Du är f ö säker på att du vill ha en lönnhals?
Förutom påstådda skillnader i ljud (avfärdat med bootsys klockrena inlägg: det handlar om en strängad träbit med mikrofon. Go figure vad som har avgörande betydelse för ljudet...typ) tycker jag för egen del spelkänslan skiljer sig åt. Med fördel rosewood.
Mr Spock skrev:Du är f ö säker på att du vill ha en lönnhals?
Förutom påstådda skillnader i ljud (avfärdat med bootsys klockrena inlägg: det handlar om en strängad träbit med mikrofon. Go figure vad som har avgörande betydelse för ljudet...typ) tycker jag för egen del spelkänslan skiljer sig åt. Med fördel rosewood.
Min behöver bandas om. Jag kan nog lägga en tusing eller något mer och få ny hals...lite så tänkte jag. Jag har fått höra sälj basen men det tänker jag inte göra. Mkt på den är bytt till vintage och den känns för bra för att säljas. Det stör mig inte heller att det står Squier på den
Min behöver bandas om. Jag kan nog lägga en tusing eller något mer och få ny hals...lite så tänkte jag. Jag har fått höra sälj basen men det tänker jag inte göra. Mkt på den är bytt till vintage och den känns för bra för att säljas. Det stör mig inte heller att det står Squier på den
Jag bytte hals från Squier till Fender på en tidigare bas: grym förbättring!
Vad jag menade var att bara varför du inte letar rätt på en RW-hals på ebay istället?
Vad jag menade var att bara varför du inte letar rätt på en RW-hals på ebay istället?
Det kan jag iofs också göra men fick för mig bara att slänga på lönn...
Jag gillar lönnhals/bräda!
Känns aggressivare på nåt sätt!
(Även om jag inte tror att det är nån hörbar ljudskillnad egentligen. Det överskuggas av annat som strängar och mickar. IMHO.)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
TDHP skrev:Jag gillar lönnhals/bräda!
Känns aggressivare på nåt sätt!
(Även om jag inte tror att det är nån hörbar ljudskillnad egentligen. Det överskuggas av annat som strängar och mickar. IMHO.)
Aggressivare sa Bull.
Precis min upplevelse - du satte ord på det, Lasse.
Sen tror jag precis som du (och bootsy) att material i greppbräda svårligen har avgörande inverkan på ljudet.
Det ÄR skillnad, men den är inte stor. Och jag tror att huvuddelen av lönnhalsens snärt kommer från att den har hård lack. Om man provar en gammal lönnhals där lacken slitits bort slås man av att den låter rundare och varmare, ja helt enkelt mer som rosewood.
Men den stora ljudskillnaden är mellan skruvad och genomgående hals.
I övrigt är det som sagt bara ett par träbitar med strängar och elektronik, ingen kommer att märka skillnaden när de hör dig genom ett muggigt krog-PA på fyllan.
Jag var och igår och testade en p-bas med lönn och en med rosewood, båda är nya och rangers. Jag upplevde ingen skillnad men sen så har jag kraftig tinnitus på båda sidor