Hallå gott folk!
Har hamnat i ett problem här!
Skruven som skall sitta i min bas för att hålla den runda prylen som håller axelbandet fast på basen har gjort sitt. Genom allt spelande så har den väl till slut nu tappat sitt grepp. Vad göra? Skaffa längre skruv och fortsätta i samma hål eller typ ha lim runt skruven för att få den att fastna kvar där och, i så fall vilken sorts lim? trälim? Eller en något bredare skruv? Känns som att detta ändå är en viktig fråga, så att jag inte försämrar något. Det är en enkel Samick- bas, men ändå.
Det vore så tacksamt med hjälp i denna situation.
Kristian "BluesLee" Lindh.
Axelbandets skruv har släppt!
- BluesLee
- Medlem
-
- Medlem+
Re: Axelbandets skruv har släppt!
en bit tändsticka eller tandpetare i hålet och sen i med skruven igen. Brukar funka.
- Jan Hellman
- VIP medlem
+1. Tandpetare är bättre än tändstickor. Bättre trä i tandpetare. En klick trälim i hålet är inte helt kasst heller innan man kör in tandpetaren.r0ddan skrev:en bit tändsticka eller tandpetare i hålet och sen i med skruven igen. Brukar funka.
----------
Tapatalk via mobilen
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
"Tändstickstricket för elbas" är din vän (som övriga hjälpsamma redan nämnt). Har du inte tändstickor hemma så går det minst lika bra med tandpetare och vice vesa. Tändstickan är oftast gjord i asp vilket är rätt poröst, men det kan ju passa bra när man fyller sitt skruvhål med pinnar och lim. När man sedan skruvar i en skruv i detta så finns det ju faktiskt lite plats för skruven när aspen ger med sig och formar sig runt gängorna. Dvs minskad spänning mot övriga gitarrkroppen.
Tandpetare är, som irbit nämner, ofta gjord i hårdare trä (som hickory) och kan därför kanske ses som lite mer hållbart att skruva i.
Men jag tror nog att vilket material som du än väljer kommer bli jättebra.
/MrBaloo
Tandpetare är, som irbit nämner, ofta gjord i hårdare trä (som hickory) och kan därför kanske ses som lite mer hållbart att skruva i.
Men jag tror nog att vilket material som du än väljer kommer bli jättebra.
/MrBaloo
-
- Medlem+
Jag trodde blues-lirare satt när de spelar.
Ingemar

Ingemar
- Bassplaya
- VIP medlem
Detta har jag också råkat ut för.
Klämde i lite Karlssons klister i hålet och tryckte sen ser så många tandpetare som fick plats (tre st i mitt fall).
Lät det stå över natten och klippte dagen efter av överflödet av tändstickorna med avbitartång och skruvade tillbaks axelbandsfästet.
Klämde i lite Karlssons klister i hålet och tryckte sen ser så många tandpetare som fick plats (tre st i mitt fall).
Lät det stå över natten och klippte dagen efter av överflödet av tändstickorna med avbitartång och skruvade tillbaks axelbandsfästet.
-
- Medlem++
Så har jag med gjort, fyllt upp hela hålet och sen dragit i skruven igen. Sitter som berget om man limmat ordentligt!Bassplaya skrev:Detta har jag också råkat ut för.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;