beror på Qts vad som är lämplig volym och typ av låda sluten , basreflex , horn ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

B-Å Åhs skrev:Så här Bower & Wilkins sin stagning , lite överkurs kanske ...
Bild
Jag har ett par B&W i Matrixserien och dom ska se ut så där inuti (har inte sågat upp och kollat), väger as och skulle nog vara lite jobbigt i basriggsstorlek men fint ljud.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

B-Å Åhs: Ja, det lutar ju helt klart åt basreflex till 99%, alternativet skulle vara sluten låda men då blir volymen så fruktansvärt stor tror jag.

Heyman: Fast på den där bilden är det väl rätt många innanmäten som ligger tillsammans? Är ju inte sååå krångligt att göra nått sånt
Skriv svar