Sida 1 av 1
Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 08:26
av James Bond
Hej
jag har en Shuttle 6.2 som jag vill byta fläkt på. Den är alldeles för bullrig. Har kollat och det är inga vibrationer i chassit, utan det är fläkten... Som det framgår på bilden handlar det om 24DC, 0.15A. Måtten är 50*50*15mm.
Jag har kollat runt och hittat en del 24v-fläktar med de rätta måtten. Men bara med lägre amperetal. Eller så anger inte butikerna ström, men effekt (watt). Jag kollade upp formlerna och om jag tolkat det rätt så gäller A=W/V (med likspänning). Och om det stämmer hittar jag bara fläktar med lägre ampere än 0.15... Skulle det vara ett problem att montera en fläkt med cirka 0.05-0.07A? Alternativt har någon tips på säljare som har fläktar med samma spec. som originalfläkten?

Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 08:45
av B-Å Åhs
Den här kanske funkar , den är tystare men har lite mindre flöde än orginalfläkten.
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =gEaX1dioA" onclick="window.open(this.href);return false;
Det kan vara att orginalfläkten är sliten så ett utbyte till samma artikel kan ge önskat resultat
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 09:23
av James Bond
Exakt, men den drar då 1,3/24=0,05A (om min fysik stämmer). Är det ett problem för själva förstärkaren? Jag upplever inte förstärkaren som varm, och jag pressar den sällan/aldrig. Så en slöare fläkt tror jag inte är ett stort problem.
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 09:25
av B-Å Åhs
Att fläkten drar mindre ström är inte ett problem
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 10:19
av James Bond
TACK!
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 10:27
av bassace
Den mindre strömförbrukningen är i sig inget problem. Hittar du inga uppgifter avseende luftflödet den presterar? Det är väl den egentligen enda intressanta parametern. Strömförbrukning, varvtal etc måste väl även kunna variera till en del beroende på konstruktion, komponentval etc.
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 11:34
av eeakga
Ja, jag skulle också vilja påstå att drivspänning och luftflöde är de intressanta parametrarna. Och den fysiska storleken då förstås.
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 12:35
av James Bond
Toppen. Tack för er input!
Re: Byta fläkt på en Genz Benz Shuttle
Postat: ons 15 okt 2014, 12:48
av inber
Som andra redan skrivit så är strömförbrukningen inget problem. Spänningen (24 V) är det som gäller. Det är spänningen som bestämmer varvtalet. Lite slarvigt uttryckt så går fläkten hälften så fort om du på något sätt kan sänka spänningen till 12 V med den fläkt du har.
Titta på om du kan byta ut fläkten mot en som har termostatstyrning. Eller billigare och enklare - köp en termostat till den fläkt du har. För att få tysta kontorsdatorer så använder man termostater, så att varvtalet varierar beroende på hur varmt det är. Det är alltså standardgrejor och inget som kräver en civilingenjörsexamen för att lyckas med.
I ditt fall skulle det innebära att fläkten knappt rör sig hemma i sovrummet, men går för fullt på gig. Nu vet jag inte vilken spänning datorfläktar går på - lite snabbgoogling gav inte så många napp - men om infästningen är densamma och de går på 24 Volt så är det ju bara att ta en datorfläkt med inbyggd termostat rakt av.
Leta runt lite - jag är övertygad om att du kommer att hitta en termostat som funkar.
Ett annat alternativ är såklart att sätta in en liten potentiometer så att du manuellt kan vrida ner varvtalet på fläkten. Problemet uppstår då lätt att du glömmer den i "svalt" läge när du fläskar på med förstärkaren på gig, så att det blir för varmt.
Termostat är vad som gäller, som sagt.