Var kan man köpa gräddvit cellulosa lack?
-
- Medlem+
Var kan man köpa gräddvit cellulosa lack?
Jag skulle vilja få tag på gräddvit cellulosalack, finns det att köpa nånstans?
- hosse
- Medlem+++
går nog inte. men lars på GNU kan kanske blanda upp eller iallafall sälja det i lösvikt till dig.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- hosse
- Medlem+++
finns det?TDHP skrev:Finns det inte nån 2-k billack som är cellulosabaserad?
jag har letat som ett djur efter färdigblandad cellullosa men aldrig hittat riktigt det jag vill ha.
men Busse, såhär kan du göra:
köp färdigblandad vit cellullosalack av GNU så du får den i en burk och sen sticker du och letar upp en billackerare som kan fylla sprayburkar. klappat och klart. annars kanske du har en spruta hemma och då är det ju ännu bättre.
www.chucknorrisfacts.com
- Makten
- Medlem++
Tänk på att cellulosalack kan gulna utav helvete, så kritvit lack blir gärna just "gräddvit" av sig själv efter ett tag. Det är särskilt klarlacken utanpå som gulnar har jag för mig. Lackar man gräddvitt så blir basen kanske knallgul efter ett år eller fem.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- knedy
- VIP medlem
..eller om man slänger den en stund i solariumMakten skrev:Tänk på att cellulosalack kan gulna utav helvete, så kritvit lack blir gärna just "gräddvit" av sig själv efter ett tag. Det är särskilt klarlacken utanpå som gulnar har jag för mig. Lackar man gräddvitt så blir basen kanske knallgul efter ett år eller fem.

Officiell stormästare i EB-orden
- hosse
- Medlem+++
balltMakten skrev:Tänk på att cellulosalack kan gulna utav helvete, så kritvit lack blir gärna just "gräddvit" av sig själv efter ett tag. Det är särskilt klarlacken utanpå som gulnar har jag för mig. Lackar man gräddvitt så blir basen kanske knallgul efter ett år eller fem.

www.chucknorrisfacts.com
- Makten
- Medlem++
Det finns nog olika typer av cellulosalack också. På gamla 60-tals-Fender som saknar klarlack så har lacken ibland inte gulnat alls. Man kan även se 50-talshalsar som ser ut att ha plastlack för att den fortfarande idag är helt kritvit, samtidigt som 60-talare kan ha nästan brun lack för att den gulnat så mycket.Danne skrev:Vissa cellulosalacker har tydligen något UV-skydd i sig så att de inte skall gulna så kraftigt.
Den här är rätt tjusigt gulnad, både halsen och kroppen: http://cgi.ebay.com/Vintage-1966-Fender ... dZViewItem
-
- Medlem+
- TDHP
- Forumvärd
Är inte det målet?Makten skrev:Tänk på att cellulosalack kan gulna utav helvete, så kritvit lack blir gärna just "gräddvit" av sig själv efter ett tag. Det är särskilt klarlacken utanpå som gulnar har jag för mig. Lackar man gräddvitt så blir basen kanske knallgul efter ett år eller fem.

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Makten
- Medlem++
Maaa, den där är väl före detta OW? Dumt att lacka krämvit då, eftersom den kommer att bli ännu gulare. Personligen tycker jag att krämvit ("vintage white") är en sjukt ful kulör som inte på något sätt liknar gulnad OW. Det ser bara plastigt ut.TDHP skrev:Är inte det målet?
70-talarna är lite luriga. I vissa fall har de faktiskt cellulosa-klarlack utanpå den feta plastlacken, och det ser nästan ut så på bilden.
Då tror jag att det är smartare att lacka med någon nästan kritivit lack och sen ordentligt med cellulosa-klarlack. Vita lacker gulnar rätt fort om det är "rätt sort". Min Squier med plastlack har gulnat betänkligt sen i somras. Fattar inte riktigt hur bara.busse skrev:Jag har spruta hemma så det är inga problem med det och sen tänkte jag skippa klarlacken också. Vill ha nåt åt hållet som basen makten länkade till. Köpte en misshandlad Jazzkropp av Foxbat och den hade snygg färg dock så var det inte mycket kvar av lacken.

- TDHP
- Forumvärd
Jepp, OW. Fast jag tycker inte lacken är så där tjock som man kan se på en del 70-talare. Hur tjock ÄR lacken, är det nån som har koll på nån sorts standard? Antal lager eller nåt? Men håller med om creme, det ser bara fel ut. Eftersom huvudet på min också är markant gulare än halsen så anar jag också cellulosaklarlack.Makten skrev:Maaa, den där är väl före detta OW? Dumt att lacka krämvit då, eftersom den kommer att bli ännu gulare. Personligen tycker jag att krämvit ("vintage white") är en sjukt ful kulör som inte på något sätt liknar gulnad OW. Det ser bara plastigt ut.TDHP skrev:Är inte det målet?
70-talarna är lite luriga. I vissa fall har de faktiskt cellulosa-klarlack utanpå den feta plastlacken, och det ser nästan ut så på bilden.
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Det här är för övrigt bland det gulaste jag sett, skall också vara OW, har hängt på Tip-Top hur länge som helst. Var faktiskt lite sugen på den innan jag hittade min.

TDHP

TDHP
http://www.umanovguitars.com/store/deta ... th=600,640
"Darkened to about the deepest yellow we've ever seen"
Vet inte vad där är för lackning, men nån slags vit måste det väl ändå ha varit med tanke på ovanstående citat?
"Darkened to about the deepest yellow we've ever seen"
Vet inte vad där är för lackning, men nån slags vit måste det väl ändå ha varit med tanke på ovanstående citat?
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Hejsan!
Olympic White är nästan kritvit, det är klarlacken som står för nästan all gulning..
Många 70-talare med plastlack har framsidan på huvudet lackat i cellulosa. Jag gissar att det är lättare att lacka över loggan med cellulosa (det går bra att "damma på" försiktigt annars krullar sig loggan)
Resultatet blir efter mycket sol och nikotin en hals som är svagt gulnad med huvudets framsida nästan brun. Det verkar som om även kropparna är klarlackade med cellulosa ibland.
Det är mycket riktigt så att de icke gulnade sextiotalsinstrumenten ofta är utan klarlack ovanpå färgen.
Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker. Det är mest att klarlacken gulnar mycket mer än färgerna i sig. Rött pigment är inte så färgbeständigt. Många tretons sunburst är nästan utan rött, tittar man under plektrumskyddet är det ganska rött ända in mot mitten på instrumentet. Det röda har alltså blekts bort.
Lars
Olympic White är nästan kritvit, det är klarlacken som står för nästan all gulning..
Många 70-talare med plastlack har framsidan på huvudet lackat i cellulosa. Jag gissar att det är lättare att lacka över loggan med cellulosa (det går bra att "damma på" försiktigt annars krullar sig loggan)
Resultatet blir efter mycket sol och nikotin en hals som är svagt gulnad med huvudets framsida nästan brun. Det verkar som om även kropparna är klarlackade med cellulosa ibland.
Det är mycket riktigt så att de icke gulnade sextiotalsinstrumenten ofta är utan klarlack ovanpå färgen.
Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker. Det är mest att klarlacken gulnar mycket mer än färgerna i sig. Rött pigment är inte så färgbeständigt. Många tretons sunburst är nästan utan rött, tittar man under plektrumskyddet är det ganska rött ända in mot mitten på instrumentet. Det röda har alltså blekts bort.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- Makten
- Medlem++
Du som verkar ha koll; hur fasen går det till när vissa 50-talare inte har gulnat alls? De kan se väldigt välanvända ut med krackelerad och sliten lack, men halsen är ibland helt kritivit. Var det kanske så att man inte använde cellulosa i början, utan något annat?GNUlars skrev:Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker.
Kolla in dessa till exempel, särskilt halsarna:
http://cgi.ebay.com/Vintage-1955-Fender ... dZViewItem
http://cgi.ebay.com/original-1955-Fende ... dZViewItem
-
- Medlem+
Min 74:a jazzbas har precis det huvudet du beskriver, mörk framsida medans baksidan och baksidan av halsen är ljus. Misstänker att den svarta kroppen eventuellt kan vara lackad med cellulosa klarlack, på ett par ställe har klarlacken lossnat men det svarta färgen är kvar under. Lacken är matt och väldigt lik den man sett på gamla 50-talsbilar som har orginal cellulosalacken kvar.GNUlars skrev:Hejsan!
Lars
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Du som verkar ha koll; hur fasen går det till när vissa 50-talare inte har gulnat alls? De kan se väldigt välanvända ut med krackelerad och sliten lack, men halsen är ibland helt kritivit. Var det kanske så att man inte använde cellulosa i början, utan något annat?Makten skrev:GNUlars skrev:Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker.
Hej Makten!
De där halsarna är lite gulnade, men förvånande lite. Det är säkert så att de basarna inte har varit i solen speciellt mycket, och inte stått i nikotinrök heller.
Krackeleringar uppkommer när lacken blir gammal och spröd, då behövs inte mycket för att den skall spricka. Det finns alltså många instrument som är både slitna och spruckna med inte så gulnade.
Det förekommer många akryllacker på fender, men då mest på kroppar och klarlacken är så vitt jag vet alltid cellulosa. Kropparna grundades ofta med fullerplast, som är en klar grundlack. Men den användes troligen inte på halsar.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
- GurraG
- Medlem++
Jag röstar mot lackning. Keep it as is!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
-
- Medlem+
En "HPD" bestående av en kropp av okänt fabrikat som är något mindre än en Fenderkropp köpt av Foxbat. Eden hals och en Artec mudbucker köpt av Knedy, mudbucker är moddad för olika kopplingar. Stall, halsplatta och en ratt från gitarrdelar. Resten har jag haft liggandes hemma.rumpeldunken skrev:Förresten...Vad är det för bas?