Var kan man köpa gräddvit cellulosa lack?
Postat: fre 18 apr 2008, 15:22
Jag skulle vilja få tag på gräddvit cellulosalack, finns det att köpa nånstans?
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://www.pratabas.se/
finns det?TDHP skrev:Finns det inte nån 2-k billack som är cellulosabaserad?
..eller om man slänger den en stund i solariumMakten skrev:Tänk på att cellulosalack kan gulna utav helvete, så kritvit lack blir gärna just "gräddvit" av sig själv efter ett tag. Det är särskilt klarlacken utanpå som gulnar har jag för mig. Lackar man gräddvitt så blir basen kanske knallgul efter ett år eller fem.
balltMakten skrev:Tänk på att cellulosalack kan gulna utav helvete, så kritvit lack blir gärna just "gräddvit" av sig själv efter ett tag. Det är särskilt klarlacken utanpå som gulnar har jag för mig. Lackar man gräddvitt så blir basen kanske knallgul efter ett år eller fem.
Det finns nog olika typer av cellulosalack också. På gamla 60-tals-Fender som saknar klarlack så har lacken ibland inte gulnat alls. Man kan även se 50-talshalsar som ser ut att ha plastlack för att den fortfarande idag är helt kritvit, samtidigt som 60-talare kan ha nästan brun lack för att den gulnat så mycket.Danne skrev:Vissa cellulosalacker har tydligen något UV-skydd i sig så att de inte skall gulna så kraftigt.
Maaa, den där är väl före detta OW? Dumt att lacka krämvit då, eftersom den kommer att bli ännu gulare. Personligen tycker jag att krämvit ("vintage white") är en sjukt ful kulör som inte på något sätt liknar gulnad OW. Det ser bara plastigt ut.TDHP skrev:Är inte det målet?
Då tror jag att det är smartare att lacka med någon nästan kritivit lack och sen ordentligt med cellulosa-klarlack. Vita lacker gulnar rätt fort om det är "rätt sort". Min Squier med plastlack har gulnat betänkligt sen i somras. Fattar inte riktigt hur bara.busse skrev:Jag har spruta hemma så det är inga problem med det och sen tänkte jag skippa klarlacken också. Vill ha nåt åt hållet som basen makten länkade till. Köpte en misshandlad Jazzkropp av Foxbat och den hade snygg färg dock så var det inte mycket kvar av lacken.
Jepp, OW. Fast jag tycker inte lacken är så där tjock som man kan se på en del 70-talare. Hur tjock ÄR lacken, är det nån som har koll på nån sorts standard? Antal lager eller nåt? Men håller med om creme, det ser bara fel ut. Eftersom huvudet på min också är markant gulare än halsen så anar jag också cellulosaklarlack.Makten skrev:Maaa, den där är väl före detta OW? Dumt att lacka krämvit då, eftersom den kommer att bli ännu gulare. Personligen tycker jag att krämvit ("vintage white") är en sjukt ful kulör som inte på något sätt liknar gulnad OW. Det ser bara plastigt ut.TDHP skrev:Är inte det målet?
70-talarna är lite luriga. I vissa fall har de faktiskt cellulosa-klarlack utanpå den feta plastlacken, och det ser nästan ut så på bilden.
Du som verkar ha koll; hur fasen går det till när vissa 50-talare inte har gulnat alls? De kan se väldigt välanvända ut med krackelerad och sliten lack, men halsen är ibland helt kritivit. Var det kanske så att man inte använde cellulosa i början, utan något annat?GNUlars skrev:Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker.
Min 74:a jazzbas har precis det huvudet du beskriver, mörk framsida medans baksidan och baksidan av halsen är ljus. Misstänker att den svarta kroppen eventuellt kan vara lackad med cellulosa klarlack, på ett par ställe har klarlacken lossnat men det svarta färgen är kvar under. Lacken är matt och väldigt lik den man sett på gamla 50-talsbilar som har orginal cellulosalacken kvar.GNUlars skrev:Hejsan!
Olympic White är nästan kritvit, det är klarlacken som står för nästan all gulning..
Många 70-talare med plastlack har framsidan på huvudet lackat i cellulosa. Jag gissar att det är lättare att lacka över loggan med cellulosa (det går bra att "damma på" försiktigt annars krullar sig loggan)
Resultatet blir efter mycket sol och nikotin en hals som är svagt gulnad med huvudets framsida nästan brun. Det verkar som om även kropparna är klarlackade med cellulosa ibland.
Det är mycket riktigt så att de icke gulnade sextiotalsinstrumenten ofta är utan klarlack ovanpå färgen.
Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker. Det är mest att klarlacken gulnar mycket mer än färgerna i sig. Rött pigment är inte så färgbeständigt. Många tretons sunburst är nästan utan rött, tittar man under plektrumskyddet är det ganska rött ända in mot mitten på instrumentet. Det röda har alltså blekts bort.
Lars
Du som verkar ha koll; hur fasen går det till när vissa 50-talare inte har gulnat alls? De kan se väldigt välanvända ut med krackelerad och sliten lack, men halsen är ibland helt kritivit. Var det kanske så att man inte använde cellulosa i början, utan något annat?Makten skrev:GNUlars skrev:Det är inte så stor skillnad på olika cellulosalacker.
Jag röstar för!busse skrev:Nu är jag i valet och kvalet om jag skall lacka om eller inte, vad tycker ni? Blir det omlackning så hör jag av mig till GNUlars för blandning av färg.
En "HPD" bestående av en kropp av okänt fabrikat som är något mindre än en Fenderkropp köpt av Foxbat. Eden hals och en Artec mudbucker köpt av Knedy, mudbucker är moddad för olika kopplingar. Stall, halsplatta och en ratt från gitarrdelar. Resten har jag haft liggandes hemma.rumpeldunken skrev:Förresten...Vad är det för bas?