Tunna ut/skala ner genomgående hals

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Kommerinteåtminmail
Medlem

Tunna ut/skala ner genomgående hals

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

Undrar om det är genomförbart? Har en bas som jag gillar ljudet i men tycker att halsen är lite för tjock i mitt tycke. Bredden stör mig inte så mycket men är EB/Jazz-hals van så jag undrar om det skulle gå att hyvla, "Svarva", tälja eller på något sätt få halsen smalare?
Kommerinteåtminmail
Medlem

Re: Tunna ut/skala ner genomgående hals

Kommerinteåtminmail skrev:Undrar om det är genomförbart? Har en bas som jag gillar ljudet i men tycker att halsen är lite för tjock i mitt tycke. Bredden stör mig inte så mycket men är EB/Jazz-hals van så jag undrar om det skulle gå att hyvla, "Svarva", tälja eller på något sätt få halsen smalare/tunnare?
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

Hej!

Hade själv ett liknande "problem". Jazzhals från Warmoth (standard taper) vilket betyder 2mm tjockare än Fender original.
Lät http://www.arnearvidson.com/ slipa av dessa millimetrar som gjorde större skillnad än vad man tror.
Kommerinteåtminmail
Medlem

christian veltman skrev:Hej!

Hade själv ett liknande "problem". Jazzhals från Warmoth (standard taper) vilket betyder 2mm tjockare än Fender original.
Lät http://www.arnearvidson.com/ slipa av dessa millimetrar som gjorde större skillnad än vad man tror.
Ja när handen och muskelminnet har vant sig så...ha ha ha lite kul att han finns i Stockholm för basen kom därifrån alldeles nyss.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kan inte låta bli att tänka att om det är en noname kanske man kan göra det själv med en bunt sandpapper, lite precision och tålamod, och ett par öl (i den egna halsen - inte på bashalsen).
Men på en Fender e.dyl. kanske man hellre lägger en slant på att lämna iväg den.

Edit: Jag har dock noll erfarenhet så ta inte enbart mitt ord för att det är en bra idé...
Medlem i PB50+
Kommerinteåtminmail
Medlem

fieldflower skrev:Kan inte låta bli att tänka att om det är en noname kanske man kan göra det själv med en bunt sandpapper, lite precision och tålamod, och ett par öl (i den egna halsen - inte på bashalsen).
Men på en Fender e.dyl. kanske man hellre lägger en slant på att lämna iväg den.

Edit: Jag har dock noll erfarenhet så ta inte enbart mitt ord för att det är en bra idé...
Har umgåtts lite med den tanken men...nej det är inget speciellt instrument på det viset. En B.C Rich Mockingbird Herritage Classic så ändå ett så pass bra instrument så jag vill inte sabba det.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Förmodligen klokt...:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Sen är det lite svårt att veta vad som finns inuti halsen, dragstång, grafitstavar etc. Det är ju synd om man slipar fram dessa...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Roger Hedin skrev:Sen är det lite svårt att veta vad som finns inuti halsen, dragstång, grafitstavar etc. Det är ju synd om man slipar fram dessa...
Kan de verkligen ligga så lite som ett par mm ned?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Borra ett enmillimeters undersökningshål mittpå halsens baksida där dragstången ligger som djupast. Då känner du hur långt ner dragstången ligger. Hålet sätter du lätt igen sedan med en blandning av halsens slipdamm och epoxylim. Kommer inte att synas mycket.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det är väl bara att ta fram en rasp eller hyvel och plocka ner den till den tjocklek du vill ha. Och sen slipa med fint sandpapper till jämn yta. Dragstången sitter knappast några mm ner.

Du kommer att flytta eventuella deadspots, men har de inte retat dig tidigare så lär de inte bli så tydliga efter slipningen att du ångrar dig.

Just my two cents, som amerikaner säger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

Har också funderat på detta, dock på en lös hals. Om radien är rund, borde det inte gå att svarva då?
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

HellMek skrev:Har också funderat på detta, dock på en lös hals. Om radien är rund, borde det inte gå att svarva då?
Låter oerhört komplicerat att försöka fästa halsen i ett trästycke som går att svarva utan att allt spricker eller att greppbrädan slits av. Jämför med att ta en rasp och köra några tag.

Fast jag är inte precis slöjdlärare och dessutom tycker jag att alla halsar är bra och spelbara.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

inber skrev:
HellMek skrev:Har också funderat på detta, dock på en lös hals. Om radien är rund, borde det inte gå att svarva då?
Låter oerhört komplicerat att försöka fästa halsen i ett trästycke som går att svarva utan att allt spricker eller att greppbrädan slits av. Jämför med att ta en rasp och köra några tag.

Fast jag är inte precis slöjdlärare och dessutom tycker jag att alla halsar är bra och spelbara.
Du har förmodligen rätt :)

Jag skulle aldrig handfila, allt jag ska göra "för hand" blir krokigt och vingt! Linjal, passare och maskiner som kan göra jobbet ordentligt passar mig bättre.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Kommerinteåtminmail
Medlem

Kändes som en bra idé just när jag fick hem basen. Nu efter lite spelande på den så trivs jag med den. Blir att jag lirar lite annorlunda på den och det är lite kul, blir lite annorlunda. :-)
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

Kommerinteåtminmail skrev:Kändes som en bra idé just när jag fick hem basen. Nu efter lite spelande på den så trivs jag med den. Blir att jag lirar lite annorlunda på den och det är lite kul, blir lite annorlunda. :-)
Har man inte extremt korta fingrar kan man vänja sig vid det mesta. Men är man van vid en viss känsla är det lite jobbigt i början.

Jag blev dock väldigt besviken på en dyr 5-strängad Warwick, riktig stock till hals!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Å andra sidan säger en del byggare, t.ex. Alembic, att en grövre hals ger bättre ljud. Mycket är en vanesak, Suzi Quatro är väl en av de mindre basisterna i branschen och hon lirar på en P-bas med rätt rejäl hals tror jag.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

hitman skrev:Å andra sidan säger en del byggare, t.ex. Alembic, att en grövre hals ger bättre ljud. Mycket är en vanesak, Suzi Quatro är väl en av de mindre basisterna i branschen och hon lirar på en P-bas med rätt rejäl hals tror jag.
Visst ska mera trä ge bättre ljud, men ärligt talat finns det väldigt lätta basar som låter bra med. Handlar säkert lite om smak också. Jag kan gärna sitta i en studio med en tung och klumpig bas för ljudets skull, men inte live.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

HellMek skrev:
hitman skrev:Å andra sidan säger en del byggare, t.ex. Alembic, att en grövre hals ger bättre ljud. Mycket är en vanesak, Suzi Quatro är väl en av de mindre basisterna i branschen och hon lirar på en P-bas med rätt rejäl hals tror jag.
Visst ska mera trä ge bättre ljud, men ärligt talat finns det väldigt lätta basar som låter bra med. Handlar säkert lite om smak också. Jag kan gärna sitta i en studio med en tung och klumpig bas för ljudets skull, men inte live.
Jag har för mig att herrarna på Alembic påstod att en grövre hals ger mer kontrollerade vibrationer och att detta skulle göra att ljudet blev bättre. Jag måste nog erkänna att jag inte hör någon skillnad på tunna och tjocka halsar. Och mycket är nog en vanesak.
Skriv svar