parkas skickade delfinen i två delar så att säga, hals och kropp
när jag satt och skruvade dit halsen, så började jag undra lite..
hur hårt ska man skruva egentligen? har aldrig skruvat av eller dit en hals.
tagit det väldigt försiktigt, men ändå så att skruvarna sitter hårt.
har läst skräckhistorier om att skruvar stuckit upp i greppbrädan osv.
ingen risk här men..
vad är det värsta som kan hända egentligen, om man antingen skruvat för hårt eller för löst?
albinriddlah skrev:parkas skickade delfinen i två delar så att säga, hals och kropp
när jag satt och skruvade dit halsen, så började jag undra lite..
hur hårt ska man skruva egentligen? har aldrig skruvat av eller dit en hals.
tagit det väldigt försiktigt, men ändå så att skruvarna sitter hårt.
har läst skräckhistorier om att skruvar stuckit upp i greppbrädan osv.
ingen risk här men..
vad är det värsta som kan hända egentligen, om man antingen skruvat för hårt eller för löst?
Det är viktigt att dra åt rejält hårt.
Jag har en kort stubbe till stjärnmejsel.
Den tar jag i nästan allt jag pallar med. Så länge du inte har en för stor mejsel behöver du nog inte vara rädd för att dra för hårt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Geddy_Lee skrev:Så länge du inte har en för stor mejsel behöver du nog inte vara rädd för att dra för hårt.
Jo om man drar åt så man får skitsmak i munnen!
Drar man åt så in i h-e finns risk att man drar sönder träet!
Dra så hårt du vågar.
Stränga upp och lira ett tag och känn på skruvarna om dom behöver efterdragas!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
jag vågar nog lova att så länge delarna är kompatibla och inte feltillverkade så finns det ingen risk att dra skruvarna genom greppbrädan. såvida du inte byter orginalskruvarna av nån anledning.
men som Geddan skriver, dra åt hårt som fan och använd skruvmejsel med kort stubbe.
Geddy_Lee skrev:Så länge du inte har en för stor mejsel behöver du nog inte vara rädd för att dra för hårt.
Jo om man drar åt så man får skitsmak i munnen!
Drar man åt så in i h-e finns risk att man drar sönder träet!
Dra så hårt du vågar.
Stränga upp och lira ett tag och känn på skruvarna om dom behöver efterdragas!
nu är skruvarna dragna så hårt, att jag måste ta i extra för att kunna dra åt mer.
jämförde med min mimjazz, den kunde jag tillochmed dra lite till på.
så det är nog ingen fara på taket.
jag väntar fortfarande på strängar från thomann
ska till skövde sen dock, tror jag köper ett set då. om de har .115.
nu har jag fått råden "dra lagom" och "dra hårt som skam!"
så jag drar lagom hårt...
är det förresten nån som har en skräckhistoria angående halsskruvande?
jag kommer ihåg en från gamla GMF-planket som inte fick i skruvarna till halsen på en av sina guror. han drog och drog och sen tog det bara stopp utan att hela skruven var i och det satt inte riktigt stabilt. han kunde inte förstå varför det inte funkade och kollade allt möjligt. sen råkade han få se att ett, eller om det var två, band hade tryckts uppåt en bra bit. det visade sig att anledningen till att skruvarna hade tagit tvärstopp var att dom slagit i undersidan på banden. inte kul.
Jag drog åt halsen på min bandlösa när jag fick den.. och eftersom kroppen bara var ollad (och av mjukt träslag) så skar täckplattan in en bit i trät.. detta är nu justerat av Mattisson.. vart riktigt nöjd..
Man behöver inte dra hårdare än att det inte går att rucka på halsen. Det kan vara rätt smart att dra i omgångar eftersom träet ger efter en smula med tiden. Håll mejseln ganska "lätt" så att den släpper ur din hand om du drar hårt. Det räcker absolut att dra tills man känner att det tar distinkt stopp.
Sen kan jag rekommendera att man smörjer gängorna med lite linolja eller fett. Då blir friktionen lägre och man känner när det tar stopp istället för att det blir stegvis trögare.
Om man skulle lyckas skruva sönder gängan i halsklacken så kan man alltid borra ur den och limma i en plugg som man sen borrar ett nytt hål i. Ingen katastrof alltså, men det är ju onödigt.
Tillägg: Är man orolig så kan man ju köpa sig en enkel momentnyckel och kolla upp vad som är lämpligt. I regel brukar de flesta dra åt gängor åt helvete för hårt, vilket faktiskt försvagar förbandet. Det lärde jag mig när jag var jetmotormekaniker.
Tillägg: Det är också lämpligt att "korsdra" skruvarna. Alltså att man drar den skruv som ligger längst bort nästa gång (förutsatt att det inte var den man drog nyss).
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Geddy_Lee skrev:Som sagt, ju större skruvmejsel desto mer kraft får du.
Så med jättemejsel skulle jag dra ganska försiktigt.
Du menar att längden på klingan skule ge en mer kraft?
Använd rätt skruvmejselstorlek och en av bra kvalitet. Har sett tillräckligt många sönderdragna skruvar som beror på Biltemamejslar (läs: Skräp!)och mejslar av för liten storlek. Gör du det så har du vunnit mycket. Dra inte "hårt som fan". Det innebär bara negativa påfrestningar på infästnings"gängen" i halsen. Dra så det sitter och inte mer. Det är mindre krafter än många tror som behövs för att dra skruv med rätt moment. De flesta drar dit skruvar med långt högre moment än vad som behövs. Det mår varken, skruv, mateialet eller den som drar bra av.
Makten skrev:Man behöver inte dra hårdare än att det inte går att rucka på halsen. Det kan vara rätt smart att dra i omgångar eftersom träet ger efter en smula med tiden. Håll mejseln ganska "lätt" så att den släpper ur din hand om du drar hårt. Det räcker absolut att dra tills man känner att det tar distinkt stopp.
Sen kan jag rekommendera att man smörjer gängorna med lite linolja eller fett. Då blir friktionen lägre och man känner när det tar stopp istället för att det blir stegvis trögare.
Om man skulle lyckas skruva sönder gängan i halsklacken så kan man alltid borra ur den och limma i en plugg som man sen borrar ett nytt hål i. Ingen katastrof alltså, men det är ju onödigt.
Tillägg: Är man orolig så kan man ju köpa sig en enkel momentnyckel och kolla upp vad som är lämpligt. I regel brukar de flesta dra åt gängor åt helvete för hårt, vilket faktiskt försvagar förbandet. Det lärde jag mig när jag var jetmotormekaniker.
Tillägg: Det är också lämpligt att "korsdra" skruvarna. Alltså att man drar den skruv som ligger längst bort nästa gång (förutsatt att det inte var den man drog nyss).
Ahhh... en upplyst person. Sådant ser man inte allt för ofta när man pratar förband.... Jag är nog miljöskadad...
Jag hade en kund som klagade på att skruvhålen gick sönder på hans Fender. Han hade till och med fått en ny hals från Fender. Hans halsplatta var böjd som en pilbåge och hörnen hade trängt ned under lacken på kroppen. Jag pluggade hålen åt honom, de drog han sönder. Jag gjorde större pluggar med rätt träriktning, de drog han sönder. När jag sedan drog i gängade metallhylsor och han drog sönder även dem blev jag lite uppgiven eftersom jag hela tiden försökt tala om för honom att han drar för hårt. Nu vill jag inte göra fler jobb åt honom....
Klassiskt exempel på att tokdra skruvarna, jag tycker inte att man behöver ta i. Dra bara med fast hand, Philipsmejsel nr2 (PH2 står det på dem..).
Det är lite jobb att plugga halshål ordentligt, och träriktningen blir fel i pluggarna så de nya hålen får inte lika starka gängor i träet. Man kan visserligen göra pluggar med träriktningen på tvären (samma som halsens trä) men då brister det ofta i limningen av pluggarna om man drar tokhårt.
Skruvar i trä smörjs bäst med paraffin eller tvål om de går trögt. Det försvinner inte in i träporerna så lätt som olja och har bättre och mer bestående effekt. MEN! Om skruvarna går jättetrögt är säkert hålen i halsen för små och då kan halsen spricka, eller så går skruvarna av (mer troligt)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm